رگولاتوری

July 6, 2022
12:56 چهارشنبه، 15ام تیرماه 1401
کد خبر: 137308

طرح بررسی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت رد شد

مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس در خصوص «بررسی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت» را تأیید نکرد.
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز گذشته (۱۴ تیرماه‌) خود مصوبه اخیر مجلس در خصوص «اصلاح قانون تشکیلات و آیین‌نامه دادرسی دیوان عدالت اداری» را از حیث انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی کرد.
 
در این جلسه ۲ بند از این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت. یکی از بندها مربوط به «صلاحیت نداشتن دیوان عدالت اداری در رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی» بود که این ماده با اکثریت آرا با سیاست‌های کلی نظام مغایر دانسته شد. قرار است این مورد توسط رئیس هیئت عالی نظارت به شورای نگهبان ابلاغ شود.
 
مجلس اواخر خرداد ماه ماده‌ای از طرح «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را تصویب کرد که مورد انتقاد کارشناسان حقوقی و ارتباطی قرار گرفت.
 
براساس این ماده دیوان عدالت اداری دیگر نمی‌توانست به مصوبات شورای عالی فضای مجازی رسیدگی کند. طبق اصل‏ یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به‏ منظور رسیدگی‏ به‏ شکایات‏، تنظیمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأموران‏ یا واحدها یا آیین‏‌نامه‌های دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آن‌ها، شکل گرفته است؛ اما با تصویب احتمالی این ماده و تأیید آن توسط شورای نگهبان، دیگر شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به مصوبات شورایی مانند شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت اداری بررسی نمی‌شود.
 
تصویب این ماده با واکنش گسترده در فضای مجازی رو‌به‌رو شد. کارشناسان معتقد بودند از سویی مجلس به‌دنبال تصویب طرح صیانت از فضای مجازی است چون توسعه اختیارات شورای عالی فضای مجازی یکی از بندهای طرح صیانت محسوب می‌شود و از سوی دیگر مجلس می‌خواهد این شورا را از سیاست‌گذار به قانونگذار تبدیل کند که این مورد خلاف قانون اساسی است.
 
پس از این واکنش‌ها، روابط عمومی مجلس و بسیاری از نمایندگان در دفاع از این ماده اعلام کردند که چون شورای عالی فضای مجازی توسط رهبری تشکیل شده؛ بنابراین دیوان عدالت اداری نمی‌تواند به مصوبات این شورا رسیدگی کند.
 
حالا با این تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان در بررسی این مصوبه باید این ماده را رد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.