فناوری‌های پوشیدنی

June 29, 2022
16:12 چهارشنبه، 8ام تیرماه 1401
کد خبر: 137115

پیشرفت های فوق العاده در فناوری های پوشیدنی با الکترواسپینینگ

فناوری الکترواسپینینگ یا الکتروریسی، فناوری مهمی است که این روزها حرف های زیادی برای گفتن داشته است. محققان بین الملل نقش این فناوری مهم را در توسعه سیستم های پوشیدنی مورد بررسی و تاکید قرار داده اند.
فناوری های پوشیدنی در سال های اخیر و به دنبال پیشرفت در حسگرهای انعطاف پذیر، ترانزیستورها، سیستم های ذخیره انرژی و دستگاه های برداشت، موفقیت قابل توجهی در دنیا پیدا کرده اند.
 
پوشیدنی های فوق شامل دستگاه های الکترونیکی مینیاتوری می شوند که می توانند مستقیماً روی پوست انسان قرار می گیرند تا طیف وسیعی از سیگنال های بیوفیزیکی و بیوشیمیایی را حس کنند یا مانند ساعت های هوشمند، برای ایجاد ارتباط مناسب بین انسان و ماشین استفاده شوند.
 
علم مهندسی دقیقی که در ورای این پوشیدنی ها قرار دارد، برای انطباق بهینه پوست، قابلیت تنفس و زیست سازگاری بدون به خطر انداختن قابلیت تنظیم خواص مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی بسیار پیچیده است. در این زمینه، پیدایش فناوری الکتروریسی یعنی ساخت نانوالیاف با خواص قابل تنظیم از پایه پلیمری، یک پیشرفت هیجان انگیز به حساب می آید.
اخیرا و در مقاله ای که توسط محققان دانشگاه تافتس آمریکا در نشریه APL Bioengineering متعلق به انجمن فیزیک آمریکا منتشر شده است، برخی از آخرین پیشرفت‌ها در خصوص دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی پوشیدنی که با استفاده از سیستم الکتروریسی توسعه یافته اند، مورد بررسی واقع شده اند.
 
بنابر گفته های محققان فوق، ما در این پژوهش نشان داده ایم که چگونه جامعه علمی با استفاده از نانومواد الکتروریسی شده به پیشرفت های قابل توجه و زیادی دست یافته است. از این مواد برای نظارت بر فعالیت بدنی، ردیابی حرکت، اندازه گیری پتانسیل های زیستی، سنجش شیمیایی و بیولوژیکی و حتی ساخت باتری ها، ترانزیستورها و آنتن ها استفاده شده است.
 
آنها افزوده اند: نسبت سطح به حجم بالای این مواد باعث افزایش تخلخل و قابلیت تنفس این مواد شده است، اموری که برای پوشیدن طولانی مدت مهم هستند. همچنین طبق یافته ها، با ترکیب مناسب، پلیمرها می توانند به زیست سازگاری برتر نیز دست یابند.
 
نانوالیاف الکتروریسی شده رسانا، الکترودهای سطح بالایی را ارائه می‌کنند که هم انعطاف‌پذیری دارند و هم بهبود عملکرد را در شارژ سریع و ظرفیت‌های ذخیره بالای انرژی ممکن می‌سازند.
 
به اعتقاد متخصصان، ویژگی‌های مقیاس نانوی آن ها به این معنی است که بدون نیاز به چسب‌های شیمیایی به خوبی به پوست می‌چسبند. این موضوع به طور ویژه در اندازه‌گیری های مربوط به پتانسیل‌های زیستی انسان مانند فعالیت قلب با استفاده از الکتروکاردیوگرافی یا فعالیت مغز با استفاده از الکتروانسفالوگرافی مهم است.
 
آنها ابراز اطمینان کرده اند که فناوری الکتروریسی، ادعای خود را به عنوان تکنیکی همه کاره، امکان پذیر و ارزان برای ساخت دستگاه های پوشیدنی در سال های آینده بیشتر ثابت خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.