بازار سرمایه

June 19, 2022
13:38 یکشنبه، 29ام خردادماه 1401
کد خبر: 136822

ظاهراً مصرف انرژی بیت کوین بسیار کمتر از شبکه‌های پرداخت موجود است

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی بیت کوین بسیار بهینه‌تر از سیستم‌های پرداخت فعلی است.
به‌تازگی مقاله‌ای با عنوان «بیت کوین؛ مصرف بهینه‌ی انرژی در پرداخت‌های رمزارزی» در شبکه‌ی پژوهش‌های علوم اجتماعی (SSRN) منتشر شده است که ادعا می‌کند بیت کوین ازنظر مصرف انرژی در مقایسه‌با سیستم‌های پرداخت کلاسیک کارآمدتر است. نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید که منتقدان نمی‌توانند مصرف انرژی پادشاه رمزارزها را با سیستم‌های پرداخت الکترونیکی موجود مقایسه کنند؛ شبکه‌هایی که درحال‌حاضر از آن‌ها برای جابه‌جایی پول بین حساب‌های بانکی استفاده می‌کنیم.
 
میشل خزاکا، نویسنده‌ی این مقاله، در چکیده‌ی آن می‌گوید:
 
ما نشان می‌دهیم که مصرف انرژی بیت کوین ۵۶ برابر کمتر از سیستم‌های پرداخت کلاسیک است و حتی با بررسی یک تراکنش با روش اثبات انجام کار (PoW)، مصرف انرژی تا یک تا پنج برابر کمتر از سیستم‌های پرداخت موجود است.
 
خزاکا مدعی شده است که یک تراکنش واحد در شبکه‌ی لایتنینگ بیت کوین باعث می‌شود مصرف انرژی این رمزارز درمقایسه‌با یک سیستم پرداخت کلاسیک تا ۱۹۴ میلیون برابر و درمقایسه‌با تراکنش‌های فوری کنونی، تا یک‌میلیون‌ برابر کارآمدتر باشد.
 
به‌گزارش Neowin، براساس داده‌های این گزارش، کل مصرف انرژی سیستم پرداخت کلاسیک ۴,۹۸۱ تراوات‌ساعت در سال است و از ۳٫۱۴ تریلیون تراکنش در سال پشتیبانی می‌کند. بدین‌ترتیب، مصرف انرژی این سیستم برای هر تراکنش به ۱٫۵۸ کیلووات‌ساعت می‌رسد. بیت کوین بدون لایتنینگ در هر سال ۸۸٫۹۵ تراوات‌ساعت انرژی مصرف می‌کند و می‌تواند ۱۳۳ میلیون تراکنش را در سال پردازش کند؛ ازاین‌رو، مصرف انرژی این رمزارز برای هر تراکنش بین ۴۶۰ تا ۵۵۳ کیلووات‌ساعت است.
 
بیت کوین در بهترین سناریو ممکن می‌تواند از ۵۲٫۸ تراوات‌ساعت انرژی در سال استفاده کرده و ۵۴۵ میلیون تراکنش را در هر سال پردازش کند و بدین‌ترتیب به‌ازای پردازش هر تراکنش ۹۷ کیلووات‌ساعت انرژی مصرف خواهد کرد. هیچ‌یک از این آمارها برای بیت کوین عالی نیست؛ اما وقتی لایتنینگ را در نظر بگیرید، همه‌چیز به‌شدت به‌نفع این ارز دیجیتال خواهد بود.
 
با درنظرگرفتن لایتنینگ، کل مصرف انرژی بیت کوین در سال ۸۸٫۹۵ تراوات‌ساعت خواهد بود و می‌تواند در هر سال ۳۱٫۵۴ تریلیون تراکنش را پردازش کند که این یعنی مصرف انرژی به‌ازای انجام هر تراکنش به رقم شگفت‌انگیز ۰٫۰۰۲۸۲ کیلووات‌ساعت می‌رسد. این یعنی می‌توان با استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ، با مصرف انرژی بسیار ناچیز درمقایسه‌با سیستم‌های پرداخت کنونی، تراکنش‌های بسیار بیشتری را پردازش کرد.
 
اگر ترجیح می‌دهید خودتان داده‌های این مقاله را مرور کنید، می‌توانید آن را از این لینک در SSRN به‌‌‌رایگان دانلود کنید. با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به اینکه قبلاً انتقادهای زیادی از مصرف انرژی زیاد بیت کوین مطرح شده است، خواندن این مقاله و نتایج آن جذاب به‌نظر می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.