لبه تکنولوژی

July 13, 2022
18:04 چهارشنبه، 22ام تیرماه 1401
کد خبر: 137502

مدیر ناسا: “جیمز وب” کمک می‌کند جهان خود و جایگاه بشر در آن را بهتر درک کنیم

مدیر ناسا در پی انتشار اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب گفت: امروز ما نمایی جدید و دیده نشده و شگفت انگیز از کیهان را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده، به بشریت ارائه می‌کنیم. این تصاویر شامل عمیق‌ترین نمای فروسرخ از کیهان است که تا به حال گرفته شده است.
طی دو روز گذشته دانشمندان ناسا تصاویر فراژرف ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب را منتشر کردند. جیمزوب تلسکوپی قدرتمند است که قرار است شگفتی‌های جهان را با وضوع بی‌نظیر ثبت و در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 
مردم سراسر جهان برای مدتی طولانی در انتظار تماشای اولین تصاویر این تلسکوپ قدرتمند بودند و رونمایی از اولین تصویر که به گفته‌ی بیل نلسون رئیس ناسا، عمیق‌ترین تصویر ثبت شده از جهان تاکنون است، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است.
 
انتشار تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ قدرتمند جیمزوب آغاز دوره‌ای جدید در عصر نجوم است، زیرا جهان برای اولین بار به قابلیت‌های کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب پی برده است. اولین تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف‌سنجی این تلسکوپ که مجموعه‌ای از ویژگی‌های کیهانی را که تاکنون مبهم مانده‌اند، آشکار می‌کند، طی دو روز اخیر منتشر شد.
 
اولین مشاهدات وب داستان جهان پنهان در هر مرحله از تاریخ کیهانی از سیارات فراخورشیدی همسایه گرفته تا دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده در اوایل کیهان را بازگو می‌کند.
 
"بیل نلسون"(Bill Nelson) مدیر ناسا در زمان انتشار تصاویر گفت: امروز ما نمایی جدید و دیده نشده و شگفت انگیزی از کیهان را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده، به بشریت ارائه می‌کنیم. این تصاویر شامل عمیق‌ترین نمای فروسرخ از کیهان است که تا به حال گرفته شده است. تصاویر ثبت شده به ما نشان می‌دهد که وب چگونه به کشف پاسخ سوالاتی که هنوز حتی خود سوالات را نمی‌دانیم نیز کمک خواهد کرد و این سوالات، سوالاتی هستند که به ما کمک می‌کند جهان خود و جایگاه بشر در آن را بهتر درک کنیم. موفقیت باورنکردنی محققان وب به بهترین نحو ممکن عملکرد خوب ناسا را نشان می‌دهد. ما رویاها را به نفع بشریت به واقعیت تبدیل می‌کنیم. بسیار مشتاقم تا اکتشافاتی را که قرار است توسط آن انجام دهیم، مشاهده کنم. این تازه اول کار محققان است.
 
"جوزف اشباخر"(Josef Aschbacher) مدیر کل آژانس فضایی اروپا نیز در این باره گفت: نخستین تصاویر به دست آمده از تلسکوپ جیمز وب ثمره همکاری بین‌المللی است که هدف این ماموریت جاه‌طلبانه را ممکن کرده است. می‌خواهم از همه کسانی که در پرتاب این تلسکوپ باشکوه و انتشار اولین تصویر باورنکردنی وب شرکت داشتند و این روز تاریخی را برایمان رقم زدند، تشکر کنم. تصاویر منتشر شده، نشان دهنده قابلیت‌های هر چهار ابزار علمی پیشرفته وب است و مشاهدات پیش رو درک ما از کیهان را ارتقا خواهند داد.
 
"گونتر هاسینگر"(Günther Hasinger)، مدیر علوم آژانس فضایی اروپا گفت: رصد جهان و اکتشافات علمی هیجان‌انگیز جیمز وب آغاز عصر جدیدی است. ما اکنون عملیات منظم علمی را آغاز کرده‌ایم. جامعه نجوم اروپا نیز تا زمان دیدن نتایج زمان رصدی حاصل از سال اول مشاهدات تلسکوپ وب، بسیار مشتاق است.
 
"ماکارنا گارسیا مارین"(Macarena Garcia Marin)، دانشمند ابزار MIRI جیمزوب از آژانس فضایی اروپا گفت: کار بر روی این ماموریت یکی از بزرگترین و با ارزش‌ترین بخش‌های کار من بوده است. من و همکارانم مشتاقیم ببینیم وب با تیزبینی و حساسیت خود چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه شگفتی‌هایی در انتظار ما است.
 
وی نخستین تصویر خود از خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ را تنها در ۱۲ و نیم ساعت ثبت کرده است. تلسکوپ فضایی جیمز وب برترین رصدخانه علوم فضایی جهان است. وب اسرار منظومه شمسی ما را حل خواهد کرد، به دنیاهای دوردست اطراف ستارگان دیگر نگاه خواهد کرد و ساختارها و منشاهای مرموز جهان و مکان ما در آن را بررسی خواهد کرد. وب یک برنامه بین‌المللی است که توسط ناسا و شرکای آن یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا هدایت می‌شود.
 
سهم عمده آژانس فضایی اروپا در این ماموریت توسعه ابزار NIRSpec. مجموعه سیستم نوری ابزار MIRI، ارائه خدمات پرتاب و چند پرسنل برای پشتیبانی از عملیات این ماموریت است. در ازای این کمک‌ها، دانشمندان اروپایی حداقل سهمی معادل ۱۵ درصد از کل زمان رصد(همانند پروژه تلسکوپ هابل) را دریافت خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.