سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 21, 2022
15:36 سه شنبه، 31ام خردادماه 1401
کد خبر: 136911

درآمد مدیاتک به لطف تراشه‌های دایمنسیتی ۸۰۰۰ و ۹۰۰۰ افزایش پیدا کرد

مدیاتک که این روزها عملکرد فوق‌العاده‌ای در تولید تراشه‌های موبایل دارد توانسته بله لطف فروش بالای پردازنده‌های دایمنسیتی ۸۰۰۰ و ۹۰۰۰ درآمد خود را ۳۳٪ افزایش دهد.
Untitled-9-2-768x488.jpg
مدیاتک که به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موبایل در بازار فعالیت می‌کند، طی چند سال اخیر برای اینکه بتواند با رقبای قدری نظیر اپل، کوالکام و سامسونگ به رقابت بپردازد، بی سر و صدا تلاش کرد تا بتواند پردازنده‌های بسیار خوبی را تولید کند. چندین سال بود که شرکت تایوانی در زمینه‌ی تولید تراشه‌ای باکیفیت واقعا ناتوان بود به گونه‌ای که بعد از گذشت مدتی، تراشه‌های این شرکت با افت عملکرد قابل توجهی مواجه می‌شدند و کاربران هم اعتماد زیادی به این شرکت و محصولاتش نداشتند. اما حالا می‌بینیم که نقطه ضعف اصلی این شرکت اکنون به نقطه قوت آن تبدیل شده است.
 
پردازنده‌هایی که مدیاتک تولید می‌کند آنقدر در عملکرد طولانی مدت خود پایدار هستند که حتی برخی از میان‌رده‌های شرکت هم می‌توانند پرچم‌دارهای رقیب را از میان بردارند. برای مثال، دایمنسیتی ۸۱۰۰ که یک تراشه‌ی میان‌رده به حساب می‌آید، توانست در تست‌ها، حتی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و M1 اپل را هم از میان بردارد. آن هم نه در ابتدای تست که طبیعتا دو پردازنده‌ی رقیب با اختلاف بهتر بودند، بلکه بعد از گذشت مدتی که معمولا پردازنده‌ها بخشی از توان خود را از دست می‌دهند.
 
همین پایداری در عملکرد در تمام تراشه‌هایی که شرکت تایوانی طی یک سال اخیر معرفی کرده دیده می‌شود. تراشه‌هایی نظیر سری دایمنسیتی ۸۰۰۰ و دایمنسیتی ۹۰۰۰ که البته مورد دوم، پرچم‌دار شرکت به حساب می‌آید. در نتیجه‌ی این عملکرد خوب، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، تصمیم گرفته‌اند مدیاتک را به عنوان تأمین‌کننده‌ی قلب تپنده‌ی محصولات خود انتخاب کنند. به گونه‌ای که مدیاتک توانسته درآمد خود را تا ۳۳٪ بهبود ببخشد.
 
شرکت‌هایی نظیر اوپو، ریلمی، وان‌پلاس، ویوو، شیائومی و آنر که پیش‌تر غالبا از تراشه‌های ساخت کوالکام یا سامسونگ در محصولات خود استفاده می‌کردند، اکنون تصمیم گرفته‌اند به سراغ مدیاتک بیایند چرا که عملکرد خوب این شرکت در ساخت پردازنده در عمل هم کاملا خود را نشان داده است.
 
طبق اعلام مدیاتک، در ماه مه امسال درآمد این شرکت چیزی در حدود ۱٫۷۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با آوریل همین سال، افتی ۱٪ را نشان می‌داد، اما در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، ۲۶٪ رشد داشت. اما بعد از گذشت پنج ماه از آغاز سال ۲۰۲۲، در مجموع مدیاتک توانست عملکرد خود را ۳۳٪ بهبود ببخشد و میزان در آمد خود را به ۸٫۳۲ میلیارد دلار برساند تا بدین ترتیب برای رسیدن به هدفی که برای سه ماه دوم امسال برای خود در نظر گرفته بود، هیچ مشکلی نداشته باشد.
 
البته این پیشرفت سریع قرار نیست در ماه ژوئن هم ادامه داشته باشد. میزان درآمد شرکت تایوانی به احتمال بسیار زیاد اندکی کاهش خواهد داشت چرا که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند هم در راستای ایجاد تعادلی بین قیمت و زنجیره‌ی تأمین، سفارشات خود را کاهش خواهند داد.
 
دلیل اصلی اینکه شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند قصد دارند سفارشات خود را کاهش دهند این است که به خاطر بحران جهانی قطعات مورد نیاز، قیمت آن‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. شرکت‌ها هم با افزایش سفارشات، مجبور خواهند شد قیمت محصولات خود را هم افزایش دهند و در نتیجه‌ی این موضوع، تقاضا هم کمتر خواهد شد. بنابراین نه به خاطر پیشرفت سایر شرکت‌ها بلکه به خاطر موجی منفی که همه‌ی شرکت‌ها را در بر خواهد گرفت، مدیاتک قرار است دیگر با این سرعت، شاهد افزایش درآمد خود نباشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.