لبه تکنولوژی

June 15, 2022
15:49 چهارشنبه، 25ام خردادماه 1401
کد خبر: 136770

جراحی خودکار کلیه به کمک ربات جراح مجهز به هوش مصنوعی

یک دستگاه رباتیک جدید مجهز به هوش مصنوعی برای کمک در جراحی برای برداشتن سنگ کلیه، با موفقیت تحت آزمایش بالینی قرار گرفت.
نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) یک روش کارآمد، کم تهاجمی و استاندارد است که برای از بین بردن سنگ های بزرگ کلیه استفاده می شود. ایجاد دسترسی از پشت به کلیه، یک مرحله مهم و در عین حال چالش برانگیز در جراحی سنگ کلیه است.
 
دسترسی غلط به کلیه می تواند منجر به عوارض شدیدی از جمله خونریزی، صدمات قفسه سینه و روده، سوراخ شدن کلیه یا حتی سپسیس شود.به گزارش سیناپرس، بنابراین جای تعجب نیست که سال ها آموزش و تمرین برای انجام کارآمد این روش لازم است. دو روش اصلی دسترسی کلیوی در طول PCNL وجود دارد که شامل هدایت فلوروسکوپی و هدایت اولتراسوند (US) با یا بدون فلوروسکوپی می شود و هر دو روش نتایج مشابهی را پس از عمل ارائه می دهند.
 
بسیاری از روش ‌ها و فناوری ‌های جدید در حال آزمایش و استفاده در عمل بالینی برای پر کردن این شکاف در نیاز به مهارت هستند. در حالی که برخی راهنمایی تصویربرداری را ارائه می دهند، برخی جراحان دسترسی دقیق از راه پوست را پیشنهاد می کنند. با این وجود، بیشتر تکنیک ها هنوز برای مبتدیان چالش برانگیز هستند.
 
این جزییات الهام بخش یک تیم تحقیقاتی به رهبری کازومی تاگوچی (Kazumi Taguchi) و شوزو هاماموتو (Shuzo Hamamoto) و پروفسور تاکاهیرو یاسویی (Takahiro Yasui) از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ناگویا (NCU)  شد تا این سوال را مطرح کنند که آیا ربات مجهز به هوش مصنوعی (AI) می تواند این عمل را انجام دهد یا خیر. به گزارش سیناپرس،به طور خاص، محققان می ‌خواستند ببینند آیا دستگاه مجهز به هوش مصنوعی، دقت بهتری در دسترسی به کلیه از راه پوست ارائه می ‌کند یا خیر. 
 
این تیم تحقیقاتی یک کارآزمایی تصادفی و کنترل ‌شده را انجام داد و روش هدایت ‌شونده فلوروسکوپی به کمک رباتیک (RAF) را با نفرولیتوتومی از راه پوست مقایسه کرد. دکتر تاگوچی می گوید: این اولین مطالعه انسانی بود که فلوروسکوپی به کمک ربات با نفرولیتوتومی از راه پوست مقایسه می کرد.
 
پیامد اولیه این مطالعه موفقیت آمیز بودن جراحی با یک سوراخ و بدون عوارض در طول دسترسی کلیوی و زمان فلوروسکوپی بود. میانگین تعداد سوراخ های سوزن در گروه فلوروسکوپی به کمک ربات در مقایسه با گروه دیگر به طور قابل توجهی کمتر بود. در ۱۴.۳ درصد از موارد، رزیدنت جراح به دلیل دشواری رویه قادر به دسترسی به کلیه نبود و عملیات نیاز به تعویض جراح داشت، اما هیچ یک از فلوروسکوپی های رباتیک با این موضوع مواجه نشدند. میانگین مدت سوراخ کردن پوست نیز به طور قابل توجهی کوتاهتر بود که ۵.۵ دقیقه در مقابل ۸ دقیقه بود. 
 
دسترسی های کلیوی در طول نفرولیتوتومی از راه پوست مستقیماً با عوارض بعد از عمل از جمله کاهش عملکرد کلیه مرتبط است. بنابراین، میزان پایین سوراخ کردن پوست و مدت کوتاه باز ماندن زخم، ممکن است نتیجه طولانی مدت بهتری را برای بیماران فراهم کند.
 
به گفته پژوهشگران، این امر ایمنی و راحتی دستگاه رباتیک جدید را نشان می ‌دهد که احتمالاً می ‌تواند بار عصبی جراحان را کاهش داده و به بیمارستان‌ های بیشتری اجازه دهد تا روش‌های نفرولیتوتومی از راه پوست را ارائه دهند.
 
دکتر تاگوچی مزایای بالقوه دستگاه فلوروسکوپی به کمک رباتیک را بیان کرده و می ‌گوید: این روش پیچیده جراحی را ساده کرده و انجام آن را برای پزشکان بیشتری آسان‌ می ‌کند و به تعداد بیشتری از بیماران در این فرآیند کمک خواهد کرد. به عنوان یک فناوری رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی، این تکنیک ممکن است راه را برای خودکار سازی جراحی ‌های مداخله ‌ای مشابه هموار کند که می ‌تواند زمان عمل را کوتاه کرده، بار استرس پزشکان را کاهش داده و از بروز عوارض جانبی بکاهد.
 
شرح کامل این پژوهش و نتایج عمل جراحی در آخرین شماره مجله تخصصی Urology منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.