بازار سرمایه

June 14, 2022
11:18 سه شنبه، 24ام خردادماه 1401
کد خبر: 136711

عرضه اولیه تپسی در کمتر از یک ساعت انجام شد

عرضه اولیه تپسی از ساعت 9 صبح امروز آغاز و در کمتر از یک ساعت به پایان رسید. 47 حقوقی واجد شرایط در این عرضه اولیه شرکت کرده و بیش از 58 میلیون سهم این شرکت را به قیمت 939 تومان خریداری کردند. با این عرضه، در حال حاضر ارزش بازار این شرکت هزار و 100 میلیارد تومان است.
tapsi-classic.jpg
صبح امروز شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس با نماد «تپسی» اولین استارتاپ ایرانی لقب گرفت که موفق به حضور در بورس شده است.
 
براساس اطلاعیه پیشین سازمان فرابورس، تعداد کل سهام تپسی بیش از یک میلیارد و 170 میلیون سهم بوده که 5 درصد آن امروز به متقاضیان عرضه شد. این سهام امروز به روش گشایش به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک) عرضه شد.
 
دامنه نوسان در دوره سفارش‌گیری بدون سقف و کف قیمتی انجام شده و خریداران بایستی حداقل 200هزار سهم ثبت سفارش می‌کردند. حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی نیز یک میلیون و 400 هزار سهم تعیین شده بود.
 
بر این اساس، 58 میلیون و 600هزار سهم تپسی به قیمت 939 تومان عرضه شد و در کمتر از یک ساعت، عملیات مچینگ عرضه و تقاضا انجام شد. ارزش معاملات امروز تپسی 55 میلیارد تومان شد.
 
در حالی 47 حقوقی موفق به خریداری سهام این شرکت شدند که 2 میلیون و 600هزار حجم تقاضا از سوی 13 حقوقی برای خرید سهام تپسی به قیمت 939 تومان روی تابلو باقی ماند.
گفتنی است با توجه به اینکه تعداد کل سهام تپسی بیش از یک میلیارد و 170 میلیون سهم بوده، با توجه به قیمت عرضه 939 تومانی، در حال حاضر ارزش بازار این شرکت هزار و 100 میلیارد تومان است.
 
همانطور که مطرح شد، عرضه اولیه این شرکت طبق قوانین هیئت پذیرش بورس برگزار شد و تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌های واجد شرایط امکان مشارکت و خرید سهام تپسی را داشتند. طبق قوانین در نظر گرفته شده برای عرضه استارتاپ‌ها در بورس، آن دسته از شرکت‌هایی که دارایی نامشهودشان 50 درصد یا بیشتر از کل دارایی شرکت را تشکیل دهد به این شکل در بازار سرمایه عرضه خواهند شد.
 
گفتنی است مدیران تپسی در نشست خبری پیش از عرضه اولیه این شرکت اعلام کردند تمامی آورده حاصل از عرضه اولیه امروز، صرف توسعه جغرافیایی و عمقی این شرکت خواهد شد که تاثیر بسیاری بر درآمد عملیاتی آن‌ها خواهد گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.