تلفن همراه

گوشی

June 13, 2022
18:30 دوشنبه، 23ام خردادماه 1401
کد خبر: 136689

شباهت عجیب آیفون ۱۴ پرو و پیکسل ۷ پرو؛ آیا این اتفاقی است؟

آیفون ۱۴ پرو و پیکسل ۷ پرو، هر دو طراحی جدیدی دارند، اما به نظر می‌رسد در پس این طراحی جدید، یک شباهت عجیب و غریب هم وجود دارد که در نوع خود بسیار جالب است.
گوگل در رویداد I/O خود، تیزری را از دو گوشی مورد انتظار پیکسل ۷ و ۷ پرو به نمایش گذاشت. به لطف همان تیزر کوتاه هم بود که توانستیم از شکل ظاهری پرچم‌دارهای شرکت آمریکایی باخبر شویم. اینطور که به نظر می‌رسد، گوگل نمی‌خواهد زبان طراحی سری پیکسل ۶ را در طراحی نسل جدید تغییر دهد اما تصمیم گرفت این‌بار، سنسور دوربین‌ها را مشخص‌تر کند. در نتیجه دو دوربین در کنار هم درون یک ماژول بزرگ‌تر قرار دارند و دوربین سوم هم به صورت تکی، روبروی آن‌ها در ماژولی کوچک‌تر جای گرفته است.
 
این صحبت‌ها و این طراحی برایتان آشنا به نظر نمی‌رسد؟ اگر ذهن‌تان به سمت آیفون ۱۴ پرو رفت، دقیقا زده‌اید به هدف. در این گوشی هم اپل تصمیم گرفته دو دوربین را درون حفره‌ای بزرگ‌تر و یکی را روبروی آن‌ها درون حفره‌ای کوچک‌تر قرار دهد تا بدین ترتیب تئوری توطئه‌ی ما ایجاد شود.
 
حال پرسش اینجاست که چرا اصلا پیکسل ۷ پرو چنین طراحی دارد و چرا اپل در طراحی آیفون ۱۴ پرو مکس تصمیم گرفته دوربین‌های سلفی را اینگونه در کنار هم قرار دهد؟ آیا گوگل از اپل کپی کرده یا اپل از گوگل؟
 
چرا طراحی پیکسل ۷ پرو و آیفون ۱۴ پرو/ پرو مکس از آنچه که تصور می‌کنیم مهم‌تر است؟
شاید در نگاه نخست برایتان این پرسش به وجود بیاید که چرا اصلا داریم در رابطه با چنین چیز به ظاهر کم اهمیتی صحبت می‌کنیم؟ در حالی که بحث‌های مهم زیادی برای مطرح کردن وجود دارد. اما در پاسخ باید بگوییم طراحی این دو گوشی از آنچه که ما فکر می‌کنیم اهمیت بیشتری دارد.
 
با آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس شروع می‌کنیم. دو محصولی که به لاتین، «iPhone 14 Pro» و «iPhone 14 Pro Max» نوشته می‌شوند. کلمه‌ی «iPhone» هم با حرف «i» آغاز می‌شود که تشکیل شده از یک خط زیرین بزرگ و یک نقطه در بالای آن. آشنا به نظر می‌رسد درست است؟ اگر آیفون ۱۴ پرو مکس را از بغل نگه دارید، می‌بینید که سنسورهای جلو چنین الگویی را به نمایش گذاشته‌اند.
 
اپل معمولا دوست دارد طراحی گوشی‌هایش را متفاوت از سایر برندهای دیگر انجام دهد. اصلا به همین خاطر هم هست که کاربرانش مجبور شدند ۵ سال از لذت داشتن محصولی با نمایشگر تمام صفحه محروم بمانند. این طراحی زیبا نیست اما باعث شده آیفون‌ها در هر شرایطی، حتی اگر نام و لوگوی اپل هم روی تصاویرشان نباشد، قابل تشخیص باشند.
 
در سال ۲۰۱۷، آیفون X با این طراحی خود را از تمام گوشی‌های اندرویدی که با حواشی بالا و پایین نمایشگر راهی بازار می‌شدند متمایز کرد. بعدها گوشی‌های اندرویدی که نخستین آن آنر View 20 بود، با حفره‌ی روی نمایشگر توانستند مدرن‌تر ظاهر شوند اما آیفون‌ها همچنان با همان ناچ به کار خود ادامه دادند تا اکنون که به سال ۲۰۲۲ رسیده‌ایم.
 
استراتژی اپل جواب داد. شرکت آمریکایی توانست به گونه‌ای عمل کند که همه گوشی‌های آن را بشناسند. این بدان معنا نیست که گوشی‌های اپل لزوما زیباتر هستند، بلکه در عین زیباتر نبودن، متفاوت هستند و از همه مهم‌تر، می‌دانیم چه محصولی آیفون است. این دقیقا همان چیزی است که اپل می‌خواهد و ۵ سال هم موفق شده همین کار را انجام دهد.
 
اپل گوشی‌هایی را دوست دارد که خودشان، معرف خودشان هستند. برای مثال آیفون SE 2022 محصولی است که در دنیای مدرن گوشی‌های هوشمند راهی بازار شده اما آنقدر حواشی در بالا و پایین نمایشگر آن وجود دارد که اصلا نمی‌توان آن را به عنوان گوشی نخست انتخاب کرد. اما چون دیگر هیچ گوشی میان‌رده‌ی دیگری مثل این در بازار وجود ندارد، اپل را راضی نگه می‌دارد و دیگر فروش کمش هم برای شرکت اهمیت خاصی ندارد.
 
تمام این‌ها را گفتیم که به این نتیجه برسیم؛ اپل شاید آیفون ۱۳ را با چینش دوربین متفاوت در مقایسه با نسل قبل طراحی کرده باشد، اما پشت همین حرکت هم کلی فکر نهفته بود. یعنی اپل خواست تا حتی گوشی‌های جدیدش از گوشی‌های قدیمی خودش قابل تشخیص باشند. اپل اصلا طراحی را سرسری نمی‌گیرد و اتفاقا برای آن برنامه دارد. به همین خاطر هم هست که ۵ سال بدون اینکه اصلا مشکلی آن را تهدید کند، از ناچ روی گوشی‌هایش استفاده کرد و حداقل یک نسل دیگر هم به این کار ادامه می‌دهد.
 
چینش دوربین‌ها روی پنل پشتی برای اپل و گوگل بسیار مهم است
گوشی‌های هوشمند بالارده این روزها بیشتر از همه روی یک بخش با هم نبرد دارند و آن هم دوربین است. هر شرکتی که بتواند محصولی با دوربین بهتر طراحی کند، بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین این روزها تمام تمرکز شرکت‌ها روی این بخش قرار گرفته، آن هم نه فقط باطنی بلکه ظاهری.
 
اپل نوع چینش دوربین‌های پنل پشتی خود را از سری آیفون ۱۱ تا ۱۳ به شکل مثلثی در نظر گرفته و گوگل هم برای اینکه متفاوت ظاهر شود، تصمیم گرفت ماژول دوربین‌ها روی سری پیکسل ۶ را به صورت یک نوار عریض در امتداد عرض گوشی طراحی کند تا بدین ترتیب پیکسل‌ها هم اکنون از فرسنگ‌ها دورتر قابل شناسایی باشند.
 
همانطور که گفته شد، اپل پیش‌تر این طراحی را در آیفون ۱۱ و ۱۲ هم بکار گرفت و یک سری از شرکت‌های دیگر هم از آن الگوبرداری کردند. اما پیکسل ۶ و بعد از آن پیکسل ۷، گوشی‌های خاصی هستند. این یعنی چه؟ یعنی پیکسل‌ها اکنون برگ برنده‌ی آیفون‌ها را در اختیار دارند و به راحتی در مقایسه با سایر گوشی‌های بازار، حتی نسل قبل خود قابل تشخیص هستند.
 
نوع چینش دوربین‌ها و اندازه‌ی ماژول اصلا اتفاقی نیست!
اگر فکر می‌کردید اندازه‌ی ماژول یا نوع چینش دوربین‌ها صرفا برای زیبایی است، اشتباه کرده‌اید. جالب است بدانید ماژول روی پنل پشتی را نمی‌توان بدون هدف طراحی کرد. چرا که گوشی‌ها باید روی یک سطح صاف مثل میز، خیلی لق نزنند و ثابت بایستند. از این حیث، پیکسل ۶ پرو بهترین عملکرد را به خاطر ماژول خاصش دارد.
 
اما نوع چینش دوربین‌ها اهمیت بسیار بیشتری دارد. شاید باور نکنید اما اینکه آیفون‌ها از لحاظ سوییچ بین دوربین‌ها، یک نرمی خاصی در مقایسه با سایر گوشی‌های دیگر در بازار دارند، به خاطر نوع قرارگیری لنزها در کنار هم است که باعث می‌شود همه در یک فاصله‌ی کاملا یکسان از یکدیگر قرار داشته باشند. یعنی فاصله‌ی دوربین تله‌فوتو با اصلی به همان اندازه‌ی فاصله با دوربین فوق عریض است. خود دوربین فوق عریض و اصلی هم دقیقا به همان میزان با هم فاصله دارند. همین موضوع باعث می‌شود وقتی شما از دوربینی به دوربین دیگر سوییچ می‌کنید، همان عمق میدان را دریافت کنید.
 
اما گوگل تصمیم گرفت در طراحی پیکسل ۶ پرو یک کار عجیب انجام دهد. شرکت آمریکایی دوربین فوق عریض را در مرکز قرار داد، دوربین اصلی را در چپ و تله‌فوتو را در راست. همین موضوع سبب شد وقتی شما بین دوربین‌ها سوییچ می‌کنید، عمق میدان به صورت جهشی باشد و نه خیلی نرم و روان.
 
در پیکسل ۷ پرو اما این موضوع تا حد زیادی بهتر شده است. اکنون دوربین فوق عریض به چپ آمده، دوربین اصلی به وسط و دوربین تله‌فوتو هم به سمت راست. از آن‌جایی که دوربین اصلی، دوربین پیش‌فرض گوشی است، سوییچ بین آن و فوق عریض و تله‌فوتو بسیار بهتر از قبل صورت می‌گیرد. اگر یک ماژول مسطح داشته باشیم، این بهترین نوع چینش دوربین‌هاست. هرچند باز هم آیفون‌ها از این حیث برتر هستند.
 
طراحی آیفون ۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو؛ کدام شرکت از دیگری کپی کرد؟
حالا که متوجه شدیم تا چه اندازه طراحی جز به جز گوشی‌های هوشمند برای شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل اهمیت دارد و در نتیجه اینکه می‌بینیم شباهت عجیبی بین آن‌ها وجود دارد اصلا کم اهمیت نیست، وقت آن رسیده که به پرسش ابتدایی خود بپردازیم؛ اینجا چه کسی کپی‌کار است؟
 
از تابستان سال گذشته می‌دانستیم طراحی دوربین آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس قرار است اینگونه باشد. در آن زمان یک افشاگر معروف با نام ShrimpApplePro تصویری از نمایشگر هواوی میت ۴۰ پرو را به نمایش گذاشت که برای سنسور تشخیص چهره، حفره‌ی بزرگی روی آن دیده می‌شد. او مدعی شد آیفون ۱۴ هم قرار است همین طراحی را داشته باشد. این یعنی قبل از اینکه اصلا از سری آیفون ۱۳ رونمایی شود، اپل ایده‌ی چنین طراحی را در سر داشت. همچنین قبل از نمایش تیزر پیکسل ۷ و ۷ پرو هم تصاویر متعددی از آیفون ۱۴ پرو با این نوع حفره‌ی خاص روی نمایشگر منتشر شد. بنابراین می‌توان گفت این فرضیه که اپل شرکت کپی‌کار است به نوعی نقض می‌شود.
 
بنابراین گوگل از اپل کپی کرده؟
نمی‌توان با قاطعیت این موضوع را گفت. تقریبا مطمئن هستیم پیکسل ۷ پرو بعد از آیفون ۱۴ طراحی شده اما نمی‌دانیم آیا گوگل اصلا ایده‌ای برای کپی از اپل در سر داشت یا خیر. نکته‌ی دیگر هم اینجاست که گوگل دقیقا همان کار اپل را انجام داده است. اپل ناچ را برداشت و فقط لنزهای زیر آن را نمایان کرد. گوگل هم گویا تیرگی اطراف لنز را برطرف کرد تا لنزها خود را نشان دهند. دقیقا همین کار را سامسونگ هم انجام داد و در طراحی گلکسی S22 اولترا، ماژول را حذف کرد. دوربین‌ها به همان اندازه و به همان ترتیب قرارگیری در گلکسی S21 اولترا هستند اما بدون ماژول.
 
بنابراین پاسخ به این پرسش بسیار سخت و مبهم خواهد بود. البته اپل یک دلیل منطقی دارد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، «iPhone» با حرف «i» آغاز می‌شود که به نوعی نماد محصولات اپل است. به همین خاطر اینکه ماژول را اینگونه طراحی کند، قابل دفاع است. اما پرچم‌داران گوگل، «Pixel» نام دارند و حرف دومشان «i» است. این نمی‌تواند دلیل خوبی باشد برای اینکه ترتیب قرارگیری دوربین‌ها چنین الگویی را نشان دهد. در نتیجه اگر گوگل را کپی‌کار خطاب کنیم، بی‌راه نگفته‌ایم. با این حال هر دو شرکت خواستند متفاوت باشند که به نوعی هم موفق شده‌اند. اکنون هم پیکسل ۷ پرو از فرسنگ‌ها قابل رویت است و هم آیفون ۱۴ پرو. اما یکی از نمای روبرو و دیگری هم از پنل پشتی.
 
به صورت کلی هم خوشحال هستیم که هم ترتیب قرارگیری دوربین‌ها در پیکسل ۷ پرو کاربردی‌تر شده و هم ظاهر آیفون ۱۴ پرو مکس بهتر و مدرن‌تر شده. در نتیجه کاربران با خرید آن‌ها، تجربه‌ی بسیار بهتری در مقایسه با نسل قبل خواهند داشت. بنابراین به نظر می‌رسد همه «برنده = W i nner» هستند!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.