تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

July 13, 2022
17:42 چهارشنبه، 22ام تیرماه 1401
کد خبر: 137496

تشخیص کرونا و قدرت باروری زنان به کمک این فناوری پوشیدنی

بررسی های محققان نشان می دهد دستبندهای هوشمندی که برای کمک به بارداری استفاده می شود می تواند برای همه افراد مفید باشد. این دستگاه‌های پوشیدنی می‌تواند ۴۸ ساعت قبل از بروز علائم، عفونت کووید-۱۹ را نشان دهد.
یک سیستم ردیاب قدرت باروری زنان که به عنوان فناوری پوشیدنی استفاده می شود توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تائید شده است که علاوه بر عملکرد عادی خود می تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه کرونا عمل کرده و ابتلا به این ویروس را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
 
این فناوری پوشیدنی مانند ساعت استفاده می شود و با شناسایی طلائی ترین روزهای چرخه قاعدگی به زنان کمک می کند تا باردار شوند. اطلاعات جمع آوری شده توسط فناوری فوق بر اساس دمای پوست، نبض، جریان خون، الگوهای خواب، تنفس و ضربان قلب قادر به پایش سطح سلامت و قدرت باروری است و کلیه این اطلاعات به  اپلیکیشن گوشی هوشمند ارسال می شود.
 
مطالعات جدید نشان می دهد که این اندازه گیری ها همچنین علائم اولیه ویروس کرونا مانند تب را شناسایی می کند. دکتر لورنز ریش سرپرست این تیم مطالعاتی اعلام کرد: با کمک اطلاعات فوق،  تقریباً ۷۰ درصد موارد  ابتلا به کرونا دو روز پیش از شروع علائم، شناسایی شدند. به گزارش سیناپرس، این اولین مطالعه آینده نگر برای اندازه گیری تغییرات فیزیولوژیکی در تعداد تنفس، ضربان قلب، دمای پوست و پرفیوژن برای ایجاد الگوریتمی جهت تشخیص عفونت پیش علامتی کرونا ست.
 
بیشتر این بیماران در دوره اولیه و قبل از ظهور علائم کرونا، اقدامات احتیاطی ایمنی را نادیده می گیرند که این امر منجر به افزایش انتقال ویروس می شود. با کمک این فناوری می توان شرایط  تماس با افراد مستعد را محدود کرد.
 
این یافته ها بر اساس آزمایش روی ۱۱۶۳ بزرگسال زیر ۵۰ سال در لیختن اشتاین به دست آمده که بین مارس ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ پیگیری شده است.به گزارش سیناپرس، شرکت کنندگان این دستبند را در شب به دست بسته و داده های سلامتی آن ها هر ده ثانیه یکبار ذخیره می شد.  این دستگاه‌ها با یک برنامه تلفن هوشمند مکمل همگام شدند که مصرف الکل، داروهای تجویزی و علائم احتمالی کووید را ثبت می ‌کرد.
 
در حین این مطالعات، آزمایش های آنتی بادی سریع و منظم برای ویروس نیز روی کلیه افراد انجام شد. علاوه بر این افرادی که علائم بیماری را داشتند، آزمایش سواب PCR نیز انجام دادند. همه اطلاعات شخصی در مورد سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، گروه خونی، تعداد فرزندان، قرار گرفتن در معرض تماس ‌های خانگی یا کاری که آزمایش کووید مثبت داشتند و وضعیت واکسیناسیون این افراد جمع آوری شده و توسط محققان تجزیه و تحلیل شد.
 
طی دوره مطالعات فوق، حدود ۱۲۷ نفر (۱۱ درصد) به عفونت مبتلا شدند که ۶۶ نفر از آنها حداقل ۲۹ روز قبل از شروع علائم، دستبندهای هوشمند خود را بسته بودند. داده های پایش، تغییرات قابل توجهی را در هر پنج شاخص فیزیولوژیکی ذکر شده در بالا نشان داد. علائم کووید ۱۹ در این افراد به طور متوسط هشت و نیم روز طول کشید.
 
این الگوریتم با استفاده از ۷۰ درصد داده‌ ها از روز دهم تا روز دوم قبل از شروع علائم در یک دوره ۴۰ روزه نظارت مستمر بر روی ۶۶ نفری که آزمایش مثبت داشتند، آموزش داده شد. سپس این فرایند روی ۳۰ درصد باقیمانده افراد آزمایش شد. 
 
یافته های محققان نشان می دهد این فناوری حسگر پوشیدنی می‌ تواند تشخیص کووید-۱۹ را در دوره پیش از شروع علائم، تسهیل کند.  نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که الگوریتم پیشنهادی آن ها ۶۸ درصد از شرکت ‌کنندگان مبتلا به کرونا را دو روز قبل از شروع علائم شناسایی کرد.
در خاتمه گفتنی است، این فناوری حسگرهای پوشیدنی روشی کم‌ هزینه و کاربردی است که افراد را قادر می ‌سازد تا سلامت و تندرستی خود را در طول همه ‌گیری ردیابی کنند. 
 
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  BMJ Open منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.