تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

July 11, 2022
15:26 دوشنبه، 20ام تیرماه 1401
کد خبر: 137427

نسل دوم هدست واقعیت ترکیبی اپل سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد

«مینگ چی کو»، تحلیلگر با سابقه و مشهور محصولات اپل، امروز در گزارشی اعلام کرد که اپل قصد دارد نسل دوم هدست واقعیت ترکیبی خود را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ عرضه کند که احتمالاً دارای یک مدل پیشرفته‌ و یک مدل مقرون‌به‌صرفه‌ خواهد بود.
این تحلیلگر در رابطه با این موضوع در وبلاگ Medium خود نوشت: «نسل دوم هدست‌های واقعیت ترکیبی اپل شامل یک مدل گران‌قیمت و یک مدل مقرون‌به‌صرفه خواهد بود که احتمالاً در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. نرخ عرضه به بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی اپل ممکن است به لطف نسل دوم استراتژی بخش‌بندی این محصولات و همچنین اکوسیستم اپل به‌زودی در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به ۱۰ میلیون دستگاه برسد.»
 
اپل که هنوز از اولین نسل هدست‌های واقعیت ترکیبی خود رونمایی نکرده طبق گفته‌ی آقای کو، در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ رویدادی را برای معرفی هدست واقعیت ترکیبی برگزار خواهد کرد و پس از آن ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان طی ۲ تا ۴ هفته پس از رویداد ارسال خواهد کرد. همچنین پیش‌فروش این هدست در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و کاربران می‌توانند قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان سال آینده اپل، این هدست را خریداری کنند.
 
باید خاطر نشان کرد که هدست واقعیت ترکیبی از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده می‌کند. واقعیت افزوده داده‌ها را بالای تصاویر واقعی قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، مسیرهای پیاده‌روی AR با نمای زنده در گوگل مپس از دوربین جلوی تلفن شما برای نشان دادن جایی که در حال حاضر هستید استفاده می‌کند و سطحی از جهت‌های ناوبری به همراه نام مکان‌های دیدنی در بالای آن قرار می‌گیرد.
 
به بیانی دیگر می‌توان گفت که MR پلتفرمی است که باعث می‌شود احساس کنید در جای دیگری هستید، مانند یک مکان جدید ساخته شده. هرچقدر کیفیت هدست و تکنولوژی‌های مرتبط با آن و البته سخت‌افزار مورد استفاده همراه هدست بالاتر باشد، این فناوری به شکل بهتر و کامل‌تری توسط کاربر لمس می‌شود. پیش‌تر گورمن اشاره کرده بود که هدست واقعیت ترکیبی اپل گران‌قیمت خواهد بود. اگرچه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند این محصول حدود ۳۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، روزنامه‌نگار بلومبرگ در جدیدترین نسخه‌ی خبرنامه‌ی «Power On» خود می‌گوید که اپل درباره‌ی قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار این هدست‌ها صحبت کرده است.
 
در رابطه با این هدست گزارش‌های متعددی منتشر شده که هر کدام اطلاعات خوبی از این محصول را به ما داده‌اند. برای مثال به گفته‌ی آقای مینگ چی کو، هدست واقعیت ترکیبی اپل از همان آداپتور برق ۹۶ واتی USB-C استفاده خواهد کرد که همراه با مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ارائه شده است.
 
تصاویر قاب‌های محافظ سری آیفون ۱۴ اندازه‌ گوشی‌های این سری را نشان می‌دهند
وی همچنین تأکید کرده که هدست اپل به دو پردازنده شامل یک تراشه‌ی ۵ نانومتری و یک تراشه‌ی ۴ نانومتری مجهز خواهد شد که هر کدام توسط شرکت TSMC ساخته می‌شوند. سال گذشته، این تحلیلگر معروف اپل اعلام کرد که پردازنده‌ی رده‌بالاتر این هدست قدرت محاسباتی در سطح تراشه‌ی M1 برای مک خواهد داشت، در حالی که پردازنده‌ی ضعیف‌تر جنبه‌های مربوط به سنسور هدست را مدیریت می‌کند.
 
ظاهراً سنسور‌های سه‌بعدی که اپل در هدست خود قرار می‌دهد به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کوچکترین حرکات دست و انگشتان را تشخیص بدهند. همان‌طور که حسگر‌های آیفون می‌توانند حرکات چهره را برای ساخت انیموجی تشخیص بدهند، هدست واقعیت افزوده‌ی اپل هم در زمینه‌ی تشخیص حرکات دست دقت بسیار زیادی خواهد داشت. به گزارش کو، اپل همچنین با توسعه‌دهندگان برای برخی از برنامه‌های این هدست در حال همکاری است تا هنگام رونمایی از این هدست‌ها، برنامه‌های آن هم در دسترس کاربران قرار بگیرد. اولین هدست واقعیت افزوده‌ی اپل با وزن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم عرضه می‌شود.
 
طبق گزارشی از وب‌سایت The Information که ادعا می‌کند نمونه‌ی اولیه این دستگاه را دیده‌اند، با این قیمت خریداران یک هدست با حداقل ۱۵ دوربین دریافت خواهند کرد. این دوربین‌ها برای جمع آوری داده‌ها و ردیابی حرکات چشم کاربر استفاده خواهند شد. بر اساس دیگر شایعات، دو صفحه‌نمایش ۸K نیز با وضوح بالا در این هدست استفاده می‌شود. احتمالاً در روزهای آتی شاهد انتشار خبرهای بیشتری در مورد این محصولات اپل خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.