لبه تکنولوژی

July 6, 2022
15:18 چهارشنبه، 15ام تیرماه 1401
کد خبر: 137321

انتشار تصاویر جدید از موتورهای “استارشیپ”

شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" تصاویری از موتور رپتور موشک غول‌پیکر خود را که عازم مریخ خواهد شد و قادر به ایجاد پایگاه‌های دائمی در ماه و مریخ خواهد بود، به اشتراک گذاشته است.
به گزارش آی‌ای، ما در شرف طلوع عصر جدیدی در پروازهای فضایی هستیم. شرکت "اسپیس‌ایکس" عکس‌های جدیدی را در توییتر به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد تقریباً نصب ۳۹ موتور ارتقا یافته رپتور موشک "استارشیپ" را به پایان رسانده است تا این موشکِ کاملاً قابل استفاده مجدد برای اولین بار به مدار زمین راهی شود.
 
این موتورها بر روی یک نمونه اولیه از این موشک جدید به نام "استارشیپ S۲۴" و یک تقویت کننده "سوپر هوی"(Super Heavy) به نام "بوستر ۷" نصب شده‌اند و در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات آینده، در تابستان امسال به مدار زمین خواهند رفت.
 
"بوستر ۷" مجهز به ۳۳ موتور جدید "رپتور ۲"، برای سومین بار در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ برای آزمایش به سکوی پرتاب راه یافت.
 
"بوستر ۷" چهار آزمایش اثبات برودتی و یک آزمایش شبیه‌سازی رانش رپتور را پشت سر گذاشته است و "اسپیس‌ایکس" ممکن است آن را در یک "تمرین لباس خیس" مشابه با آنچه که اخیراً توسط ناسا برای موشک SLS انجام شد، قرار دهد.
 
اکنون "اسپیس‌ایکس" تصاویری از مونتاژ تقریباً تمام شده‌ی "بوستر ۷" و "استارشیپ S۲۴" با شش موتور رپتور را به اشتراک گذاشته است.
 
به نظر می‌رسد "استارشیپ S۲۴" دارای یک قاب فلزی جدید است که پشت آن را می‌پوشاند و احتمالاً برای ایجاد محافظت حرارتی اضافی برای آزمایش‌های زمینی و احتمالاً پرتاب مداری آینده به این سازه اضافه شده است. این نسخه از استارشیپ که کاملاً قابل استفاده مجدد است، آزمایش‌های برودتی و شبیه‌سازی رانش را نیز تکمیل کرده است.
 
"اسپیس‌ایکس" بسته شدن جاده‌های اطراف سکوی پرتاب را در روزهای پنج تا هفت ژوئیه و ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه درخواست کرده است که هر کدام یک پنجره پرتاب ۱۲ ساعته را در هر یک از این روزها ارائه می‌دهند.
 
ماه گذشته "ایلان ماسک" مدیرعامل "اسپیس‌ایکس" پس از اینکه این شرکت پس از انتشار یک گزارش زیست‌محیطی با تاخیر بسیار، تاییدیه اداره هوانوردی فدرال(FAA) را دریافت کرد، اعلام کرد که موشک عظیم این شرکت باید در ماه ژوئیه آماده‌ی پرواز باشد.
 
وی پس از اعلام تایید FAA نوشت: برای اولین بار، موشکی به وجود آمده است که قادر به ایجاد پایگاه‌های دائمی در ماه و مریخ است.
 
وی افزود: انتظار می‌رود موشک "استارشیپ" که اکنون تکمیل شده، با کاهش هزینه پرتاب‌های متوالی، انقلابی در پرواز فضایی ایجاد کند، زیرا کاملاً قابل استفاده مجدد است.
 
موشک "فالکون ۹" متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس" نیز از تقویت‌کننده‌های مرحله اول قابل استفاده مجدد بهره می‌برد، اما مرحله دوم آن در هنگام ورود مجدد به جو زمین می‌سوزد و از بین می‌رود.
 
"ماسک" در ماه مارس گفت: اولین پرواز مداری "استارشیپ" با موتورهای "رپتور ۲" انجام خواهد شد، زیرا آنها با قدرت رانش ۲۳۰ تن بسیار توانمندتر و قابل اعتمادتر هستند.
 
"ماسک" اخیراً گفته است که تولید "رپتور ۲" تقریباً نصف مدل قبلی یعنی "V۱.۵" هزینه دارد. او همچنین گفته است که این موتورها بسیار قابل اعتمادتر و قدرتمندتر هستند. "اسپیس‌ایکس" توانست حداکثر نیروی رانش موتور رپتور خود را ۲۵ درصد افزایش دهد و به ۲۳۰ تن نیروی رانش در سطح دریا برساند. برای مقایسه بد نیست بدانید که موتورهای V۱.۵ مورد استفاده در نسخه‌های استارشیپ SN۸ تا SN۱۱ و SN۱۵ حدود ۱۸۵ تن رانش تولید می‌کردند.
 
اگرچه قرار بود "استارشیپ" برای اولین بار در ماه مه به مدار زمین برسد، اما به تعویق افتاد و اکنون در نهایت با صدور تاییدیه FAA، چیزی تا پرتاب به مدار نمانده است. اگر این اتفاق رخ دهد، این اولین پرتاب موشکی خواهد بود که در نهایت خواهد توانست تا یک میلیون نفر را به سیاره سرخ ببرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.