اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 16, 2022
15:30 شنبه، 25ام تیرماه 1401
کد خبر: 137543

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ارایه خدمات به مردم در یک بستر یکپارچه

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: باید با ایجاد یک بستر یکپارچه خدمات مورد نیاز مردم را با یکبار احراز هویت به آنها ارائه کرد.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات در مشهد با اشاره به نام گذاری 22 تیر ماه به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات  اظهار داشت: فرصت مغتنمی است برای دستگاه‌هایی که در این بخش فعال هستند تا بررسی شود فناوری اطلاعات در چه جایگاهی قرار دارد و فعالان و متخصصان این حوزه نیز با توجه به توسعه‌ای که در دنیا در حال رخ دادن است، بررسی کنند جایگاه خودشان را تا دچار عقب موندگی در این بخش نشویم.
 
وی با بیان این مطلب که برخی از فناوری‌هایی در بخش‌های مختلف تحول آفرین بودند موجب تغییر پارادیم شده‌اند افزود: فناوری اطلاعات از جمله فناوری‌هایی است که برافکن بوده و موجب تغییربنیادی و غیرقابل بازگشت می شود.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات موجب شده است از یکسو چابک سازی و تسهیل و تسریع و افزایش بهره وری برای سازمان ها به وجود آمده و از سوی دیگر موجب شده کسب و کارها نیز باز تعریف شده و دچار تغییر پارادایم شوند.
 
خوانساری تاکید کرد: اگر به دنبال افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور هستیم، فناوری اطلاعات موتور محرک کشور در این حوزه است.
وی با بیان این مطلب که سازمان ها برای بازتعریف کار خود به کمک فناوری اطلاعات می بایست یک مثلث سه وجهی را مورد توجه قراردهد گفت: نقش دستگاه در تحول مورد نظر، نقش فناوری اطلاعات در این مسیر و نقش پیمانکاران اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: نقش مردم و کسب و کارهای استفاده کننده از این خدمات بر این سه وجه بسیار مهم بوده و باید در تدوین و تعریف خدمات، به مردم به عنوان ولی نعمت و بهره‌برداران از این خدمات توجه ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: لازمه تحقق وجه های اشاره شده از این مثلث ایجاب می کند که حوزه فناوری اطلاعات در هر دستگاه به روز باشد.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به نقش و جایگاه کارکنان بخش فناوری اطلاعات به عنوان چابک سازان این حوزه گفت: نیروی انسانی متخصص حوزه فناوری اطلاعات  موتور محرکه توسعه سازمان محسوب می شوند و باید به کارکنان این بخش به عنوان پیشرانه جدید یک دستگاه نگاه ویژه ای داشت.
وی ادامه داد: تکثر بخش های خدمت دهنده به مردم در فضای فیزیکی ازجمله سازمان های مختلف، معاون ها و حتی برنامه های کابردی متنوع و متعدد از طریق فناوری اطلاعات تبدیل به یک درگاه و یک آیکون روی گوشی تبدیل و مردم تمام خدمات مورد نیاز خودشون را از آن طریق دریافت خواهند کرد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که باید یک وحدت خدمت در فضای مجازی به مردم از جانب دولت و شهرداری ها شکل بگیرد تصریح کرد: میبایست کثرت بسترها ارائه خدمت به مردم به بستری یکپارچه برای دسترسی آسان و امن به خدمات تبدیل شود.
وی با بیان این مطلب که برای تحقق این مهم،  ایجاد پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند ، در سطح ملی برنامه ریزی شده و در حال پیاده سازی است افزود: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی و عمومی کشور از جمله شهرداری ها باید تا شهریور ماه ۳۰ درصد از خدمات پر کاربرد خود را بر این بستر به مردم ارائه دهند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر بر بستر این پنجره ملی، سرویس هایی از جمله ثبت نام جاماندگان دریافت یارانه ها و ارایه اینترنت رایگان به دهک های کم درآمد به عنوان یکی از وعده های رییس جمهور به مردم ارایه می شود.
خوانساری با اشاره به اینکه به منظور برنامه ریزی برای توسعه در آینده میبایست تکنولوژی های جدید در حوزه فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار داد، ادامه داد: تکنولوژی های جدید در حوزه فناوری اطلاعات از حالت تمرکز به توزیع شدگی در حال تغییر هستند و لذا باید ابعاد  و اثرات مختلف آن به دقت مورد توجه قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: فناوری‌های جدید موجب باز تعریف حکمرانی در شهرهای هوشمند شده و تمرکز را به سمت حکمرانی توزیع شده هدایت کرده است.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که فناوری هایی نظیر رمزارزهای توزیع شده و هوش مصنوعی موجب تحول در ارائه خدمت به مردم خواهند شد،  تصریح کرد: با استفاده از داده ها کلانی که در سطح ملی وجود دارد و به کمک بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان میتوان خدمات بهتری را به مردم ارائه کرد و دولت نیز از جانب مردم  باید نظارت بر نحوه ارایه خدمت را بر عهده بگیرد.
وی افزود: بر همین اساس، رویکرد دولت به مثابه پلتفرم، به عنوان رویکرد محوری سازمان فناوری اطلاعات در بازطراحی و ارایه خدمات دولت هوشمند، از زیرساخت‌های ابری گرفته تا پنجره واحد خدمات دولت به همه (دولت به دولت، دولت به کسب و کارها و دولت به مردم) خواهد بود.
 
وی ادامه داد: بر همین اساس می بایست موضوع آموزش چه برای دست اندرکاران این حوزه و چه برای مردم به منظور دست یابی به اهداف تعریف شده باید مورد توجه جدی قرارگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.