لبه تکنولوژی

July 13, 2022
17:33 چهارشنبه، 22ام تیرماه 1401
کد خبر: 137492

هوش مصنوعی؛ واداشتن رایانه به اندیشیدن مانند یک کودک

محققان علوم رایانه‌ای، سیستمی طراحی کردند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد همانند کودکان با علم «فیزیک شهودی» مقررات طبیعی حاکم بر اشیای مادی را تشخیص بدهد.
به گزارش پایگاه خبری «نیچرآسیا»، یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند اصول پایه عقل سلیم در جهان مادی (فیزیکی) را همانند یک کودک بیاموزد، در مقاله‌ای در نشریه «رفتار طبیعی انسان» معرفی شده است. حتی کودکان بسیار خردسال هم از «فیزیک شهودی» به معنی مقررات و اصول عقل سلیم درباره چگونگی کار کردن جهان آگاه هستند.
 
مثلا حتی کودکان تا حدود پنج ماهگی هم اگر با صحنه‌ای رو به رو شوند که یک امر از لحاظ فیزیکی ناممکن روی دهد مثلا یک اسباب‌بازی ناگهان ناپدید شود، شگفت‌زده می‌شوند. با این حال یاد گرفتن فیزیک شهودی برای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی دشوار بوده است هر چند این سیستم‌ها توانایی ابَر-انسانی در زمینه بسیاری از وظایف دیگر از جمله یادگیری تشخیص اشیای متفاوت از خود نشان داده‌اند.
 
«لوییس پیلاتو» دانشمند علوم رایانه‌ای در شرکت «دیپ مایند» تحت مالکیت گوگل در لندن و همکاران او یک سیستم یادگیری عمقی با نام «پلاتو» (PLATO) معرفی کرده‌اند که می‌تواند فیزیک شهودی را بیاموزد. «پلاتو» دربردارنده سیستم‌هایی است که از تحقیقات درباره چگونگی یادگیری کودکان الهام گرفته‌اند.
 
پلاتو به طور خاص این نظریه را اتخاذ می‌کند که اشیاء نقشی محوری در بازنمایی و پیش‌بینی جهان فیزیکی پیرامون ما ایفا می‌کنند. تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی، سیستم پلاتو را از طریق نشان دادن ویدئوهایی از صحنه‌های ساده مانند افتادن توپ روی زمین، رفتن توپ به پشت اشیای دیگر و ظاهر شدن مجدد آن تعلیم دادند.
 
پلاتو پس از تعلیم دیدن با نشان دادن ویدئوهایی از صحنه‌های ناممکن مورد آزمایش قرار گرفت. پلاتو درست مانند یک کودک خردسال در زمان دیدن صحنه‌های غیرمنطقی «شگفتی» نشان داد. این تاثیر یادگیری بعد از تماشای ۲۸ ساعت ویدئو مشاهده شد.
 
این محققان چنین نتیجه‌گیری کردند که سیستم پلاتو می‌تواند ابزار نیرومندی برای تحقیق درباره چگونگی یادگیری فیزیک شهودی توسط انسان‌ها باشد و همچنین نشان دهنده اهمیت بازنمایی اشیاء در شناخت ما از جهان است. 
 
هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که به طور مخفف آن را AI نیز می‌نامند، تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند. 
 
هوش مصنوعی در واقع شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.
 
هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای رایانه است و منظور از هوش مصنوعی، ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.
 
این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.