لبه تکنولوژی

July 19, 2022
13:42 سه شنبه، 28ام تیرماه 1401
کد خبر: 137638

سگ رباتیک یک ساعته راه رفتن یاد گرفت

یک سگ رباتیک فقط در یک ساعت به خودش راه رفتن آموزش داده است. شیوه آموزش راه رفتن او شبیه حیوانات تازه متولد بود که به سرعت پس از تولد روی پای خود می ایستند.
به گزارش تلگراف، این ربات که «مورتی» نام گرفته مجهز به الگوریتمی مشابه سیستم عصبی مرکزی است و به جای پیروی از یک برنامه پیچیده، طور خودکار عمل و اشتباهاتش هنگام راه رفتن را اصلاح می کند.
 
این ربات با ارزیابی مداوم بازخورد حسگرهایی که به آن نشان می دهد پاهایش را درست روی زمین قرار می دهد یا خیر و همچنین با رصد توازن کلی و انعطاف پذیری حرکات، راه رفتن را آموخته است.
 
اگر ربات زمین بخورد، الگوریتم یادگیری تغییراتی مثلاً در میزان فاصله پاها هنگام راه رفتن، سرعت حرکت پاها و مدت زمان قرار داشتن پاها روی زمین انجام می دهد.
 
مورتی هنگامی که روی تردمیل قرار گرفت، ابتدا زمین خورد و لغزید اما در نهایت یاد گرفت چطور سرپا بایستد. ربات ۴ پا پس از یک ساعت راه رفتن را آموخت.
 
فلیکس روپرت از انستیتو مکس پلانک سیستم های هوشمند در اشتوتگارت ادعا می کند شیوه انتقال قابلیت راه رفتن هوشمند به ربات شبیه عملکرد سیستم عصبی مرکزی است که به نوزادان حیوانات می آموزد چگونه راه بروند.
 
او در این باره می گوید: هنگامی که حیوانی متولد می شود با کمک ماهیچه ها و تاندون ها راه می رود اما حیوان نمی داند چگونه پاهایش را کنترل کند و به طور درست راه برود. تا زمانیکه این حیوانات بتوانند از مهاجمان بگریزند، برای راه رفتن مجبور هستند به واکنش های غیرارادی اتکا کنند که از افتادن آنها جلوگیری می کند. در تحقیق ما رایانه سیگنال هایی برای کنترل موتور پاها تولید می کند و ربات راه می رود و زمین می خورد. تا زمانی که ربات بتواند به خوبی و بدون افتادن راه برود، الگوریتم یادگیری شیوه راه رفتن را تغییر می دهد.
 
تحقیق مذکور در ژورنال «نیچر ماشین اینتلیجنس» منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.