تلفن همراه

گوشی

June 27, 2022
18:14 دوشنبه، 6ام تیرماه 1401
کد خبر: 137058

۱۱ قابلیت اغراق‌شده‌ اندروید و آیفون؛ گول این تبلیغات را نخورید!

در این مطلب به بررسی ۱۱ قابلیت اندروید و آیفون می‌پردازیم که بیش از حد به آن‌ها توجه شده است و در واقع می‌توان گفت به نوعی به حقه‌ی تبلیغاتی شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ تبدیل شده‌اند.
برای همه‌ی ما پیش آمده که قبل از خرید یک گوشی هوشمند، دچار سردرگمی شویم چرا که گزینه‌های خرید بسیار زیاد هستند و شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند هم با تعریف و تمجید از محصولات‌شان و همچنین گاهی اوقات بزرگ‌نمایی، این سردرگمی را بیشتر می‌کنند، به‌گونه‌ای که نمی‌دانیم باید به خاطر چه چیزی به سراغ چه گوشی هوشمندی برویم.
 
برای مثال تصور کنید در کشور ما، گلکسی S22، گلکسی S22 اولترا، آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو و حتی پیکسل ۶ و ۶ پرو در دسترس قرار دارند. حال شما کدام را برای برطرف کردن نیازهای روزانه‌ی خود انتخاب می‌کردید؟ فرض می‌کنیم نزد یک فروشنده‌ی موبایل می‌روید و از او راهنمایی می‌خواهید. او هم با بیان مشخصات فنی گوشی‌ها، به شما در این راه کمک می‌کند.
 
احتمالا آنچه که می‌شنوید این است: «گلکسی S22 اولترا دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد، باتری آن‌ها ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و از تمام گوشی‌های دیگر هم بیشتر است. آیفون هم که آیفون است و از کیفیت ساخت و سنگینی آن هم می‌توانید متوجه شوید و…». شما با شنیدن این حرف‌ها باید تصمیم بگیرید که کدام گوشی بهتر است، اما خوب است بدانید همیشه مشخصات فنی روی کاغذ نیستند که بهترین انتخاب را برای شما مشخص می‌کنند.
 
شاید فکر کنید یک سری از قابلیت‌های دیگر نظیر اینترنت ۵G، وضوح فیلم‌برداری ۸K، دوربین‌هایی با سنسور بزرگ، باتری‌های پرظرفیت، شارژ بی‌سیم، بدنه‌ی شیشه‌ای یا مواردی مثل این‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند که قطعا اینطور هست اما آیا این موارد تعیین کننده هستند؟
 
هدف ما در این مطلب دقیقا همین است که یک سری قابلیت بیش از حد اغراق شده‌ی اندروید و آیفون را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم یک سری از امکاناتی که شرکت‌ها تبلیغ زیادی پیرامون آن‌ها انجام داده‌اند، واقعا ارزش خاصی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را عامل مهمی برای خرید یک گوشی هوشمند دانست.
 
۱. شما به قدرتمندترین پردازنده یا ۱۲ گیگابایت رم نیازی ندارید
پردازنده‌ی قدرتمندتر یا رم بیشتر، قطعا برای ثبت نتایج عالی در بنچمارک‌ها مناسب هستند و در عمل هم کیفیت خود را نشان می‌دهند. هیچ کسی دلش نمی‌خواهد گوشی ضعیفی در اختیار داشته باشد. اما قرار نیست کسی گوشی رایگان به ما بدهد که بخواهیم قدرتمندترین را انتخاب کنیم.
 
ما قرار است برای خرید یک گوشی هزینه کنیم که این روزها واقعا از عهده‌ی هر کسی بر نمی‌آید. اما متأسفانه همین پول دادن است که سبب می‌شود کاربران تصور کنند حالا که دارند هزینه می‌کنند باید بروند سراغ مدلی که بهترین سخت‌افزار را در خود دارد. اگر از لحاظ بودجه محدودیتی وجود نداشته باشد، اصلا مشکلی نیست و پیشنهاد می‌شود اتفاقا همان مدل‌های گران‌قیمت را خریداری کنید، اما اگر در محدودیت قرار دارید و می‌خواهید برای خرید یک گوشی گران‌قیمت فقط به خاطر اینکه فکر می‌کنید ارزشش بیشتری دارد خود را تحت فشار قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.
 
تصور نکنید هر گوشی که روی کاغذ مشخصات فنی بهتری دارد، در عمل هم در مقایسه با یک گوشی ارزان‌قیمت‌تر به همان میزان کیفیت و کارایی بیشتری را ارائه می‌دهد. در واقع در بسیاری از مواقع، گوشی‌های مقرون به صرفه و بالارده تفاوت چشمگیری از لحاظ توان پردازشی ندارند.
 
شما اگر بسیاری از وقت خود را برای وب‌گردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنید، ۱۲ گیگابایت رم یا پردازنده‌ی A15 اپل قرار است چه کمکی کند؟ واقعا برای دیدن یک فیلم جذاب در اینترنت، پردازنده‌ی قدرتمندی مثل A15 نیاز است؟ یا برای گشت و گذار در منوهای مختلف گوشی، باید حتما محصولی با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ داشته باشید؟ آن هم در شرایطی که برای تأمین بودجه‌ی آن واقعا به دردسر افتاده باشید؟
 
آنچه که قصد داریم بگوییم این است که در بسیاری از گوشی‌های ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلاری این روزها، پردازنده‌های بسیار قدرتمندی را شاهد هستیم که عملکرد فوق‌العاده‌ای در بخش‌های مختلف دارند. اگر شما گیمر هستید، این مطلب اصلا مناسب شما نیست اما اگر به دنبال داشتن بهترین خرید متناسب با بودجه‌ی خود هستید، توصیه می‌شود ابتدا فکر کنید چقدر به قدرت و سرعت در یک گوشی نیاز دارید؟ اگر شما ۹۰٪ اوقات وقت خود را به وب‌گردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنید، هدف از خرید یک گوشی قدرتمند چیست؟ اصلا آن قدرت زیاد قرار است در چه جایی برای شما استفاده داشته باشد؟ درست مثل این است که شما مینی‌بوس می‌خرید اما فقط یک مسافر درون آن سوار می‌کنید. پرسش اینجاست که اگر بنا به سوار کردن فقط یک مسافر بود، خرید یک ماشین ارزان‌تر، منطقی‌تر نبود؟
 
شما آیفون ۱۳ را در نظر بگیرید که فقط ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد اما با گوشی‌های اندرویدی مقایسه می‌شود که حداقل ۸ گیگابایت رم دارند. آیا این بدان معناست که گوشی‌های اندرویدی می‌توانند دو برابر بیشتر اپلیکیشن در پس‌زمینه در حال اجرا نگه دارند و سرعت کار با آن‌ها بیشتر است؟ پس خیلی زود تصور نکنید اگر یک گوشی ۱۲ گیگابایت یا ۱۶ گیگابایت رم دارد، از لپ‌تاپ شما که ۸ گیگابایت رم دارد عملکرد بهتری خواهد داشت بنابراین باید آن را خرید.
 
۲. دوربین‌های بیشتر همیشه به معنای کیفیت بالاتر نیست
یک موضوع ساده و کاملا پیش پا افتاده که متأسفانه این روزها اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تعداد دوربین‌های تعبیه شده روی پنل پشتی است. به خاطر دارم وقتی برای خرید گوشی به یک فروشگاه سر زدم، فروشنده برای تعریف و تمجید از عملکرد گوشی مورد نظر من، علی‌رغم وجود نقاط قوت بسیار خوب، تصمیم گرفت از تعداد زیاد دوربین‌های گوشی بگوید و از این طریق مرا مجاب به خرید کند.
 
اینکه یک گوشی دوربین بیشتر دارد، اصلا دلیل خوبی برای خرید آن‌ها نیست چون در بهترین حالت شما فقط از یک دوربین آن استفاده می‌کنید. افرادی را می‌شناسم که اصلا شناخت زیادی از گوشی یا نحوه‌ی کار با آن ندارند اما وقتی فروشنده می‌گوید فلان گوشی ۴ دوربین دارد، به سرعت فکر می‌کنند اکنون قرار است یک دوربین DSLR جیبی را با پرداخت مبلغی ناچیز خریداری کنند.
 
حال شما تصور کنید آن فرد با دوربین ماکرو و سنجش عمق چه تصاویر جذابی می‌تواند ثبت کند؟ در نهایت همان دوربین اصلی یا فوق عریض به کارش بیاید. آن دو دوربین فقط و فقط به عنوان عاملی برای جلب توجه مشتری در گوشی‌ها حضور دارند و اگر دقت کنید اصلا در پرچم‌دارها دیده نمی‌شوند (به عنوان یک دوربین مستقل). بنابراین این را هم در نظر بگیرید که اگر قرار بود دوربین این گوشی‌ها خیلی باکیفیت باشد، چرا در پرچم‌دارها وجود ندارند؟ پس، خواهشا گول تعداد دوربین‌های زیاد را نخورید.
 
۳. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی لزوما بهتر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی نیست
یک موضوع مهم که سال‌هاست داریم به آن اشاره می‌کنیم این است که اندازه‌ی بیشتر مگاپیکسل همیشه قرار نیست نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای تصویری که ثبت می‌کند باشد. چرا که فاکتورهای زیادی در دوربین وجود دارند که اگر بخواهیم از لحاظ اهمیت آن‌ها را تفکیک کنیم، باید بگوییم مگاپیکسل شاید کمترین اهمیت را در میزان کیفیت یک تصویر داشته باشد.
 
شما تصور کنید، گلکسی S20 تا S22 اولترا از یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که در حالت پیش‌فرض با فناوری ترکیب پیکسل ۹ در ۱، تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی خروجی می‌دهند تا کاربر کیفیت بیشتری را شاهد باشد. بنابراین شما می‌بینید که در گوشی‌های هوشمند، برعکس این موضوع صدق می‌کند که هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد تصاویر بهتر خواهند شد. خروجی‌های ۱۲ مگاپیکسلی که از سنسورهای ۵۰ تا ۱۰۸ مگاپیکسلی بدست می‌آیند، معمولا گستره‌ی دینامیکی بهتر و کیفیت بیشتری دارند.
 
همچنین گوشی‌های اپل اصلا سنسورهای بزرگی هم ندارند، اما شرکت آمریکایی آنقدر از فناوری‌های پیشرفته‌ای در همین دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده که کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در آن‌ها، حداقل طبق بررسی‌های صورت گرفته بهتر از تصاویر و فیلم‌هایی هستند که دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی S22 اولترا ثبت می‌کند.
 
۴. حالت ماکرو ارزش پرداخت ۳۰۰ دلار اضافه برای خرید آیفون ۱۳ پرو را ندارد
زمانی که اپل بالاخره تصمیم گرفت حالت عکاسی ماکرو را به آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس اضافه کند، بسیاری از کاربران این شرکت شگفت‌زده شدند. البته حق هم داشتند چون این قابلیت چند سال حتی برای گوشی‌های اقتصادی اندروید هم در دسترس قرار داشت. هرچند ناگفته نماند حالت ماکرو در گوشی‌های اپل کیفیت بسیار بالاتری دارد اما در باطن، یک خاصیت دارند.
 
اما در حالت ماکرو چه اتفاقی می‌افتد که کاربران تا این اندازه شگفت‌زده شده‌اند؟ اگر با این دوربین کار کرده باشید می‌دانید که در حالت ماکرو کاربر می‌تواند از اجسام در فواصل بسیار نزدیک (حداقل ۳ سانتی‌متری) با ایجاد حالت بوکه در پس‌زمینه و در مرکز فوکوس قرار دادن آن اجسام عکاسی کند. اگر کار شما عکاسی باشد و این حالت برای کسب درآمد به شما کمک می‌کند، پرداخت ۳۰۰ دلار اضافه برای خرید آیفون ۱۳ پرو می‌تواند منطقی باشد.
 
اما اگر یک کاربر معمولی هستید که به ندرت به دوربین نیاز پیدا می‌کنید و اگر هم نیاز داشته باشید، بیشتر از همان دوربین اصلی استفاده می‌کنید، چرا باید ۳۰۰ دلار اضافه پرداخت کنید؟ که از دوربینی بهره ببرید که طی ده سال آینده شاید در مجموع فقط ده بار از آن استفاده کنید؟
 
۵. گوشی‌های اندرویدی با باتری پرظرفیت‌تر لزوما در نگه‌داری شارژ بهتر نیستند
این موضوع کمی سردرگم کننده است. برخلاف دوربین که مگاپیکسل بیشتر آن در عمل هم ثابت شده که نشان از کیفیت بیشتر نیست، باتری‌ها معمولا هرچه میلی‌آمپر ساعت بیشتری داشته باشند، در عمل هم ماندگاری بالاتری را از خود به نمایش می‌گذارند. اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند.
 
یک گوشی با باتری بزرگ زمانی خوب است که گوشی داغ نکند یا از لحاظ عملکرد نرم‌افزاری بسیار بهینه باشد. در غیر این صورت شما حتی یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هم داشته باشید، شاید گوشی شما به اندازه‌ی یک گوشی با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت هم دوام نداشته باشد.
 
برای مثال پیکسل ۶ پرو یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد اما آیفون ۱۳ پرو مکس که ۱۵٪ ظرفیت باتری کمتری هم دارد، در تست‌ها و در واقعیت به شکل محسوسی در نگه‌داری شارژ از نماینده‌ی گوگل عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد، به‌گونه‌ای که گزارش شده این گوشی حتی می‌تواند در استفاده‌ی سبک، سه روز هم دوام داشته باشد.
 
نتایج نشان داده که عملکرد استثنائی و بی‌نظیر اپل در بهینه‌سازی نرم‌افزار و از آن طرف عملکرد فوق‌العاده ضعیف گوگل در همین زمینه باعث شده در عمل، باتری ۱۵٪ کوچک‌تر آیفون ۱۳ پرو مکس، ۳۰٪ در نگه‌داری شارژ بهتر از پیکسل ۶ پرو ظاهر شود. البته اگر بخواهیم آن ۱۵٪ را هم حساب کنیم، باید بگوییم میزان مصرف انرژی در آیفون ۱۳ پرو مکس حدودا ۴۵٪ بهینه‌تر از پیکسل ۶ پرو است.
 
بنابراین قبل از خرید، خود را به مشخصات فنی روی کاغذ محدود نکنید. حتما و حتما بررسی‌های متنی و ویدیویی را هم بخوانید و ببینید تا متوجه شوید در عمل، کاربران چه نتیجه‌ای از کار با یک گوشی گرفته‌اند. سعی کنید سراغ گوشی‌هایی بروید که دوام آن‌ها بیشتر از یک روز است، آن هم در بررسی‌ها و نه با توجه به ادعای شرکت سازنده.
 
۶. شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس
فناوری شارژ بی‌سیم یا شارژ معکوس خوب هستند. یعنی در واقع باید بگوییم داشتن آن‌ها بهتر از نداشتن‌شان است. اما اصلا جز آن ویژگی‌هایی نیستند که بخواهیم بگوییم قبل از خرید یک گوشی می‌توانند نظر شما را برگردانند و عاملی تعیین‌کننده باشند.
 
اگر شما همیشه گوشی را به صورت بی‌سیم شارژ می‌کنید و اصلا سراغ شارژرهای سیمی نمی‌آیید، یک بحث دیگر است اما باید بدانید شارژرهای سیمی سرعت بیشتری دارند و پایداری آن‌ها هم بیشتر است.
 
شارژ معکوس هم خوب است. گاهی اوقات شما دسترسی به دو پریز برق ندارید و می‌خواهید همزمان هم گوشی هوشمند و هم ساعت هوشمند خود را شارژ کنید. در این صورت داشتن یک گوشی با پشتیبانی از فناوری شارژ معکوس می‌تواند نجات‌تان دهد. اما اگر منطقی به داستان نگه کنید می‌بینید که این عامل هم آنقدرها مهم نیست که بخواهیم بگوییم ارزش پرداخت هزینه‌ی بیشتر را دارد.
 
۷. شیشه‌ی محافظ صفحه‌ی گوریلاگلس
هر سال می‌شنویم؛ این بهترین شیشه‌ی محافظ تاریخ است، گوریلاگلس ویکتوس، ویکتوس پلاس، سرامیک شیلد، دراگون‌تیل و… اما در نهایت شمایید و گوشی هوشمندتان که احتمالا پس از برخورد با یک سطح بتونی، شکسته است و شما هم احتمالا ناراحت و مغموم به این فکر می‌کنید که چرا گول تبلیغات شرکت سازنده را خوردید و برای گوشی خود قاب و برچسب محافظ نخریده‌اید.
 
اگر منطقی فکر کنید می‌بینید مگر یک شیشه‌ی محافظ چقدر مقاوم است که بخواهد در برابر ضربه‌های سنگین از نمایشگری که به آن چسبیده محافظت کند؟ حتی اگر صفحه نشکند، به خاطر اینکه به محافظ صفحه چسبیده،‌ آسیب می‌بیند. شما اگر دست‌کشی روی دست خود داشته باشید، شاید در برابر یک سری ضربه‌های سبک در امان باشید، اما اگر قرار باشد دستتان را متناسب با وزنی که دارد به زمین بکوبید، فشاری که به آن وارد می‌شود واقعا زیاد است. این فشار در نمایشگر می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی آن شود.
 
بنابراین تصور نکنید یک شیشه‌ی محافظ قرار است معجزه کند. شما در هر صورت به محافظ صفحه‌ی جانبی و یک قاب بسیار باکیفیت نیاز خواهید داشت که از گوشی شما مراقبت کند.
 
۸. گوشی‌هایی با پنل پشتی شیشه‌ای لزوما مقاوم‌تر از پلاستیک نیستند
این روزها پنل شیشه‌ای فقط در ساخت گوشی‌های بالارده استفاده می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم به سراغ خرید گوشی‌های پلاستیکی بروید چون شیشه‌ای‌ها لزوما بهتر نیستند، در واقع داریم شما را به سمت خرید گوشی‌های میان‌رده یا اقتصادی هدایت می‌کنیم.
 
اما این روزها پنل پشتی پلاستیکی در یک سری از گوشی‌های پرچم‌دار اقتصادی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال گلکسی S21 فن ادیشن یا S20 فن ادیشن یا بسیاری از گوشی‌های شیائومی در محدوده‌ی قیمتی کمتر از ۸۰۰ دلار، بدنه‌ای پلاستیکی دارند. اما این موضوع اصلا مشکل‌ساز نیست.
 
اینکه برخی از شرکت‌ها معتقد هستند گوشی‌هایی با بدنه‌ی شیشه‌ای بهتر از مدل‌هایی با بدنه‌ی پلاستیکی هستند، اصلا حرف درستی نیست. گوشی‌های شیشه‌ای فقط زیباتر هستند اما وقتی هر دو گوشی خدایی نکرده به زمین بیفتند، آنوقت متوجه می‌شوید که گوشی شیشه‌ای شما فقط تا زمانی که به زمین نیفتد، پریمیوم است و حس خوبی منتقل می‌کند.
 
در واقع بسیاری از گوشی‌های امروزی که شیشه‌ای هستند، به قاب محافظ نیاز بیشتری دارند تا گوشی‌هایی که با پنل پلاستیکی تولید می‌شوند. حتی اگر هم قرار است فقط به خاطر پنل شیشه‌ای، یک گوشی را به دیگری ترجیح دهید اما در نهایت از یک قاب محافظ استفاده کنید، چرا اصلا در همان درجه‌ی نخست، هزینه‌ی زیادی را فقط به خاطر پنل شیشه‌ای پرداخت می‌کنید؟
 
شما در این رابطه چه فکری می‌کنید؟ قبول داریم که اندکی هم در این بخش، نظر شخصی خود را اضافه کرده‌ام اما تقریبا می‌توان گفت کل این مطلب بر اساس نظر شخصی است.
 
۹. نام‌های اولترا، پرو، مکس و مینی نباید شما را گول بزند
این روزها که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند هر سال تعداد زیادی گوشی راهی بازار می‌کنند، نام‌های مختلفی را هم برای آن‌ها در نظر می‌گیرند که این نام برای گوشی‌های سامسونگ پلاس و اولترا، در گوشی‌های اپل مینی، پرو و پرو مکس، در گوشی‌های شیائومی که انواع مختلفی هم دارند پرو، پرو پلاس، اولترا و… است.
 
اما شما نباید گول این نام‌ها را بخورید. البته که در بسیاری مواقع گوشی‌هایی با این پسوند عملکرد بهتری هم در بخش‌های مختلف دارند، مثلا ماندگاری شارژ آیفون ۱۳ پرو مکس قابل مقایسه با آیفون ۱۳ مینی نیست. اما در بسیاری موارد دیگر، تفاوت خاصی بین دو گوشی دیده نمی‌شود.
 
البته این موضوع بیشتر برای مدل‌های استاندارد صدق می‌کند و نه پرو و پرو مکس یا اولترا. برای مثال اگر اپل، آیفون ۱۳ مینی را آیفون ۱۳ نام‌گذاری می‌کرد و آیفون ۱۳ را هم با اندکی افزایش قیمت، آیفون مکس می‌نامید، اکنون می‌دیدیم که آیفون ۱۳ مینی هم فروش بسیار خوبی دارد. بنابراین لزوما یک نام مثل «مینی» قرار نیست به معنای ارزش کمتر یک گوشی باشد.
 
به شخصه با این دلیل موافق نیستم. مگر اینکه تفاوت قیمت بین مدل‌ها خیلی زیاد باشد. اما اگر شما با آن موافق هستید، سعی کنید قبل از خرید، حتما تفاوت مشخصات فنی بین مدل‌های مختلف یک سری از پرچم‌دارها را با دقت بررسی کنید تا بدانید دارید چه انتخابی می‌کنید.
 
۱۰. ویدیوی ۸K و ۵G
این دو قابلیت مهم هستند. خصوصا اینترنت ۵G که سرعت آن به شکل چشمگیری از اینترنت ۴G بیشتر است. اما هنوز کشورهای زیادی هستند که حتی زمزمه‌ی فراهم‌سازی بستر مورد نیاز برای بهره‌مندی از آن هم شنیده نمی‌شود، چه برسد که بخواهیم انتظار داشته باشیم طی یکی دو سال آینده پشتیبانی از این فناوری در آن‌ها وجود داشته باشد.
 
البته وقتی شرکت‌های مخابراتی تبلیغات زیادی برای این گوشی‌ها می‌کنند و وقتی هم که اضافه شدن ۵G به نام گوشی باعث طولانی‌تر شدن آن می‌شود، برخی‌ها گمان می‌کنند گوشی با یک آپشن اضافه‌تر خریداری کرده‌اند اما باید بدانند شاید تا تعویض این گوشی هم نتوانند از آن قابلیت جذاب استفاده کنند.
 
اینکه می‌گوییم ۵G قابلیت خوبی برای کسانی که در یک سری از کشورها زندگی می‌کنند نیست، سه دلیل دارد. نخست اینکه اینترنت ۵G اگر در معرض مستقیم آنتن آن قرار نداشته باشید، بسیار ناپایدار خواهد بود. دوم اینکه گوشی‌های ۵G اگر آنتن‌دهی ضعیف باشد، به صورت خودکار به ۴G سوییچ می‌کنند. سوم هم اینکه روی طول عمر باتری تأثیر منفی می‌گذارند.
 
بنابراین این پرسش به وجود می‌آید که وقتی در یک کشور که زیرساخت لازم را برای بهره‌مندی از اینترنت ۵G در اختیار ندارد زندگی می‌کنید، چرا باید برای خرید یک گوشی مجهز به این فناوری هزینه کنید؟ بگذارید حالا که طول عمر باتری شما زودتر قرار است تمام شود، حداقل شما لذت تجربه‌ی سرعت بالای فناوری ۵G را داشته باشید. نه اینکه آن را تبدیل کنید به یک قابلیت دکوری در گوشی.
 
البته در برخی از مواقع، گوشی‌های ۴G و ۵G سخت‌افزار متفاوتی دارند. برای مثال گلکسی S20 فن ادیشن در دو نسخه‌ی ۴G و ۵G راهی بازار شد اما قلب تپنده‌ی مدل ۴G را پردازنده‌ی اگزینوس ۹۹۰ تشکیل می‌دهد. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از دردسرهای زیاد، مدل ۵G این گوشی را در صورتی که انتخاب قطعی شماست، خریداری کنید چون اگزینوس ۹۹۰ واقعا پردازنده‌ی ناامیدکننده‌ای است.
 
در رابطه با کیفیت فیلم‌برداری ۸K هم باید بگوییم که این یکی از اغراق‌شده‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند است که شاید هیچوقت به صورت حرفه‌ای نیازی به آن نشود. وقتی نه گوشی شما از این کیفیت پشتیبانی می‌کند، نه تلویزیون و نه مانیتور، یعنی شما نمی‌توانید به هر حال این ویدیو را با کیفیت ۸K واقعی مشاهده کنید. بنابراین چه فایده‌ای دارد که فقط به خاطر این موضوع گوشی هوشمند خود را انتخاب کنید؟
 
تلویزیون‌های ۸K در بازار وجود دارند اما آنقدر گران هستند که بعید می‌دانیم از هر ده نفر، حتی یک نفر هم تلویزیون ۸K داشته باشد. خصوصا در کشور ما که اصلا محتوی با کیفیت FHD هم کمتر وجود دارد. بنابراین قابلیت ۸K کاملا مشخص است که فقط برای جلب توجه در گوشی‌ها وجود دارد و نه چیز دیگری.
 
۱۱. هرچه بیشتر پول بدهید، بیشتر آش می‌خورید
این دلیل آخر از تمام موارد یادشده در بالا اهمیت بیشتری دارد. بسیاری از کاربران، حتی شاید شما فکر کنید وقتی قیمت یک گوشی بیشتر است، حتما کیفیت بیشتری دارد. اما در بسیاری از مواقع اصلا اینطور نیست.
 
البته گوشی‌های گران‌قیمت شاید واقعا چیزهای بیشتری برای ارائه به شما داشته باشند، اما آیا واقعا ارزش خرید بیشتری دارند؟ آیا اصلا به آن قابلیت‌های اضافه نیازی داریم؟ برای مثال آیا واقعا شما به دوربینی با زوم ۱۰ برابری اپتیکال نیاز دارید؟ آیا فکر می‌کنید سنسور تشخیص چهره واقعا کیفیت، دقت و سرعت بیشتری از حسگر اثرانگشت دارد یا چون اپل آن را در گوشی‌هایش استفاده می‌کند اینطور فکر می‌کنید؟
 
در واقع گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر گاهی اوقات امکانات کاربردی بسیار خوبی دارند. برای مثال گلکسی S21 فن ادیشن از زوم اپتیکال ۳ برابری پشتیبانی می‌کند. دقیقا به همان اندازه که آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس زوم می‌کنند. حال شما در کشور ما اگر بخواهید یک گوشی را فقط به خاطر کیفیت زوم خریداری کنید، می‌دانید باید چه مبلغ بیشتری را برای خرید آیفون ۱۳ پرو مکس بپردازید؟ آیا واقعا چنین چیزی ارزش دارد؟
 
گلکسی A73 5G را در نظر بگیرید. یک گوشی تقریبا ۵۰۰ دلاری با پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۷۷۸G، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، استاندارد ضد آب IP67، تا ۴ سال پشتیبانی نرم‌افزاری و ۵ سال پشتیبانی امنیتی و بسیاری موارد دیگر که می‌تواند آن را به گزینه‌ی مناسب و منطقی برای خرید تبدیل کند.
 
پوکو F3 پرو. یک گوشی با اسنپدراگون ۸۷۰، ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، امکانات نرم‌افزاری عالی، نمایشگر بسیار باکیفیت و… اما قیمتی که شما را شگفت‌زده می‌کند (کمتر از ۱۰ میلیون تومان). البته منظورمان در مقایسه با گوشی‌های دیگر با قیمت نجومی است.
 
بنابراین این حرف درست نیست که هرچه بیشتر پول بدهید، گوشی بهتری نصیب‌تان می‌شود. در دنیای گوشی‌های هوشمند، «بهتر» به معنای «ارزشمندتر» است. نه محصولی که پر باشد از قابلیت‌های عجیب و غریب و بعضا غیر کاربردی که شاید هر سال یک‌بار به سراغ‌شان برویم.
 
در نهایت، برای قابلیت‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید هزینه نکنید
دلیل نگارش این مطلب این نبود که گوشی‌های پرچم‌دار بازار را مورد انتقاد قرار دهیم یا بگوییم این محصولات ارزش خرید ندارند. اتفاقا گوشی‌های پرچم‌دار واقعا عالی هستند و صنعت گوشی‌های هوشمند را به جلو هدایت می‌کنند. اما روی صحبت‌مان با کسانی است که با یک سری باور اشتباه به خرید گوشی اقدام می‌کنند.
 
همچنین بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار آنقدر قابلیت زیاد دارند که شما اصلا به آن‌ها نیازی هم نخواهید داشت و می‌توانید با پرداخت مبلغ کمتر و خرید یک گوشی ارزان‌تر، به تمام آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. اما متأسفانه چون تبلیغات خوبی از یک سری از قابلیت‌ها می‌شود، بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که پس حتما به آن‌ها نیاز دارند. در واقع باید بگوییم شرکت‌ها با زیرکی، نیاز را در لحظه به کاربران تحمیل می‌کنند و آن‌ها هم بعد از اینکه اقدام به خرید کردند، متوجه می‌شوند چه اشتباهی مرتکب شده‌اند.
 
علاوه بر تمام موارد یادشده، یک سری موارد دیگر هم وجود دارد که باید قبل از خرید یک گوشی حتما به آن‌ها توجه داشته باشید و ببینید آیا اصلا به آن‌ها نیازی دارید یا خیر. چون با همین قابلیت‌هاست که گاهی اوقات قیمت گوشی‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
رفرش‌ریت نمایشگر
نسخه‌ی اندروید و رابط کاربری شرکت‌های مختلف
سیستم تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی
شارژ معکوس
قلم S-Pen
بسیاری از کاربران اصلا از بیشتر این قابلیت‌ها استفاده نمی‌کنند اما جالب است بدانید تمام آن‌ها، یک نقطه قوت اساسی و در واقع از دلایل اصلی خرید یک گوشی به حساب می‌آید که شرکت‌ها با توسل به آن‌ها سعی می‌کنند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.