لبه تکنولوژی

July 9, 2022
14:47 شنبه، 18ام تیرماه 1401
کد خبر: 137385

ربات ها باعث افزایش استرس در محیط کار می شوند

حضور ربات ها در محیط کار طی سال های اخیر بسیار گسترده شده و این موضوع علاوه بر تاثیر بر استخدام کمتر افراد، تبعات دیگری نیز دارد. تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که وقتی کارگران مجبورند در کنار روبات‌ها کار کنند، استرس بیشتری دارند.
مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد با وجود اینکه بسیاری از ربات ها خطرناک ترین جنبه های یک شغل را به عهده گرفتند، کارمندانی که در کنار آن ها مجبور به فعالیت هستند سطوح بالایی از اضطراب را تجربه کرده و حتی به سوء مصرف مواد روی آوردند.
 
اوسیا جونتلا، استادیار اقتصاد در دانشگاه پیتسبورگ و نویسنده این مطالعه توضیح داد: روبات‌ ها برای افزایش امنیت محیط کار مفید هستند و  آنها معمولاً مشاغلی را انجام می ‌دهند که از نظر جسمی فشرده بوده و حتی ممکن است به انسان آسیب برسانند. اما همزمان با این نقطه مثبت، این درک وجود دارد که ربات ‌ها ممکن است شغل شما را بگیرند.
 
برای این مطالعه، وی و همکارانش داده‌ های محل‌ های کاری ایالات متحده را که بر آسیب‌ های محل کار تمرکز داشتند، بررسی کردند. محققان دریافتند که در کل، استفاده از روبات‌ ها به عنوان نیروی کار شرکت، تعداد آسیب ‌های ناشی از کار سالانه را تا 1.2 درصد در بین کارکنان تمام وقت کاهش می‌ دهد.
 
با وجود مناطقی که ادغام بیشتری از ربات ها و انسان ها داشتند، شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر یا الکل بودند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت هایی که نیروی کار روباتیک و انسانی را ادغام کردند نیز شاهد افزایش جزئی در مسائل مربوط به سلامت روان و حتی میزان خودکشی در میان کارکنان بودند.به گزارش سیناپرس، البته این موضوع در همه جای جهان یکسان نیست و محققان داده‌های مشابهی را از آلمان بررسی کرده و دریافتند که این کارگران هیچ اثر نامطلوبی از معرفی روبات در محل کار نداشتند.
 
جیونتلا در این رابطه خاطرنشان کرد: کارگران آلمانی امنیت شغلی بیشتری دارند و به طور کلی در آلمان، معرفی روبات‌ ها به جابجایی شغلی مرتبط نبود. در عوض، کارگران جدید و جوان به سایر بخش ‌های صنعت آورده شدند، در حالی که امنیت شغلی کارگران مستقر تحت تأثیر قرار نگرفت.
متأسفانه، در برخی مناطق جهان همچون آمریکا، سیاست هایی از سوی کارفرمایان دنبال می شود که کارشناسان می ‌گویند احساس ناامنی شغلی را تقویت می ‌کند. 
یافته‌های جدید که اخیراً به صورت آنلاین در مجله اقتصاد کار منتشر شد، نشان می ‌دهد که کارگران آمریکایی می ‌ترسند که یک روبات جدید در کنار آن‌ ها به این معنی باشد که کارشان در خط است.
 
میندی شوس، دانشیار روان ‌شناسی در دانشگاه فلوریدا مرکزی در اورلاندو، که سال‌ ها در مورد تأثیرات ادغام روبات ‌ها در بازار کار مطالعه کرده است، در این رابطه گفت: ادراک ما از محیط نوعی واقعیت است. ما در مطالعاتمان، سعی می ‌کنیم به این نکته اشاره کنیم که فناوری از پیش تعیین ‌شده نیست، اما نحوه واکنش مردم به آن، نحوه پذیرش فناوری در محیط کار و موفقیت یا عدم موفقیت آن را تعیین می‌کند.
 
شوس که با مطالعه جدید درگیر نبود، افزود که این یافته ها بسته به کشور، سؤالات مهمی را در مورد تفاوت در معرفی این فناوری های جدید ایجاد می کند. او خاطرنشان کرد زمانی که کارگران برای اولین بار به همکاران روباتیک خود معرفی می شوند، کمک به افراد در درک نقش های متغیر خود در محل کار و چگونگی استفاده بهینه از ترکیب این نیروی کار جدید بسیار مهم است.
 
به همین دلیل، شرکت‌ها، مدیران، توسعه ‌دهندگان فناوری، دولت و همه عوامل دست اندرکار، باید به نتایج مختلفی از جمله سلامت، ایمنی، رفاه و سود و منافع کارکنانشان توجه کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.