رگولاتوری

June 14, 2022
10:20 سه شنبه، 24ام خردادماه 1401
کد خبر: 136701

دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با «دیپ فیک»

طبق آپدیت آیین نامه اجرایی اتحادیه اروپا،گوگل، فیسبوک، توئیتر و دیگر شرکت های فناوری باید اقداماتی برای مقابله با دیپ فیلک و حساب های کاربری جعلی در پلتفرم شان انجام دهند.
4108333.jpg
به گزارش رویترز، پیش بینی می شود کمیسیون اتحادیه اروپا آیین نامه به روزرسانی شده درباره اخبار جعلی را به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مقابله با این پدیده، روز پنج شنبه اعلام کند.
 
این اقدام در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یک رویه داوطلبانه اعلام شد و اکنون به یک قانون تبدیل می شود و مسئولیت اجرای آن بر عهده رگولاتورها و امضا کنندگان قانون است.
 
قانون به روزرسانی شده مواردی مانند دیپ فیک و حساب های جعلی را کنترل می کند.
 
در سند مربوط به این دستورالعمل آمده است: امضا کنندگان باید با توجه به جدیدترین شواهد در مورد رفتارها و تاکتیک ها، تکنیک ها و رویه های (TTP) عوامل مخرب در خصوص هر فعالیتی برای دستکاری واقعیت در سرویس های شان سیاست های شفافی در پیش بگیرند و اجرا کنند.
 
محتواهای دیپ فیک در حقیقت نوعی جعل محتوای فراواقعی است که با روش های کامپیوتری ایجاد می شود و به خصوص هنگام استفاده در بستر سیاسی، نگرانی های زیادی را به وجود می آورد.
 
این دستورالعمل همچنین به قوانین سختگیرانه جدید اتحادیه اروپا به نام «قانون سرویس های دیجیتال» مرتبط است که در اوایل سال جاری مورد توافق ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت و بخشی از آن به مقابله با اخبار جعلی پرداخته است.
 
براساس قانون سرویس های دیجیتال، شرکت هایی که نتوانند مسئولیت های خود براساس این قوانین را انجام دهند با جریمه هایی تا ۶ درصد درآمد سالانه شان در سراسر جهان روبرو می شوند. شرکت ها پس از امضای دستورالعمل ۶ ماه فرصت دارند تا اقدامات لازم را اجرا کنند.
 
امضاکنندگان قانون باید اقداماتی برای مقابله با تبلیغاتی در پیش گیرند که حاوی اخبار جعلی هستند و شفافیت بیشتری درباره تبلیغات سیاسی فراهم کنند.
 
تیری برتون کمیسیونر اروپا در امور داخلی در این باره می گوید: قانون سرویس های دیجیتال زیرساخت حقوقی برای دستورالعمل مقابله با اخبار جعلی فراهم می کند که شامل تحریم هایی بازدارنده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.