سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 14, 2022
10:30 سه شنبه، 24ام خردادماه 1401
کد خبر: 136703

TSMC تولید تراشه با فرایند ۲ نانومتری را اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد

طبق گزارشی جدید، شرکت TSMC تولید انبوه تراشه با فرایند ۲ نانومتری را زودتر از سال ۲۰۲۴ آغاز نمی‌کند. همچنین، گفته می‌شود در مرحله‌ی اولیه‌ی تولید بیش از ۴,۵۰۰ موقعیت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
افراد بسیاری از فناوری‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند یا سایر لوازم الکترونیکی مصرفی آگاه نیستند. برای مثال، اکثر مشتریان هنگامی که قصد دارند گوشی جدیدی بخرند، فقط به چند ویژگی نگاه می‌کنند. آن‌ها حتی شاید ندانند که تراشه گوشی با چه فرایندی ساخته شده و سرعت شارژ باتری چقدر است و دوربین از چه حسگری بهره می‌برد.
 
حدس زده می‌شود که اکثر قریب‌به‌اتفاق خریداران فقط آنچه فروشندگان در تیزرهای تبلیغاتی نشان می‌دهند، در نظر می‌گیرند؛ اما برای تصمیم‌گیری بهتر برای خرید باید از مشخصات بیشتری آگاهی پیدا کرد. برای مثال، آیا می‌دانید چه فرایند تولیدی در تراشه‌های پرچم‌دار فعلی استفاده می‌شود؟ آیا می‌دانید فرایند ۴ نانومتری چه معنایی دارد؟ این فاصله بین دو ترانزیستور روی SoC (سیستم روی چیپ) است؛ اما دستیابی به موفقیت در این بخش آسان نیست. برای مثال، تولید انبوه فرایند ۲ نانومتری زودتر از سال ۲۰۲۴ آغاز نخواهد شد.
 
پیش از تولید، شرکت‌ها باید کارخانه‌های تولیدی جدید بسازند و سپس جوانب مختلف را بررسی کنند. در‌این‌میان، مهم‌ترین آن‌ها مربوط به حفاظت از محیط‌زیست است. ظاهراً TSMC طرح ساخت نیروگاه ۲ نانومتری را برای بررسی ارائه کرده است و اگر اتفاقی نیفتد، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ از ارزیابی زیست‌محیطی عبور می‌کند. تنها پس‌از‌آن، شرکت می‌تواند ساخت کارخانه را آغاز کند. پیش‌بینی می‌شود فاز اول ساخت‌و‌ساز تا پایان سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.
 
TSMC در پایان سال ۲۰۲۱ رسماً قصد خود را برای راه‌اندازی کارخانه‌ی Zhongke به مساحت نزدیک به ۹۵ هکتار اعلام کرد. کل سرمایه‌گذاری احتمالاً بین ۲۶٫۹۷ تا ۳۳٫۷۱ میلیارد دلار خواهد بود و گفته می‌شود بیش از ۴,۵۰۰ موقعیت شغلی جدید در مرحله‌ی اولیه ایجاد خواهد شد.
 
نکته‌ی جالب‌تر اینکه TSMC برنامه‌های دیگری دارد. با درنظرگرفتن مساحت کارخانه جدید و بودجه‌ی سرمایه‌گذاری، شاید کارخانه‌ی یک‌نانومتری نیز در آن‌‌‌جا واقع شود. تولید آزمایشی فرایند ۲ نانومتری TSMC احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. پس‌از‌‌آن، شرکت می‌تواند تولید انبوه را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.