امنیت

فناوری اطلاعات

June 15, 2022
13:13 چهارشنبه، 25ام خردادماه 1401
کد خبر: 136756

یک منبع آگاه از دستگیری یک نفر در جریان حمله سایبری به شهرداری تهران خبر داد

یک منبع آگاه از حضور عوامل داخلی در جریان حمله سایبری شهرداری تهران خبر داد. به گفته وی یک نفر تا به امروز در جریان این خرابکاری و حمله سایبری دستگیر شده است. این در حالی است که چند روز پیش، رئیس شورای شهر تهران از دستگیری فرد یا افرادی در این ماجرا ابراز بی اطلاعی کرده بود.
شهرداری تهران در 12 خرداد مورد حمله سایبری قرار گرفت و بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه در سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف مختل شد. اختلالی که به نظر می‌رسد همچنان در بخشی از سامانه‌های شهرداری وجود داشته و رفع نشده است.
 
اما بررسی‌های بیشتر حادثه مذکور، این احتمال را مطرح ساخته بود که همانند ماجرای حمله سایبری به سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور، عامل یا عوامل نفوذی در سازمان شهرداری نیز دخیل بوده‌اند.
 
در این رابطه خبرگزاری آنا به نقل از یک مقام مسئول مدعی شده است که یکی از عوامل نفوذی در پی این حمله سایبری تا به امروز دستگیر شده است. پیش از آن هم برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز مبنی بر دست داشتن عوامل داخلی در این حادثه حدس و گمان‌هایی می‌زدند.
 
«علی اصغر قائمی» یکی از منتخبین شورای شهر تهران درباره دست داشتن عوامل داخلی در این حمله سایبری روز گذشته گفته بود: «باتوجه به این حجم از شناخت معماری و مشخصات فنی سامانه، حدس زده می‌شود که احتمال همکاری از درون سازمان وجود داشته باشد، اما هنوز شواهدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد.»
 
با این وجود، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران ضمن ابراز بی اطلاعی از دستگیری فرد یا افرادی پیرامون حمله سایبری رخ داده به سامانه‌های شهرداری، اینگونه صحبت‌ها را مستند ندانسته بود.
 
گفتنی است نزدیک به دو هفته از حمله سایبری رخ داده می‌گذرد اما همچنان سرویس‌دهی برخی از سامانه‌های شهرداری تهران با اختلال مواجه است. زمانی نیز برای رفع این مشکلات و پایان آن رسما اعلام نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.