سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 29, 2022
17:23 چهارشنبه، 8ام تیرماه 1401
کد خبر: 137121

سرعت حافظه SSD مک بوک پرو M2 اپل نسبت به مدل M1، کندتر است

اپل چندی پیش از مک بوک پرو جدید مجهز به پردازنده قدرتمند M2 رونمای کرد. حال به نظر ‌می‌رسد که سرعت حافظه SSD این لپ‌تاپ در مقایسه با همین مدل که به پردازنده M1 مجهز شده، پایین‌تر است.
نتایج تست‌های Max Tech و Created Tech نشان ‌می‌دهد که سرعت خواندن مدل پایه مک بوک پرو M2 که با قیمت ۱۳۰۰ دلار به فروش ‌می‌رسد‏، تا ۵۰ درصد و سرعت نوشتن آن نیز تا ۳۰ درصد نسبت به مدل مجهز به تراشه M1 کمتر است.
در این تست، سرعت خواندن حافظه مک بوک پرو M2 به ترتیب برابر با ۱۴۴۴ مگابیت‌ برثانیه عنوان شد و این در حالی است که این عدد برای مک بوک پرو M1 برابر با ۲۹۰۰ مگابیت برثانیه عنوان شد.
 
وب‌سایت Max Tech پس از باز کردن مک بوک پرو M2 مشاهده کرد که تنها از یک چیپ حافظه ۲۵۶ گیگابایتی NAND در این لپ‌تاپ استفاده شده است در حالی که اپل در مدل قبلی یعنی مک بوک پرو M1 از دو چیپ حافظه ۱۵۲۸ گیگابایتی استفاده کرده است. این یعنی، عملکرد حافظه محدود به سرعت یک لاین خواهد شد.
در مدل‌های پیشرفته‌تر این لپ‌تاپ که از حافظه ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی بهره ‌می‌برد، این مشکل مشاهده نمی‌شود. هرچه سرعت دیسک پایین‌تر باشد‏، اپلیکیشن‌ها نیز با سرعت پایین‌تری اجرا خواهند شد و انتقال فایل‌ها و دریافت اطلاعات با سرعت پایین‌تری صورت ‌می‌گیرد.
 
همچنین عملکرد کلی دستگاه نیز به دلیل استفاده از رم مجازی (در زمان پر بودن رم) کند خواهد شد، همانطور که ‌می‌دانید مدل پایه مک بوک پرو M2 از رم نسبتا پایین ۸گیگابایتی بهره ‌می‌برد که ممکن است کاربر را برای کار با دستگاه در بعضی مواقع به دردسر بیندازد.
هنوز مشخص نیست که اپل به چه دلیل از این تغییر در پیکربندی این لپ‌تاپ استفاده کرده؛ هرچند بحران کمبود تراشه در جهان ‌می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.