امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 29, 2022
18:28 چهارشنبه، 8ام تیرماه 1401
کد خبر: 137125

وزارت ارتباطات: جلوی فروش غیرقانونی VPNها را گرفته‌ایم

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد که مجموعه وزارت ارتباطات فقط درحال مقابله و جلوگیری از فروش غیرقانونی VPNها است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند هفته‌ای می‌شود که کاربران و کسب‌وکارهای فعال در حوزه ICT از اختلال شبکه اینترنت خبر می‌دهند. اشکالاتی که به گمان همه از سوی زیرساخت‌ها به نظر می‌رسد اما در برابر این قضیه برخی مدیران فنی شرکت‌های فناوری و کارشناسان در این زمینه معتقدند که سیستم فیلترینگ کشور در حال تغییر است و همین امر باعث شده تا اینترنت کل کشور با اختلال و کاهش کیفیت همراه شود.
 
mehdi salem ICT mins PR.jpg
 
در همین راستا «مهدی سالم»، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و مشاور وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت که در دسترسی هیچ‌ فردی به اینترنت محدودیت ایجاد نشده و سرویس‌دهی بصورت صحیح درحال انجام است.
 
وی همچنین افزود: «هر کسی هر ادعایی در این خصوص دارد که دسترسی اینترنتش به واسطه VPN محدود شده و اختلالی در آن ایجاد شده است باید اعلام کند و اگر از اختلال و محدودیت اینترنت مطمئن است، باید ازطریق سامانه کارگروه تصدیق محتوای مجرمانه به موضوع رسیدگی شود.»
 
سالم معتقد است که خرید و فروش VPN ممنوع و خلاف قانون است و بعضی ها در این میان روی سرورهای خودشان VPN تشکیل داده و اقدام به فروش غیرقانونی VPN کردند و ما درقبال اینها موظف هستیم که جلوی کار غیرقانونی را بگیریم و اگر بعد از این بررسی‌ها مشخص شود که فرد سرویس درست و قانونی ارائه می‌کرده و دسترسی‌های غیرقانونی هم نداشته و به دلیل خطایی، سیستمش فیلتر شده حتماً مشکلش رفع خواهد شد و اما افرادی که در کنار کار خود، مشغول به فروش VPN هستند باید بدانند که این کار غیر قانونی است.
 
 لازم به ذکر است طبق قانون جرایم رایانه‌‌ای فروش هر نرم‌افزار و یا ابزار الکترونیکی که به منظور استفاده از سایت‌های فیلتر شده توزیع شود، جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.
 
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در ادامه درخصوص از کار افتادن برخی از VPNها گفت: «ما بخش قابل توجهی از این موارد را رصد کرده‌ایم، یک سری شرکت‌ها که معتقد به ایجاد اختلال عمدی روی اینترنت و VPNها هستند، کسانی‌اند که VPN می‌فروشند و فروش VPN قانونی نیست. ما موظف به ارائه سرویس غیرقانونی نیستیم که کار غیرقانونی گروهی را پوشش دهیم و کاری کنیم که گروهی کار غیرقانونی انجام دهند. اگر وی‌پی‌انی غیرقانونی است، وزارت ارتباطات تکلیفی برای پیگیری آن بر عهده ندارد.»
 
مشاور وزیر ارتباطات تأکید می‌کند که وزارت ارتباطات تنها جلوی سایت‌هایی را که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش VPN کرده‌اند گرفته‌است.
 
همچنین مشاور وزیر ارتباطات در خصوص اعضایی که ادعا می‌کنند که آدرس سایت‌های آن‌ها به اشتباه با فیلتر و اختلال همراه شده گفت: «دلیلی ندارد که ما بخواهیم آدرس سایتی را از عمد فیلتر کنیم و استنباط ما این نیست که آدرس سایت یا سرویسی به اشتباه فیلتر می‌شود ولی یک‌سری که مدعی اشتباهی در این زمینه هستند، مدارک خود را دراختیار کمیته فیلترینگ بگذارند تا بررسی شود و اگر ادعایشان درست باشد مشکلشان حل خواهد شد.»
 
از آنجایی که سرویس‌های VPN تنها برای دور زدن فیلترینگ در کشور استفاده نمی‌شوند و کارکرد‌های مختلفی برای برقراری ارتباطات امن در فضای شبکه اینترنت دارند، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در این زمینه هم اعلام می‌کند که ممکن است کسی دسترسی به VPN قانونی داشته و ممکن است سیستم در زمینه تشخیص دچار اشتباه شده باشد که آنها باید ازطریق سامانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) شکایت خود را مطرح کنند تا ادعایشان بررسی و مشکل برطرف شود. همچنین از آنجایی که VPN فقط برای دور زدن فیلترینگ نیست بنابراین وزارت ارتباطات سایت‌هایی را شناسایی می‌کند که به صورت عمدی و غیرقانونی در حال فروش VPN هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.