بازار سرمایه

July 22, 2022
17:02 جمعه، 31ام تیرماه 1401
کد خبر: 137705

تسلا ۷۵ درصد از بیت‌کوین‌های خود را فروخت

جدیدترین گزارش مالی از عملکرد کلی شرکت خودروسازی تسلا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این شرکت با تبعات ناشی از تورم، رکود اقتصادی و سقوط بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دست و پنجه نرم می‌کند. در همین راستا این شرکت در پیام خود به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که ۷۵ درصد از دارایی‌های بیت‌کوین خود را فروخته است و ۹۳۵ میلیون دلار پول نقد را به ترازنامه خود اضافه کرده است.
 
تسلا سال گذشته، حدود ۱.۵ میلیون دلار در حوزه بیت‌کوین سرمایه‌گذاری و اعلام کرد که این ارز دیجیتال را به عنوان یکی از روش‌های پرداخت در این شرکت قبول خواهد کرد. تسلا پیشتر طی گزارشی از فروش بیش از ۲۵۴ هزار خودروی الکتریکی در این بازه زمانی خبر داده بود.
Coms5hM2RjpWuIZukPr1BZDrRswG9Ne7K948yNnZ-770x470.jpg
این شرکت در اواخر ماه مارس، پذیرش بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت را آغاز کرد اما در ماه مه و به طور دقیق، ۴۹ روز بعد این طرح را متوقف کرد. در جدیدترین گزارش این شرکت، تسلا اعلام کرد که ارزش دارایی‌های دیجیتال آن به ۲۱۸ میلیون دلار رسیده است؛ این در حالی است که در گزارش سه ماهه نخست، این عدد برابر با ۱.۲ میلیارد دلار بود.
 
ماسک در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران به فروش ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت که نباید این تصمیم را به عنوان حکمی‌برای بیت‌کوین تلقی کرد؛ بلکه تسلا به دلیل نگرانی‌های پیرامون نقدینگی کلی شرکت در پی تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در چین، بیت‌کوین خود را فروخت. در واقع، تسلا به پول نقد نیاز داشت. با این حال، ایلان ماسک اعلام کرد که دوج کوین این شرکت را نفروخته است.
 
در خصوص کسب‌وکار خودروهای الکتریکی و محصولات خورشیدی، این شرکت اعلام کرد که در سه ماهه دوم امسال، توانست سود ۲.۲۶ میلیارد دلاری را به دست آورد که در مقایسه با سه ماهه گذشته که رقم ۳.۳ میلیارد دلاری را ثبت کرده بود، از کاهشی ۳۱ درصدی حکایت دارد.
 
همچنین در این گزارش آمده که این میزان سود، از مجموع درآمد ۱۶.۹ میلیارد دلاری به دست آمده است که البته درآمد تسلا نیز به نسبت سه ماهه نخست امسال (۱۸.۷ میلیارد دلاری) کاهش داشته است.
با این حال، سود تسلا به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته (سه ماهه دوم ۲۰۲۱) که رقم ۱.۱ میلیارد دلار را ثبت کرده بود، افزایش داشته است. این شرکت دلایلی همچون تحویل خودروهای بیشتر و بهبود میانگین قیمت خودروها را از جمله دلایل رشد درآمدی عنوان کرد.
 
این اولین سه ماهه بعد از تصمیم تسلا برای افزایش قیمت ۱۰ درصدی روی تمامی‌خودروهای این شرکت محسوب می‌شود. تسلا در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که میزان تحویل خودروهای این شرکت، با کاهش همراه بوده و به نسبت سه ماهه نخست امسال، ۱۸ درصد افت داشته است.
همچنین میزان تولیدات این شرکت نیز با کاهشی ۱۵ درصدی در مقایسه با سه ماهه نخست امسال همراه بوده است. تسلا، تعطیلی‌ها در شانگهای را به عنوان اصلی‌ترین دلیل بروز این امر مطرح کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.