امنیت

July 19, 2022
13:18 سه شنبه، 28ام تیرماه 1401
کد خبر: 137637

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه بسته پستی

رئیس پلیس فتای ویژه شرق استان تهران نسبت به نصب نرم‌افزارهای موبایلی جعلی برای مشاهده بار کدپستی یا ابلاغیه قضایی و امور مشابه، هشدار داد و آن را ترفندی برای کلاهبرداری از شهروندان دانست.
سرهنگ حمیدرضا سلطان آبادی دراین‌باره گفت: اخیرا در مواردی مشاهده شده که مجرمین سایبری پیامکی با ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و قراردادن تصویر اداره پست در قسمت پروفایل، اقدام به ارسال پیام برای شهروندان کرده و خود را مامور پست معرفی کرده‌اند. این افراد با طرح بهانه‌هایی نظیر دقیق نبودن آدرس و … دلیل ارسال پیام را برای کاربران توجیه کرده و در ادامه از آنها خواسته‌اند تا نرم افزاری را نصب کنند تا بتوانند بسته‌های پستی خود را تحویل بگیرند.
 
وی ادامه داد: با نصب این نرم افزار که در واقع بدافزار است، دسترسی سودجویان به حساب کاربری شهروندان فراهم شده و آنان می‌توانند نسبت به سرقت و سواستفاده از اطلاعات کاربری و دیگر موارد موجود بر روی این گوشی‌ها اقدام کنند.
 
بر اساس علام مرکز اطلاع رسانی پلیس فتا، سلطان آبادی با اشاره به اینکه ماورین اداره پست هیچگاه از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به برقراری ارتباط با مردم نمی‌کنند، هشدار داد: شهروندان به هیچ عنوان نباید از لینک‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی و یا نصب اپلیکیشن‌های جعلی ارسالی برای مشاهده بارکدپستی یا ابلاغیه قضایی و امور مشابه استفاده کنند، زیرا اینگونه اقدامات ترفندی برای کلاهبرداری از آنان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.