تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 26, 2022
17:17 یکشنبه، 5ام تیرماه 1401
کد خبر: 137024

رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین/ گام بلند در راستای تحقق دولت هوشمند

زیرسامانه پایش اراضی پنجره واحد مدیریت زمین با حضور رئیس کل دادگستری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد به بهر‌ه‌برداری رسید.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، محمدرضا پاکدل، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در این مراسم با اشاره به وضعیت مناسب زیرساخت ICT در استان و جایگاه برتر استان از منظر توسعه یافتگی فاوا اظهار کرد: یکی از نتایج تحقق دولت هوشمند، از بین رفتن جعل و فساد است و سامانه زمین، مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان‌های مرتبط محسوب می‌شود.
 
وی افزود: این سامانه به متقاضیان امور مرتبط با اراضی و املاک کشور این امکان را می‌دهد تا همه مجوز‌های قانونی مرتبط با فعالیت خود را از طریق یک سامانه واحد دریافت کنند.
 
پاکدل بر لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط با حوزه زمین به منظور بهره‌برداری کامل از سامانه زمین تاکید کرد و از این سامانه به عنوان ابزاری برای ایجاد شفافیت و تقویت حس اعتماد بین مردم و دولت یاد کرد.
 
کاهش تخلفات با استقرار پنجره واحد
در این مراسم غلامعلی دهشیری، رییس کل دادگستری یزد با بیان اینکه سالانه هزاران پرونده در دستگاه قضا با موضوع تخلفات ساخت‌وساز در حوزه زمین و تغییر کاربری شکل می‌گیرد، تصریح کرد: امیدواریم با پیاده‌سازی کامل این سامانه در استان با کاهش ۹۰ درصدی تخلفات حوزه ساخت‌وساز مواجه شویم و سرگردانی مردم به دلیل نبود ساز وکار واحد در حوزه صدور مجوز و گواهی عدم خلافی ساخت‌وساز کاهش یابد و هزینه‌های متحمل بر دوش مردم حذف شود.
 
رییس کل دادگستری یزد، تحقق اهداف سامانه زمین را نیازمند دقت و همراهی تمامی دستگاه‌های متولی در خصوص ارایه مشخصات کامل و بارگذاری اطلاعات دانست و در تبیین کارکردهای آن گفت: جلوگیری از هرگونه تبانی، ارتشاء و رانت‌خواری بین متولیان حوزه اراضی برای صدور مجوز ساخت‌وساز، جلوگیری از مخدوش شدن مجوزها توسط متخلفان و صدور مجوز غیر قانونی برای بخشی از اراضی که خارج از محدوده و وظایف دستگاه‌ها قرار دارد.
 
وی محدودیت در اعمال سلایق شخصی در صدور مجوزها، ایجاد یک اتاق شیشه‌ای برای نظارت دستگاه‌های نظارتی و قضایی بر فرایند صدور مجوزها و کاهش اتلاف وقت و هزینه‌های تحمیلی بر مردم را از کارکردهای پنجره واحد مدیریت زمین ذکر کرد.
بر اساس این گزارش، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از 23 پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.
 
ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، پیگیری گزارش‌های مردمی زمین‌خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است.
 
به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.