لبه تکنولوژی

July 22, 2022
16:12 جمعه، 31ام تیرماه 1401
کد خبر: 137700

ابداع لایه محافظ برای افزایش کارآیی صفحات خورشیدی

صفحات خورشیدی یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها برای استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر هستند و برای بهینه سازی استفاده از آنها یک لایه نازک محافظ ابداع شده است.
به گزارش نیواطلس، بهره‌وری صفحات خورشیدی روز به روز در حال افزایش است. ولی هنوز جای زیادی برای بهبود آنها وجود دارد. محققان دانشگاه نیویورک یک لایه نازک محافظ ساخته‌اند که با تبدیل طول موج‌های تلف شده نور به طول موج‌هایی که می‌توانند برای تولید الکتریسیته استفاده شوند، کارایی سلول‌های خورشیدی را افزایش می‌دهد.
 
سیلیکون ماده انتخابی برای ساخت اکثر صفحات خورشیدی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه این ماده برای جذب انتهای قرمز طیف مرئی نور خورشید عالی است، اما طول موج‌های کوتاه‌تری مانند نور ماورا بنفش و نور آبی را نادیده می‌گیرد. دانشمندان طرح‌ها، مواد و رنگ‌های مختلف سلول‌های خورشیدی را آزمایش کرده‌اند تا بتوانند از طیف بیشتری از نور آن استفاده کنند، اما تا کنون پیشرفت معناداری حاصل نشده است.
 
ولی محققان دانشگاه نیویورک با استفاده از یک لایه نازک محافظ که می‌تواند فوتون‌های ماورا بنفش و آبی نور خورشید را به فوتون‌های نزدیک به فروسرخ تبدیل کند، به پیشرفت مهمی دست یافته‌اند. این لایه را می‌توان برای افزایش کارایی صفحات خورشیدی سیلیکونی و افزایش برداشت انرژی به کار برد.
 
نکته مهم این است که لایه مذکور، دیگر طول موج‌های نوری که سیلیکون می‌تواند به راحتی به آنها نفوذ کند را مسدود نمی‌کند. همچنین کاهش میزان اشعه ماورا بنفش که به سلول‌های خورشیدی برخورد می‌کند می‌تواند به ماندگاری بیشتر صفحات یادشده کمک کند.
 
این لایه از یک ماده معدنی از جنس پروسکایت ساخته شده که با مقادیر کمی ایتربیوم ترکیب شده است. پروسکایت در جذب نور آبی و انتقال انرژی آن به ایتربیوم که آن را به صورت نور مادون قرمز نزدیک ساطع می‌کند توانمند است. در آزمایشات، مشخص شد که این لایه می‌تواند فوتون‌های آبی را با بازده ۸۲.۵ درصد به نور مادون قرمز تبدیل کند. لذا می‌توان امید داشت در آینده با تجاری سازی این فناوری بهره‌وری صفحات خورشیدی نیز بیشتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.