اپلیکیشن

تلفن همراه

June 14, 2022
12:36 سه شنبه، 24ام خردادماه 1401
کد خبر: 136724

انتقاد پاول دورف از اپل: قابلیت‌های وب اپ از قصد در iOS محدود شده‌اند

بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، «پاول دورف» دوباره از اپل انتقاد کرده و این بار گفته این کمپانی از قصد قابلیت‌های وب اپ‌ها را در iOS محدود می‌کند و احتمالا دلیل این کار، اجبار کاربران به دانلود برنامه‌ها از اپ استور برای دستیابی به سود بالاتر از طریق دریافت کارمزد است.
 
دورف در کانال تلگرامی خود چنین موضوعی را مطرح کرده و اگرچه تلگرام در اپ استور قابل دسترس است، اما در گذشته چندین بار در فرایند بررسی این فروشگاه با مشکلاتی مواجه شده است. علت این مشکلات، کانال‌های تلگرام عنوان شده چرا که مدیریتی روی محتوای آن‌ها وجود ندارد.
 
محدودیت‌های تلگرام در iOS
تلگرام برای دور زدن محدودیت‌های اپ خود در آیفون، نسخه وب این پیام‌رسان را در اختیار کاربران قرار داده که تقریبا تمام قابلیت‌های برنامه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، البته این نسخه در iOS با محدودیت‌هایی مواجه است.
 
دورف در پست خود گفته که برخی توسعه‌دهندگان درباره برخورد اپل با دنیای وب معترض هستند و می‌گویند سافاری به علت محدودیت‌ها، در حال از بین بردن وب است. در ماه آوریل توسعه‌دهندگان وب تلگرام مقاله‌ای منتشر کردند که در آن به 10 مشکل سافاری در iOS اشاره می‌کرد.
1-44.jpg
به گفته آن‌ها، این مرورگر دارای کمبودهایی از جمله عدم پشتیبانی از پوش نوتیفیکیشن، کدک‌های VP8 و VP9، رفرش ریت بالا و همچنین برخی ویژگی‌های بصری است.
 
پاول دورف در پست خود مدعی شده که اپل این محدودیت‌ها را برای دستیابی به سود بالاتر از طریق اجبار کاربران به دانلود اپ‌ها از اپ استور اعمال می‌کند:
 
«ما به این موضوع مشکوک هستیم که اپل احتمالا از قصد محدودیت‌هایی برای وب اپ‌ها درنظر گرفته تا کاربران را مجبور به دانلود اپ‌ها از فروشگاه خود کند تا بتواند 30 درصد کمیسیون بگیرد.»
 
برخلاف مک او اس، iOS به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد که برای اپ‌های خود از یک موتور وب متفاوت استفاده کنند و تمام آن‌ها باید به سراغ WebKit اپل بروند. همانطور که می‌توان حدس زد، اپل از قصد عملکرد وب اپ‌ها را نسبت به برنامه‌های بومی محدود کرده است.
 
دورف زمانی شروع به انتقاد از اپل کرده که می‌خواهد سرویس پریمیوم را عرضه کند. این سرویس پولی در ماه جاری میلادی از راه می‌رسد و اگرچه رسما قیمت آن اعلام نشده، اما هر قیمتی که این سرویس داشته باشد، این پیام‌رسان باید به اپل کمیسیون بدهد. بنابراین نسخه وب کامل نه تنها به تلگرام اجازه می‌دهد کاربران بیشتری را ترغیب به استفاده از سرویس پریمیوم کند، بلکه می‌تواند کارمزد اپل را هم دور بزند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.