بازار سرمایه

June 22, 2022
19:29 چهارشنبه، 1ام تیرماه 1401
کد خبر: 136950

اعمال محدودیت برای کاهش مصرف برق/ ماینرها امسال کامل خاموش نمی‌شوند

درحالی‌که طی روزهای اخیر بعضی از رسانه‌های داخلی و خارجی از قطع برق صنعت استخراج‌ رمزارز در ایام تابستان خبر دادند، اما پیگیری روزنامه همشهری نشان می‌دهد که این خبر «دقیق» نبوده است.
در واقع سخنگوی صنعت برق عنوان کرده بود که «میزان تقاضای مراکز مجاز استخراج رمزارز ۸۰۰ مگاوات است که در ایام پیک فقط ۲۰۰ مگاوات دریافت می‌کنند. همچنین این مراکز متناسب با شرایط و محدودیت‌ها نسبت به کاهش مصرف اقدام خواهند کرد. البته درصورت بروز شرایط اضطراری و افزایش نیاز مصرف در کشور، این مراکز به‌طور کامل از مدار مصرف خارج خواهند شد.»
 
بنابراین برخلاف یکی دو سال گذشته که فعالیت ماینرها در تابستان به‌طور کامل ممنوع می‌شد، امسال وزارت نیرو انعطاف بیشتری نسبت به این صنعت نشان داده است.
 
این در حالی است که گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره میزان مصرف ماینرها را درباره این رویکرد جدید نمی‌توان نادیده گرفت.
 
ماینرها عامل خاموشی نیستند
عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین) در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلایل کاملا غیرکارشناسی و گاهی فرافکنانه شاهد خاموشی‌های دستوری و بدون هیچ منطق خاصی در کشور بودیم، ادامه می‌دهد: «سال گذشته علاوه بر ۴ ماه گرم سال، پس از آن یک خاموشی ۴ماهه دیگر را در ایام سرد سال به‌خاطر کمبود برقی که ناشی از کمبود سوخت‌های فسیلی بود شاهد بودیم.»
 
آشتیانی به پژوهش‌ها و مستنداتی که در انجمن بلاکچین در طول سال‌های گذشته تهیه و آماده شده و همچنین انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه ماینرها عامل خاموشی‌های کشور نیستند، اشاره می‌کند و اظهار امیدواری می‌کند که امسال شاهد رفتار منطقی‌تری در این حوزه باشیم.
 
او همچنین ناترازی در خطوط انتقال انرژی اعم از برق و گاز و همچنین ناترازی در ظرفیت تولید انرژی و تبدیل انرژی فسیلی به برق از سال‌های گذشته تا امروز را یادآوری می‌کند.
 
به‌گفته آشتیانی، از سوی دیگر بدهی‌های قابل توجه به نیروگاه‌داران باعث شده افزایش ظرفیتی که طبق برنامه‌های توسعه‌ای کشوری پیش‌بینی شده بود، نتوانیم تحقق ببخشیم و نتیجه می‌گیرد که کمبود برق در کشور ما در ایام اوج مصرف طبیعی است.
 
با این حال، او بر این نکته تأکید می‌کند که لازم است وضعیت فعلی مدیریت شود.
 
جداول خاموشی برمبنای زمان و مکان
مدیرعامل انجمن بلاکچین می‌گوید: «از آنجا که این کمبودها در نقاط مختلف کشور و در ساعات مختلف همواره متفاوت است، لذا وزارت نیرو هر سال جداولی را برای خاموشی‌ها بر مبنای مکان و زمان تهیه می‌کند و برای صنایع مختلف ابلاغ می‌کند.»
 
آشتیانی با ذکر یک مثال توضیح می‌دهد که «اینگونه نیست که بگوییم چون برق کم داریم، اعلام کنیم که فرضا برق صنایع سیمان قطع شود. چراکه برخی از کارخانه‌های سیمان در نقاطی قرار دارند که مازاد تولید برق داریم، اما قابلیت انتقال آن را نداریم.»
 
او با تأکید بر اینکه تصمیم عقلایی این است که جداول خاموشی بر مبنای زمان و مکان تهیه و ارائه شود، به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: «بر این اساس، انشاالله هرگز این تبعیض را در مورد صنایع استراتژیک دیجیتال وای تی اعمال نکنیم، اما اگر کشور در آن نقاط کمبود انرژی دارد، صنعت ماینینگ هم حاضر است همانند سایر صنایع خاموشی‌ها را تحمل کند.»
 
مصرف پایین در تابستان
مدیرعامل انجمن بلاکچین با اشاره به اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر اینکه صنعت استخراج مصرف بالایی ندارد، ادامه می‌دهد: «علت آن هم این است که تعرفه انرژی در تابستان ۴برابر ایام غیرپیک است و تقریبا به عدد ۳۳۰۰تومان برای هر کیلووات ساعت می‌رسد که تعرفه بالایی محسوب می‌شود.»
 
آشتیانی می‌گوید: «بنابراین آمار سخنگوی صنعت برق مبنی بر ظرفیت ۸۰۰مگاواتی استخراج‌کنندگان مجاز و مصرف ۲۰۰مگاواتی آنها در این ایام، درست است. چراکه، با این تعرفه، سه‌چهارم صنعتگران این حوزه درواقع تمایلی به فعالیت در این ایام ندارند.»
 
مدیرعامل انجمن بلاکچین همچنین درخواست و پیام خود را به‌عنوان نماینده انجمن و صدای صنعتگران قانونی این حوزه اینگونه مطرح می‌کند: «این صنعت هم، مانند سایر صنایع حائز اهمیت است و تبعیض قائل شدن و استدلال‌های فاقد پشتوانه علمی درباره مصرف انرژی این صنعت، خسارات بسیاری به کشور وارد کرده است.»
 
با این حال، آشتیانی اظهار امیدواری می‌کند که این بار شاهد رویکرد عقلایی دولت فعلی نسبت به این صنعت باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.