فناوری اطلاعات

June 19, 2022
13:06 یکشنبه، 29ام خردادماه 1401
کد خبر: 136815

مایکروسافت با هک لیزری آثار موسیقی روی شیشه، آن‌ها را برای هزاره‌های بعدی حفظ می‌کند

مایکروسافت با ذخیره‌ی موسیقی روی ویفرهای کوارتز می‌تواند آن‌ها را تا «هزاران سال» حفظ و در «گنجینه‌ی جهانی موسیقی» نگه‌داری کند.
همه می‌دانند که اگر روزی آخرالزمان فرارسد، باید اقلام خاصی را برای نسل‌های آینده ایمن نگه داریم. پیش‌تر مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی در «خزانه‌ی جهانی بذر» (نام مستعار:‌ گاوصندوق آخرالزمان) جمع‌آوری شده است و هم‌اکنون در آن ۱,۱۴۵,۶۹۳ نسخه‌ی پشتیبان از انواع دانه‌های جهان نگه‌داری می‌شود. به‌زودی، مجموعه‌ی جدیدی به نام «گنجینه‌ی جهانی موسیقی» اضافه خواهد شد که سعی می‌کند بهترین موسیقی‌های جهان را در خود داشته باشد.
 
براساس گزارش extremetech، به‌منظور انجام چنین کاری، سازمان مسئول این کار با مایکروسافت همکاری کرده است. آن‌ها باهم در حال انجام آزمایش‌هایی برای دستیابی به شیوه‌ای برای ذخیره‌سازی آرشیو طولانی‌مدت هستند. گفته می‌شود «پروژه‌ی سیلیکا» (Project Silica) مایکروسافت استفاده می‌شود تا محققان متوجه شوند آیا می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی موسیقی استفاده کرد یا خیر. در پروژه‌ی مذکور، از از ویفرهای کوارتز به‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.
 
در بیانیه‌ی مطبوعاتی این گروه، گفته می‌شود همچنان نوار کاست برای آرشیو اطلاعات صوتی گزینه‌ی مناسبی تلقی می‌شود؛ اما سیلیکا انعطاف‌پذیرتر است و می‌تواند تقریباً هر نوع آسیب طبیعی را تحمل کند. همچنین، کوهی در نروژ که گاوصندوق آخرالزمان در آن نگه‌داری می‌شود، یکی از مکان‌های امن روی زمین است.
 
هر ویفر کوارتز به‌اندازه‌ی یک زیر لیوانی نوشیدنی ۷۵ در ۷۵ میلی‌متری و با ضخامت ۲ میلی‌متر خواهد بود. هر صفحه می‌تواند ۱۰۰ گیگابایت داده را ذخیره کند. داده‌ها ازطریق لیزری به ویفرها اضافه می‌شوند که «شبکه‌ها و تغییر شکل‌های نانومقیاس سه‌بعدی» ایجاد می‌کند. به‌منظور بازیابی داده‌ها، از نور پلاریزه برای تابش به شیشه استفاده می‌شود و پس‌ازآن الگوریتم یادگیری ماشینی خاصی داده‌ها را رمزگشایی می‌کند.
 
براساس ادعای محققان، نتیجه‌ی حاصل از پروژه‌ی سیلیکا می‌تواند داده‌ها را «هزاران سال» حفظ کند. اکنون چندین سال است که محققان مشغول کار روی پروژه‌ی سیلیکا هستند. در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت موفق شد فیلم اصلی «سوپرمن» را با این روش انکود و سپس دیکود کند.
 
گفته می‌شود اولین مجموعه‌‌ای که به گاوصندوق اضافه می‌شود، شامل موسیقی‌هایی از سراسر جهان خواهد بود؛ ازجمله آثار هنرمند بریتانیایی Beatie Wolfe، آهنگ‌هایی از Polar Music Prize سوئد، کتابخانه‌ی الکساندر ترنبول از نیوزلند و کتابخانه‌ی بین‌المللی موسیقی آفریقا. اگرچه این مجموعه‌ی عظیمی به‌نظر نمی‌رسد، محققان پیش‌بینی می‌کنند درنهایت ده‌ها پتابایت در سال به خزانه‌ی جهانی موسیقی اضافه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.