لبه تکنولوژی

July 24, 2022
11:35 یکشنبه، 2ام مردادماه 1401
کد خبر: 137764

این سگ رباتیک بدون دخالت انسان با تفنگ به اهدافش شلیک می‌کند

ویدیوی رباتی به شکل سگ که یک اسلحه جنگی به پشت آن وصل شده و ظاهرا به‌صورت خودکار به طرف اهدافش شلیک می‌کند، این روزها در اینترنت دست به دست می‌شود. ولی ویدیوی این سگ رباتیک در واقع جدید نیست و بررسی دقیق‌تر آن نشان می‌دهد که به‌صورت همزمان با یک خبر خوب و یک خبر بد روبرو هستیم.
به گزارش خبرگزاری ورج، بررسی‌ها نشان داده که این ویدیو اولین بار در ماه مارس از سوی «الکساندر آتامانوف»، بنیان‌گذار یک شرکت موتور پرنده روسی منتشر شد. اگر به خود ربات نگاه کنیم، می‌توانیم ببینیم که با یک ربات Unitree معمولی طرفیم که یک سلاح روی آن قرار گرفته است. با این حال، مشخص نیست که خود ربات شلیک‌ها را انجام می‌دهد یا کنترل آن از سمت اپراتور انجام می‌شود.
 
بررسی دقیق‌تر صفحه فیسبوک او نشان می‌دهد که ما احتمالا نه با یک محصول بلکه با رباتی طرف هستیم که برای سرگرمی ساخته شده است. چرا؟ چون با نگاه دقیق به تصویر باکیفیتی که از این ربات در صفحه شخصی او منتشر شده، می‌توان نشان مشخصی را روی آن دید که نام خانوادگی آتامانوف رویش نوشته شده است.
آتامانوف همچنین در سال 2019 ویدیوی دیگری را منتشر کرده بود که تفنگی تقریبا شبیه تفنگ این ربات را در دست داشت و دقیقا همین نشان خاص روی بازویش دیده می‌شد. در ماه فوریه 2022، یعنی یک ماه قبل از انتشار ویدیوی این ربات، او همچنین تصویر دیگری از خودش و ربات Unitree را منتشر کرده بود.
 
از سوی دیگر، او علاقه زیادی به سروکله زدن با تجهیزات نظامی دارد و این احتمال دور از ذهن نیست که از سر علاقه شخصی این ترکیب ترسناک را به وجود آورده باشد. با این حال، خبر بد این است که ربات موجود در این ویدیو اولین نمونه از ربات‌هایی که سلاح جنگی دارند، نیست.
 
سگ رباتیک جنگی ایده جدیدی نیست
 
سگ رباتیک Ghost Robotics
اکتبر سال 2021 شرکت Ghost Robotics از یک محصول واقعی رونمایی کرد که یک سگ رباتیک با سلاحی بر پشت آن بود. این ربات خطرناک برای استفاده‌های مشخص و نظامی طراحی شده بود. در یک نمونه دیگر، ارتش فرانسه آوریل پارسال از ربات Spot شرکت بوستون داینامیکس در سناریوهای جنگی استفاده کرد اما مدعی بود که روی آن سلاح مشخصی قرار نداده است.
 
اگر سریال Black Mirror را دیده باشید، احتمالا با دیدن ویدیوی بالا به یاد یکی از ایده‌های خاص این سریال افتاده‌اید. همان‌طور که حالا در جنگ‌ها از حملات پهپادی استفاده می‌شود، ظاهرا دیر یا زود باید منتظر باشیم تا سگ‌های رباتیک جنگی هم به کار گرفته شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.