تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

July 8, 2022
17:54 جمعه، 17ام تیرماه 1401
کد خبر: 137356

شاید اپل از تاچ‌ آی‌دی در مدل‌های آینده ساعت هوشمند خود استفاده کند

پتنت جدید اپل نشان می‌دهد این شرکت احتمالاً به‌فکر اضافه‌کردن حسگر تاچ‌ آی‌دی به اپل‌ واچ است. بدین‌ترتیب، امنیت بیشتری هنگام خرید‌ با سرویس اپل‌پی برای کاربران به‌ارمغان خواهد آورد.
 
یکی از دلایل مهم برای داشتن اپل واچ این است که نیاز به بازکردن قفل گوشی آیفون را کاهش می‌دهد. پتنت جدید این شرکت که به‌تازگی تأیید شده است، می‌تواند یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی آیفون را به مدل‌های آینده‌ی اپل واچ اضافه کند.
 
اگرچه فیس آی‌دی اغلب بدون دردسر برای بازکردن قفل دستگاه استفاده می‌شود، بسیاری از کاربرانی که قصد دارند از این حسگر برای دسترسی فوری به آیفون و آیپد هنگام قرارداشتن آن‌ها روی میز استفاده می‌کنند، با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ زیرا در مدل‌های اخیر آیفون، برای باز‌کردن قفل دستگاه در این شرایط، حتماً باید چهره خود را مقابل دوربین جلو قرار دهید.
 
هنگامی‌که اپل به‌تدریج سعی کرد دکمه‌ی هوم را از روی آیفون و سایر محصولاتش حذف کند، حسگر تاچ آی‌دی نیز از روی این محصولات حذف شد. اگرچه برای دستگاه‌هایی مثل آیپد نسل ۴ و آیپد مینی نسل ۶ که از دوربین فیس آی‌دی بی‌بهره بودند، اپل به‌جای آن از حسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه‌ی قفل استفاده کرد. اکنون مجموعه‌ای از پتنت‌های جدید نشان می‌دهد شاید این شرکت رویکرد مشابهی برای اپل واچِ فاقد دوربین در نظر بگیرد.
فراموش نکنید که هر حق‌ اختراع جدیدی که به شرکتی اعطا می‌شود، الزماً به‌معنای آن نیست که به تولید محصول نهایی منجر خواهد شد. در بیشتر مواقع، شرکت‌ها ایده‌های خود را در قالب گواهی حق‌ اختراع ثبت می‌کنند تا در آینده بتوانند از آن به‌عنوان روشی برای جلوگیری از پیشرفت رقبا برای ارائه قابلیت‌های مشابه بهره ببرند. گاهی اوقات پتنت‌ها به‌ اطلاعاتی درباره‌ی نقشه‌راه محصول شرکت‌ها اشاره می‌کنند؛ به‌خصوص برای شرکت‌هایی مثل اپل که به مخفی‌کاری شهرت دارند. اکنون به‌نظر می‌رسد اضافه‌کردن تاچ آی‌دی به اپل واچ واقعاً به‌عنوان نوآوری مفید باشد.
 
به‌گزارش Gizmodo، گواهی حق‌ اختراع جدید اپل با عنوان «دستگاه الکترونیکی دارای سیستم حسگر بیومتریک» ثبت شده است که در آن حسگر اثرانگشت با دکمه‌ی کناری اپل واچ یکپارچه شده است. برای قراردادن حسگر مذکور به این سبک، ابعاد دکمه‌ باید افزایش یابد. بدین‌ترتیب برای باز‌کردن قفل دستگاه، مثل آیپد‌هایی که دکمه‌ی پاور آن‌ها میزبان حسگر اثرانگشت است، باید انگشت مدنظر را روی دکمه‌ی ساعت قرار داد. علاوه‌براین، می‌توان این دکمه را برای عملکردهای دیگر مثل دسترسی سریع به سرویس پرداخت اپل‌پی به‌طور فیزیکی فشار داد.
 
کاربران اپل واچ اکنون می‌توانند برای استفاده از اپل‌پی در پایانه‌های پرداخت، روی اپل واچ خود ضربه بزنند و به‌راحتی هزینه‌های مدنظرشان را پرداخت کنند؛ اما این فرایند به رمزعبوری نیاز دارد که هروقت ساعت را بردارید و دوباره روشن کنید، باید آن را وارد کنید.
 
ایده این است که اگر ساعت هوشمند اپل دزدیده شود، سارق نمی‌تواند بدون اطلاع از رمزعبور کاربر، از آن برای پرداخت‌ها استفاده کند. استفاده از رمزهای عبور آزاردهنده است؛ زیرا افراد معمولاً آن‌ها را فراموش می‌کنند و اضافه‌شدن تاچ آی‌دی می‌تواند نیاز به حفظ رمزهای عبور را از بین ببرد.
 
تاچ آی‌دی در ساعت هوشمند اپل حتی می‌تواند با آیفون متصل به آن ادغام شود و اگر کاربر آیفون هنگام استفاده از عینک آفتابی نتواند از فیس آی‌دی برای بازکردن قفل دستگاه خود استفاده کند، به‌آسانی با ضربه‌ای سریع انگشت روی ساعت هوشمند خود، قفل گوشی را باز خواهد کرد. متأسفانه حتی با وجود همه‌ی شایعاتی که درباره‌ی ویژگی‌های جدید اپل واچ سری ۸ منتشر شده است، امکاناتی مثل تشخیص تب و حسگر تاچ آی‌دی احتمالاً به این محصول اضافه نخواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.