لبه تکنولوژی

July 22, 2022
18:02 جمعه، 31ام تیرماه 1401
کد خبر: 137706

خرطوم فیل به کمک علم رباتیک می‌آید

پژوهشگران با بررسی خرطوم فیل در تلاش‌اند پوششی شبیه پوست فیل برای پوشاندن ربات‌های نرم بسازند.
به گزارش پایگاه خبری فیز دات اُرگ (phys.org)، پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا می گویند ماهیچه‌های فیل تنها ابزار این حیوان برای کش‌دادن خرطومش نیست و پوست چین‌خورده این حیوان نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. ترکیب عضله و پوست، این قابلیت را به حیوان می‌دهد که گیاهان شکننده را با خرطومش بگیرد و تنه درختان را از هم جدا کند.
 
این پژوهش که با همکاری باغ وحش آتلانتا انجام شد، نشان می‌دهد که پوست فیل به صورت یکنواخت کشیده نمی‌شود. قسمت بالای خرطوم از قسمت پایینی انعطاف‌پذیرتر است. هنگام کشش برای گرفتن غذا یا اشیا، قسمت پشتی خرطوم، بیشتر به سمت جلو می‌لغزد.
 
این یافته‌ها در پیشرفت علم رباتیک تأثیر دارد. برخلاف خرطوم فیل، دستگاه‌ها نمی‌توانند انعطاف‌پذیری و قدرت زیاد را با هم داشته باشند. پژوهشگران می دانند در رباتیک نرم، حفره‌های پر از مایع، امکان حرکات انعطاف‌پذیر را برای ربات‌ها ایجاد می‌کند، اما در صورت اعمال نیرو آن‌ها به‌راحتی می‌شکنند. یافته‌های پژوهشگران درباره فیل‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً پوشاندن ربات‌های نرم با ساختاری شبیه پوست ضمن اینکه به ماشین‌ها قدرت می‌دهد، انعطاف‌پذیری آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.
 
اندرو شولز (Andrew Schulz) سرپرست تیم پژوهشی می‌گوید: «زبان انسان یک بافت پر از ماهیچه و بدون استخوان است که به خرطوم فیل شباهت دارد. هنگامی که زبانمان را از دهانمان بیرون می‌آوریم، زبان به طور یکنواخت کشیده می‌شود. در حین تحقیقات، هنگامی که فیل‌ها را در جست‌وجوی غذا زیر نظر داشتیم، انتظار داشتیم خرطوم آن‌ها هم مانند زبان انسان عمل کند، اما هنگامی که به فیلم‌های دوربین پرسرعتمان نگاه کردیم و حرکات خرطوم را ترسیم کردیم، شگفت‌زده شدیم؛ زیرا حرکات بالا و پایین خرطوم اصلاً شبیه هم نبود.»
 
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که قسمت بالای پوست خرطوم که چین‌خوردگی دارد، ۱۵درصد انعطاف‌پذیرتر از قسمت چروک‌خورده پایین خرطوم است. آن‌ها متوجه شدند که فقط عضلات خرطوم حرکت نمی‌کنند؛ بلکه لایه ضخیم پوست آن نیز حرکت می‌کند.
 
شولز معتقد است: «فیل‌ها مانند آدم‌ها هستند: تنبل‌اند! قسمت انتهایی خرطوم، یک لیتر عضله دارد. نزدیک‌ترین قسمت خرطوم به دهان ۱۱ تا ۱۵ لیتر عضله دارد. فیل ابتدا انتهای خرطومش را کش می‌دهد و سپس قسمت مجاور آن را؛ زیرا حرکت‌دادن آن آسان‌تر است. اگر فیل مجبور نباشد برای به‌دست آوردن چیزی زیاد تلاش کند، خود را به زحمت نمی‌اندازد.»
 
از نظر پژوهشگران، کنجکاوی درباره فیل‌ها به نفع آن‌ها است؛ زیرا باعث می‌شود امکان کمک بیشتر به آن‌ها فراهم شود؛ ضمن اینکه ممکن است این پژوهش به پیشرفت برنامه‌های رباتیک نیز بینجامد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.