اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 28, 2022
19:56 سه شنبه، 7ام تیرماه 1401
کد خبر: 137096

افتخارآفرینی دانشمندان ایرانی در رویداد بین‌المللی ایده و فناوری ترکیه

تیمی متشکل از اساتید و دانشجویان مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران، در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه معروف به "یک ایده یک دنیا" موفق به کسب مدال طلا در زیرگروه سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا شدند.
تیمی متشکل از اساتید و دانشجویان مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران، در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه معروف به "یک ایده یک دنیا" موفق به کسب مدال طلا در زیرگروه سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیا شدند.
 
افتخارآفرینی دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه زاگرب کرواسی در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی علمی ایده و فناوری در کشور ترکیه "یک ایده یک دنیا 2022" (2022 One Idea One World) صورت گرفته است.
 
سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و (TUMMIAD) انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود. این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه برگزار شد، در این دوره میزبان تیم‌هایی از 30 کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی در 10 زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و… در این دوره از مسابقات که 26 و 27 اردیبهشت ماه 1401 در استانبول برگزار شد که بیش از 200 ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند.
 
"امیرحسین پاینده، سامان کیوان‌نیا، دکتر امین فرجی، دکتر سوزانا استوجاکوویچ سلوستکا (Suzana Stojakovic Celustka)، رضا رئیسی، مصطفی رفتاری، فاطمه رشیدنیا" با طرح «استفاده از روبات پرنده برای گردشگری مجازی» از دانشگاه تهران و شرکت InfoSet موفق به کسب مدال طلا شدند.
 
دکتر "مهرداد سلیمانی" مسئول دفتر مرکزی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در ایران با بیان این که جشنواره بین المللی 1idea1world در راستای معرفی اختراعات، نوآوری‌ها و استارتاپ‌ها برگزار می‌شود، اظهار کرد: ششمین جشنواره بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» ترکیه در تاریخ 16 الی 17 می 2022 معادل 26 الی 27 اردیبهشت ماه با سخنرانی خانم "مانلی شه" رئیس سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و آقای "بولنت کاواکلی" رئیس انجمن مخترعین ترکیه در مرکز تجاری‌سازی اطلاعات استانبول افتتاح شد که اتاق بازرگانی ترکیه، مرکز تجاری‌سازی اطلاعات ترکیه، سازمان پژوهش و نوآوری ترکیه، شهرداری استانبول و سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان به‌ عنوان حامیان این جشنواره در ترکیه بودند.
 
سلیمانی گفت: ایران در سال 2019 به‌عنوان نماینده رسمی این رویداد در دانشگاه تهران میزبان دومین دوره از این رقابت‌ها بود. همزمان با برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» جلسه مشترک دفتر خاورمیانه سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان جهت بررسی آخرین وضعیت کشورهای خاورمیانه در زمینه نوآوری و اختراعات و تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های آتی این سازمان با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله نماینده ایران در تاریخ 27 اردیبهشت ماه برگزار شد.
 
استفاده از پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور، در دنیای گردشگری مجازی تا به امروز با کاربرد‌هایی همچون شبیه‌سازی و فیلم‌برداری از مکان‌های طبیعی و تاریخی، با قابلیت پخش آفلاین در محیط مجازی و ثبت وقایع در فضای تحت وب، همراه بوده است. از همین رو، این پرنده‌ها، به ابزاری قدرتمند برای صنعت گردشگری تبدیل شده‌اند. با توجه به پاندمی کروناویروس و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت گردشگری مجازی بر کسی پوشیده نیست.
 
گردشگری مجازی لحظه‌ای، الگوی جدیدی است که هدف آن، کاهش محدودیت‌ها با نمایش اماکن گردشگری در رایانه‌ها و فضای تحت وب است و می‌تواند به جایگزین خوبی برای گردشگری فیزیکی تبدیل شود. در یک سناریوی واقعی می‌توان به کمک اینترنت اشیا، رویکرد جدیدی با استفاده از پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور در گردشگری مجازی تعریف کرد.
 
در این رویکرد جدید، پرنده با استقرار در یک منطقه گردشگری، به‌صورت هوشمند و بدون دخالت انسان با پرواز در اطراف یک مکان هدف و ارسال تصاویر زنده و لحظه‌ای، تصور اینکه «واقعاً آنجا هستم» را برای گردشگران به اجرا می‌گذارد.
 
در این پژوهش، با ارائه‌ یک مدل جدید از گردشگری مجازی با عنوان «گردشگری در لحظه»، به معرفی و بیان چالش‌های موجود در مسیر استفاده از فناوری‌های نوین همچون پهپادها پرداخته می‌شود تا بتواند راهی کاملاً پویا برای بازدید از مکان‌های گردشگری ارائه نماید که گاهاً دسترسی به آنها می‌تواند سخت و پرهزینه‌ باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.