لبه تکنولوژی

July 19, 2022
17:24 سه شنبه، 28ام تیرماه 1401
کد خبر: 137646

ابداع پهپادهایی شبیه به گلوله با سرعت و ظرفیت حمل بار فوق‌العاده

دو پهپاد جدید شبیه به گلوله که توسط شرکت "BAE" طراحی شده است، چابکی و مقرون به صرفه بودن را گردهم آورده‌اند.
به گزارش آی‌ای، شرکت صنایع دفاعی "بی‌اِی‌ای سیستمز"(BAE Systems) از طرح‌های دو سامانه پهپادی جدید در رویداد سالانه نمایش هوایی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا رونمایی کرده است.
 
با تغییر و تحول در حوزه جنگ‌افزارها، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا همان پهپادها به سرعت به عناصر کلیدی در یورش و حمله و همچنین دفاع از یک کشور تبدیل شده‌اند. پهپادها اکنون می‌توانند وظایف نظارتی یا شناسایی را در موقعیت‌های پرخطر انجام دهند و همچنین به دشمنان حمله کنند.
 
ارتش‌ها در سراسر جهان به دنبال توسعه پهپادهایی هستند که با جدیدترین فناوری‌ها کار می‌کنند و در عین حال ترکیبی از قابلیت‌ها را نیز ارائه می‌دهند و راه را برای استقرار سفارشی مطابق با الزامات مأموریت‌ها در خط مقدم هموار می‌کنند. اکنون طرح‌های جدید پهپادی شرکت BAE به دنبال این هستند که الزاماتی را برآورده کنند.
 
این در حالی است که این شرکت حتی پس از معرفی عمومی این دو پهپاد، از اختصاص نام تجاری مشخص به آنها خودداری کرده و همچنان آنها را یک طرح مفهومی یا کانسپت می‌نامد.
 
پهپاد مفهومی ۱
کانسپت ۱ که در میان دو طرحی که تاکنون رونمایی شده کوچکتر است، به عنوان "پهپاد قابل مصرف"(expendable drone) لقب گرفته، اما همچنین برای بازیابی آسان طراحی شده است. این پهپاد که دارای دو دُم است، بدنه‌ای شبیه به گلوله دارد و یک ورودی هوا روی بدنه متمایل به عقب دارد که نشان می‌دهد نیروی آن توسط یک موتور جت تامین می‌شود.
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده، این پهپاد می‌تواند تا سرعت ۰.۵ ماخ پرواز کند و تا ارتفاع ۳۰ هزار پایی(۹۱۴۴ متر) اوج بگیرد.
 
این پهپاد که از یک منجنیق ریلی پرتاب می‌شود، برای پرتاب نیازی به باند ندارد و با استفاده از چتر نجات بازیابی و در کانتینر مخصوص خود نگهداری می‌شود. این پهپاد در هوا می‌تواند حداکثر ۸۸ پوند(۴۰ کیلوگرم) بار حمل کند و تا چهار ساعت در آسمان بماند.
 
شرکت سازنده می‌گوید این پهپاد می‌تواند در انواع ماموریت‌های زمینی یا دریایی خدمت کند و به حسگرهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مجهز شود.
 
پهپاد مفهومی ۲
طرح دوم BAE نیز در کانتینر مخصوص خود نگهداری می‌شود، اما برای به پرواز درآمدن از یک رویکرد مرسوم پرتاب و بازیابی پیروی می‌کند و به باند نیاز دارد.
 
این پهپاد که به صورت ماژولار ساخته شده است، حداکثر تا ۴۰ هزار پا(۱۲۱۹۲ متر) اوج می‌گیرد و قادر است با سرعت ۰.۷۵ ماخ پرواز کند.
 
"کانسپت ۲" با ظرفیت حمل محموله ۱۱۰۰ پوندی(۵۰۰ کیلوگرم) می‌تواند تا پنج ساعت در آسمان پرواز کند.
 
این پهپاد نیز قادر به خدمت رسانی در ماموریت‌های زمینی و دریایی است و می‌تواند برای ماموریت‌های نظارتی و شناسایی استفاده شود. با این حال در صورت لزوم می‌تواند به عنوان یک گزینه جنگی با قابلیت حمل مهمات و همچنین موشک‌های هوا به هوا عمل کند.
 
بدنه "کانسپت ۲" نیز شبیه به پهپاد اول با بهره‌گیری از موتور جت است که به پرواز آن کمک می‌کند، اما دُم آن V شکل است.
 
هر دو پهپاد همچنین قادر به درگیر شدن در جنگ الکترونیک با حمل محموله‌هایی هستند که می‌توانند سیگنال‌های رادیویی را مختل کنند و همچنین مجهز به فناوری‌هایی هستند که آنها را قادر می‌سازد به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه عمل کنند.
 
ادعای شرکت سازنده مبنی بر "استقلال مبتنی بر هدف" در این پهپادها به این معنی است که این پهپادها می‌توانند وظایف خاصی را که برای دستیابی به اهداف ماموریت لازم است، بدون نیاز به کمک انسانی انجام دهند. این توانایی از آنجایی که این شرکت در توسعه سیستم‌های جنگ هوایی نسل ششم برای بریتانیا نقش دارد، اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.