اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 9, 2022
12:59 شنبه، 18ام تیرماه 1401
کد خبر: 137365

اجرای قوانین جدید چین برای انتقال برون مرزی داده‌ها از سپتامبر

چین از ماه سپتامبر سال جاری قوانین سختگیرانه‌ جدیدی را برای انتقال داده‌ها به بیرون مرزها اعمال می کند و کار را برای تداوم فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در این کشور، دشوارتر از گذشته می‌سازد.
به گزارش وال استریت ژورنال؛ بر اساس این قانون بازنگری امنیتی برای شرکت‌هایی که داده‌های بیش از یک میلیون شهروند چینی را در اختیار دارند الزامی است. نهاد تنظیم‌گر فضای سایبری چین اختیار بازرسی مداوم امنیتی شرکت‌ها را دارد.
 
نهاد تنظیم‌گر فضای مجازی چین، مقررات نهایی را منتشر کرد که طبق آن انتقال داده‌ها به خارج از مرزهای بین‌المللی چین نیازمند بازبینی امنیتی خواهد بود و وزارتخانه مسئول این بازبینی است.
 
بر اساس قانون جدید، بررسی امنیتی برای شرکتی که با اطلاعات بیش از ۱ میلیون شهروند چینی سرو کار دارد، الزامی است. تاییدیه‌ای که به موجب بازرسی به صادر کننده داده می‌شود برای دو سال اعتبار دارد و ۶۰ روز قبل از اتمام اعتبار تاییدیه لازم است تا بازبینی امنیتی مجدداً صورت گیرد لذا شرکت مذبور باید درخواست بررسی مجدد را برای گرفتن تاییدیه ارسال کند.
 
مقررات جدید هنوز مشخص نکرده که آیا جریان تبادل اطلاعات و داده بین چین و هنگ کنگ هم مشمول این بررسی‌ها خواهد بود یا خیر.
 
بر اساس این مقررات اگر «اپراتورهای زیرساخت اطلاعات حیاتی» یا هر شرکت دیگر نیاز به انتقال داده‌های مهم داشته باشند باید مهر تأیید ناظر اینترنت را داشته باشند. عنوان «مهم» به داده‌هایی اطلاق می‌شود که «ممکن است امنیت ملی، زیرساخت اقتصادی، ثبات اجتماعی، سلامت و امنیت عمومی را با خطراتی مانند آسیب دیدگی، دستکاری، نشتی اطلاعات و یا استفاده غیر قانونی مواجه کند». این تعریف گسترده ممکن است داده‌های مالی، مراقب‌های بهداشتی و حتی هزینه‌های مصرف‌کننده را پوشش دهد.
 
همچنین هر نهادی که داده‌های شخصی و «حساس» بیش از ۱۰۰۰۰ نفر را از ابتدای سال گذشته مدیریت کرده‌ و همچنین آن‌هایی که اطلاعات شخصی بیش از ۱۰۰۰۰۰ شهروند چینی را در اختیار دارند نیاز به بررسی‌های امنیتی دارد.
 
این قانون تمام شرکت‌های بین‌المللی چین در اندازه‌های متوسط و بزرگ را که نیاز به صادر کردن داده‌های مشتریان چینی به دفاتر مرکزی خارج از کشور خود دارند را نیز شامل می‌شوند و تمام آن‌ها نیاز به بررسی وزارت فضای سایبری را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.