لبه تکنولوژی

July 25, 2022
18:32 دوشنبه، 3ام مردادماه 1401
کد خبر: 137817

ربات شطرنج‌باز روسی انگشت پسر ۷ ساله را شکست

ربات شطرنج‌باز در جریان مسابقات روسیه انگشت کودک هفت ساله را شکست.
بارها ربات‌ها و انسان‌ها یکدیگر را در حوزه‌های مختلف به چالش کشیده‌اند تا سرانجام مشخص شود کدام‌یک بردیگری برتری دارد. یکی از بخش‌هایی که این دو گروه با یکدیگر رقابت می‌کنند دنیای شطرنج است. حال جدیدترین گزارش‌ منتشرشده از بروز اتفاقی ناگوار در مسابقات شطرنج خبر می‌دهد.
 
به گزارش ورج، یک ربات شطرنج‌باز حین بازی در مسابقات روسیه، انگشت پسر بچه هفت ساله‌ای را شکست. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، این حادثه هفته گذشته در مسابقات اوپن شطرنج مسکو رخ داد، جایی که ربات مذکور برای بازی با رقبا استخدام شده بود. ویدیوی حادثه نشان می‌دهد که این دستگاه بازوی رباتیک صنعتی‌ای است که طراحی‌اش به آن اجازه می‌دهد مهره‌ها را روی سه‌ تخته‌ی شطرنج به‌طور هم‌زمان حرکت دهد.
 
سرگئی لازارف، رئیس فدراسیون شطرنج مسکو به خبرگزاری روسی تاس (TASS) گفت:
 
ربات انگشت کودکی را شکست و این مسئله خوب نیست.
 
رباتی که توسط ما اجاره شده در بسیاری از مکان‌ها، آن‌هم به مدت طولانی همراه با متخصصان به نمایش گذاشته شده است. حین بازی، کودک حرکت خود را انجام داد اما به ربات زمان کافی برای انتخاب حرکت بعدی داده نشد و پسربچه عجله کرد. همین مسئله باعث شد که دستگاه او را بگیرد.
 
مشخص نیست که سازندگان ربات مذکور چه توضیحی برای این حادثه ارائه کرده‌اند، اما زمانی که مهندسان پروتکل‌های ایمنی درستی را برای ارتباط میان انسان و دستگاه در نظر نمی‌گیرند، رخ دادن چنین مسائلی غیرعادی نیست.
 
در بیشتر محیط‌های صنعتی، ربات‌ها در مسیرهای تعیین‌شده حرکت می‌کنند و اغلب فاقد حسگرهایی برای تشخیص یا پاسخگویی به انسان‌های اطراف هستند. به عبارت دیگر، اگر در مسیر آن‌ها حرکت کنید، این ماشین‌ها نمی‌توانند حضور شما را تشخیص دهند. همین مسئله باعث مرگ‌ومیر توسط ربات‌ها می‌شود.
 
می‌توان زمانی را که رابرت ویلیامز، کارگر کارخانه فورد، در سال ۱۹۷۹ توسط یک بازوی روباتی له شد، اولین باری دانست که این ماشین‌ها جان انسانی را گرفتند. در حادثه‌ی شطرنج نیز به نظر می‌رسد این دستگاه فقط برای شناسایی و جابه‌جایی مهره‌ها طراحی شده است و توانایی تشخیص دست انسان در منطقه‌ی بازی خود را ندارد.
 
سرگئی اسمگین، نایب رئیس فدراسیون شطرنج روسیه، گفت:
 
قواعد ایمنی خاصی حین این بازی وجود داشت و ظاهراً کودک آن‌ها را نقض کرده است. وقتی او حرکت خود را انجام داد، نمی‌دانست که ابتدا باید منتظر بماند.
 
البته شاید بهتر باشد بگوییم این طراحان ربات هستند که با ساخت ماشینی با توانایی آسیب رساندن به انسان آن هم به‌طور ناخواسته، قوانین ایمنی را نقض کردند. مهندسان می‌توانستند با اضافه کردن چند ویژگی پایه از این حادثه جلوگیری کنند. برای مثال، تنها کافی بود از دوربینی در بالای صفحه شطرنج استفاده شود تا حرکت ربات در صورت ظاهر شدن اجسام خارجی در کادر غیرفعال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.