لبه تکنولوژی

June 21, 2022
17:51 سه شنبه، 31ام خردادماه 1401
کد خبر: 136913

این پارچه قادر به شنیدن صدای قلب شماست

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست پارچه ساخته اند که می تواند ضربان قلب فرد را از طریق الیاف با تکنولوژی بالا شنود کند. این فناوری همچنین می ‌تواند در لباس‌ هایی که زنان باردار م ی‌پوشند استفاده شود تا به آن‌ها کمک کند ضربان قلب کودک خود را کنترل کنند.
پژوهشگران موفق به طراحی الیافی شده اند که قادر به شنیدن صدای قلب افراد است. این فناوری بالقوه انقلابی می ‌تواند منجر به تولید سمعک‌ های پوشیدنی و لباس ‌هایی شود که قادر به ارتباط با یکدیگر هستند. نحوه عملکرد فناوری فوق، بدین صورت است که ابتدا صداها به ارتعاشات مکانیکی تبدیل شده و سپس به صورت سیگنال های الکتریکی در می آیند.
 
این فناوری مشابه نحوه عملکرد گوش بوده و البته باید توجه داشت که همه پارچه ها در پاسخ به صداها می لرزند، اگرچه این پاسخ ها معمولاً برای شنیدن بسیار کوچک هستند.به گزارش سیناپرس، در این مطالعه جدید، محققان یک الیاف منفرد را به آستر داخلی پیراهن، درست روی ناحیه قفسه سینه، دوخته و دریافتند که این الیفا ضربان قلب یک داوطلب سالم را به‌ دقت تشخیص می ‌دهد.
 
دکتر وی یان، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق که در این رابطه می ‌گوید: این فناوری را می‌توان با پوسته فضاپیما ادغام کرد تا به گرد و غبار فضایی انباشته شده گوش داده یا در ساختمان‌ ها برای شناسایی ترک‌ها یا تنش ها استفاده کرد. قابلیت های الیاف فوق بسیار زیاد بوده و حتی می‌ توان آن را در یک شبکه هوشمند برای نظارت بر ماهی‌ های اقیانوس استفاده کرد. شما حتی با پوشیدن یک لباس آکوستیک، ممکن است از طریق آن صحبت کرده و  به تماس‌های تلفنی پاسخ داده و با دیگران ارتباط برقرار کنید.
 
علاوه بر این، این پارچه می ‌تواند به ‌طور نامحسوس با پوست انسان ارتباط برقرار کرده و به کاربران این امکان را می‌ دهد تا وضعیت قلب و تنفس خود را به ‌صورت راحت، مداوم، هم ‌زمان  در درازمدت کنترل کنند. 
 
پارچه فوق از موادی ساخته شده است که هنگام خم شدن یا دریافت فشار ، سیگنال الکتریکی تولید می کند و راهی برای تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال های الکتریکی می دهد. این دستگاه می‌تواند طیف وسیعی از صداها را ضبط کرده و همچنین می ‌تواند نویز جهت صداهای ناگهانی مانند دست زدن را تعیین کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.