سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 10, 2022
15:53 یکشنبه، 19ام تیرماه 1401
کد خبر: 137394

آمریکا تحریم‌های جدیدی را برای بزرگترین سازنده تراشه‌ در چین بررسی می‌کند

ایالات متحده محدودیت‌های هدفمند و جدیدی را برای عرضه ابزارهای ساخت تراشه به چینی‌ها بررسی می‌کند. این کشور ظاهرا قصد دارد تحریم‌هایی برای SMIC، بزرگترین ریخته‌گری تراشه در چین در نظر بگیرد که می‌تواند موانعی در توسعه و پیشرفت‌های آتی این شرکت ایجاد کند.
رویترز به نقل از چندین منبع توضیح می‌دهد وزارت بازرگانی که بر سیاست‌های مربوط به صادرات نظارت دارد، در حال بررسی امکان ممنوعیت صادرات ابزارهای ساخت تراشه به آن دسته از کارخانه‌های چینی است که با لیتوگرافی 14 نانومتری، نیمه‌هادی‌های پیشرفته و کوچک‌تری می‌سازند. در واقع دولت ایالات متحده قصد دارد با تصویب این ممنوعیت‌ها، از تلاش‌های چین برای ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر جلوگیری کند.
 
توجه به بازار جهانی ساخت تراشه
البته، دولت بایدن عرضه ابزارهای ساخت تراشه به شرکت‌های چینی را کاملا متوقف نخواهد کرد، بلکه آن‌ها را همچنان به کارخانه‌هایی ارسال خواهد کرد که تراشه‌های پیشرفته تولید نمی‌کنند. بنابراین، مشکل کمبود تراشه جهانی که در حال بازیابی است، با وجود ممنوعیت‌های جدید با چالش‌های جدیدی مواجه نخواهد شد.
 
سخنگوی وزارت بازرگانی این ادعا را به طور مستقیم تایید نکرد، اما توضیح داد که دولت بایدن به طور منظم با متحدان خود و صنعت همکاری می‌کند تا از دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته با کاربردهای غیرنظامی و نظامی جلوگیری کند.
 
شرکت چینی SMIC یا «کورپوریشن بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا» تولید تراشه‌های 14 نانومتری را از اواخر سال 2019 آغاز کرده است. در سال 2020 دولت ترامپ این شرکت را در لیست سیاه تجاری خود قرار داد، اما این اقدام تنها صادرات بخش کوچکی از تجهیزات ساخت تراشه را ممنوع کرده بود.
 
این خبر در حالی منتشر شده که افزایش خرید خودروها و دستگاه‌های الکترونیکی در طول همه‌گیری ویروس کرونا، باعث شده بود تا جهان در اواخر سال 2020 با بحران کمبود تراشه‌ها مواجه شود. اما اکنون، کاهش تقاضا به دلایلی از جمله تورم، باعث از بین رفتن کمبود محصولاتی مانند رایانه‌های شخصی، گوشی‌های موبایل و حتی تلویزیون در بازار شده و به طور کلی، معضل کمبود تراشه در حال برطرف شدن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.