June 28, 2022
9:51 سه شنبه، 7ام تیرماه 1401
کد خبر: 137070

وزیر ارتباطات وعده داد: افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت اینترنت کشور تا مهرماه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس قراردادی که با یک کنسرسیوم داخلی امضا کردیم، تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور افزوده می‌شود؛ یعنی در مدت مدت هشت ماه به آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده، ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.
 
 
«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت افزود: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و اصلا چنین بحثی وجود ندارد.
 
وی خاطرنشان‌کرد: هر چقدر پهنای باند نیاز کشور باشد تامین می‌کنیم و منابع مختلفی برای تامین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم.
 
زارع‌پور درباره شبکه زیرساخت کشور و افزایش ظرفیت آن گفت: بهمن‌ماه پارسال قراردادی با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کردیم که به این واسطه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در مدت زمان هشت ماه اضافه کنند. فرآیند این کار آغاز شده و تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود؛ یعنی به آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود ما در مدت هشت ماه ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.
 
وی درباره دلایل افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اظهار داشت: با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد اما از آنجایی که قصد به سرانجام رساندن پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران  و کسب و کارها را داریم، نیاز است خودمان را برای بالا بردن سرعت دسترسی و تقاضا زیادی که از سوی کاربران وجود دارد، آماده کنیم.
 
شبکه مخابراتی ما در برخی استان‌ها فرسوده است
 
زارع‌پور درباره تاثیر افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت به تجربه کاربران در استفاده از اینترنت، گفت: به‌طور قطع تاثیرگذار است و سرعت بهبود پیدا می‌کند. البته گلوگاه ما شبکه مادر، مخابراتی نیست. آنچه که در اختیار بخش خصوصی است یعنی شبکه تجمیع مخابرات، شبکه داخل شهرها و داخل استان‌ها، بین شهرها نزدیک به ۱۰-۱۲ سال است که متاسفانه به روز نشده است و در بعضی از استان‌ها شبکه مخابراتی ما فرسوده و نیاز به بازسازی فوری دارد.
 
وی ادامه‌داد: سال‌ گذشته کمک‌هایی به شرکت مخابرات کردیم تا بخشی از شبکه خودش را بازسازی کند، در حالی که این وظیفه ما نیست و بخش خصوصی باید خودش این کار را انجام دهد.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: مشکل اصلی این است که بار اصلی ترافیک کشور که باید روی شبکه ارتباطات ثابت باشد، در سال‌های گذشته از آنجایی که شبکه ثابت توسعه پیدا نکرده، به شبکه تلفن همراه منتقل شده است. ارتباط همراه هم محدودیت دارد و اگر ترافیک آن از یک حدی بالاتر برود کیفیت اینترنت همراه کاهش پیدا می‌کند. گره اصلی و مسئله سرعت اینترنت کشور همین جاست که بار ترافیکی را شبکه همراهی به دوش می‌کشد که ذاتا برای این کار طراحی نشده است.
 
واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری
 
زارع‌پور درباره اقدامات دولت برای افزایش سرعت اینترنت و کاهش بارترافیکی از روی شبکه همراه، افزود: اقدام نخست واگذاری۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۴ برای ۸۰ درصد خانوارهای کشور است. این کار در کشورهای دیگر با گستره جغرافیایی ایران نزدیک به هفت تا هشت سال طول کشیده و قرار است ما این کار را در مدت مدت سه سال انجام بدهیم.
 
وی تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، بسته‌های حمایتی را برای اپراتورها در نظر گرفته‌ایم. ما باید فیبر را به در خانه‌های مردم ببریم. سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای و چند ۱۰ برابر سرعت فعلی در اختیار کاربران قرار بگیرد.  
 
زارع‌پور تصریح‌کرد: آمارهایی که از اپراتورها داریم، نشان می‌دهد واقعا وضعیت اینترنت نسبت به گذشته بدتر نشده، اما نیاز است در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود. اکنون کیفیت سرویس‌ها در حال افزایش است و مراجع جهانی هم نشان می‌دهد که سرعت اینترنت کشور رو به کاهش نیست اما متناسب با نیاز مردم نیز افزایش پیدا نکرده است.
 
کیفیت اینترنت در یک سال گذشته کاهش پیدا نکرده است
 
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید به اینکه در یک سال گذشته کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، افزود: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می‌بیند. شاه‌راه‌های جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها، ایجاد یک شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است، کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد هیچ وقت به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را کم کند. ما بیکار ننشسته‌ایم و روز به روز تلاش می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.