امنیت

فناوری اطلاعات

June 13, 2022
15:30 دوشنبه، 23ام خردادماه 1401
کد خبر: 136669

فیشینگ به اوج خود رسید

حملات فیشینگ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲، به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از یک‌میلیون نفر گذشت.
1.jpg
حمله فیشینگ نوعی تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل محسوب می‌شود که در آن فیشر (کسی که حمله فیشینگ را انجام می‌دهد) با استفاده از برخی روش ها، اقدام به شبیه‌سازی یک وب‌سایت، برنامه و یا حتی یک سرویس کرده و یا استفاده از آن، اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برد. بنابراین همواره لازم است در مواجهه با لینک‌های مشکوک، احتیاط کرده و آدرس وب‌سایت‌ها را بررسی کنید.
 
اینفوسکوریتی اعلام کرد که طبق داده‌های گروه کاری ضد فیشینگ (APWG) در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲، حملات فیشینگ به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از یک‌میلیون نفر گذشت. گزارش جدید روند فعالیت فیشینگ صنعت، مجری قانون و ائتلاف دولتی همچنین نشان داد که ماه مارس با شناسایی ۳۸۴ هزار و ۲۹۱ حمله، بدترین ماه ثبت‌شده برای فیشینگ بوده است. بخش مالی بیشترین ضربه را به خود اختصاص داد و ۲۴ درصد از حملات شناسایی‌شده مربوط به این بخش بوده است، اگرچه ارائه‌دهندگان ایمیل وب و SaaS نیز اهداف محبوبی بودند.
 
در اخبار مرتبط، محققان امنیتی این هفته جزئیات یک کمپین جدید فیشینگ فیس‌بوک را منتشر کردند که معتقدند ممکن است صدها میلیون کاربر رسانه‌های اجتماعی را هدف قرار داده باشد، کاربران به‌منظور مشاهده یک ویدیو، وارد به اعتبار خود به یک پورتال مشروع فیس‌بوک می‌شوند. با این کار، بازیگر تهدیدکننده، حساب را ربوده و لینک‌های بیشتری را به مخاطبین قربانی از طریق پیام‌رسان فیس‌بوک ارسال می‌کند. پس از کلیک کاربر ، آن‌ها به صفحه واقعی فیشینگ هدایت می‌شوند.
 
با این‌حال، ازنظر آنچه در فیس‌بوک وجود دارد، این لینک با استفاده از یک سرویس مشروع ایجاد می‌شود که فیس‌بوک نمی‌تواند بدون مسدود کردن برنامه‌ها و لینک‌ها نیز به‌طور کامل مسدود شود. هنگامی‌که قربانی وارد اعتبار خود به پورتال فیشینگ شد، آن‌ها به صفحات مختلف فرود هدایت می‌شوند، که از طریق آن بازیگر تهدیدکننده می‌تواند از این کمپین سود ببرد.
 
به گفته پیکسم سکوریتی، این درآمد از ترکیبی از ابزارهای ردیابی تبلیغ در صفحات فرود حاصل می‌شود و پس از ورود کاربر اعتبار خود را در صفحه فیشینگ تغییر می‌دهد. این صفحات معمولا به یک صفحه تبلیغات نادرست یا تبلیغاتی هدایت می‌شوند که باعث تعامل بیشتر کاربر می‌شود که عامل تهدید از آن درآمد ارجاع دریافت می‌کند. حداقل ۸.۵ میلیون کاربر تاکنون در سال ۲۰۲۲ از پورتال فیشینگ بازدید کرده‌اند که نشان‌دهنده میزان موفقیت مداومی است که چنین حملاتی می‌توانند ایجاد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.