بازار سرمایه

July 25, 2022
19:46 دوشنبه، 3ام مردادماه 1401
کد خبر: 137826

۱۸۱ میلیون دلار بیت‌کوین در دل زباله‌ها

زندگی جیمز هاولز با دور انداختن هارد درایوی کوچک دگرگون شد. هاولز، شهروند شهر نیوپورت در جنوب ولز، سال ۲۰۱۳ دو هارد درایو مشابه در کشوی میز خود داشت. یکی خالی و دیگری به گفته او حاوی هشت هزار بیت‌کوین بود که در حال حاضر حتی با سقوط بازار کریپتو حدود ۱۸۱ میلیون دلار ارزش دارد.
 
او در واقع می‌خواست هارد درایو خالی را دور بیندازد که درایو حاوی رمزارزها را به سطل زباله انداخت.
 
حالا پس از گذشت ۹ سال، هاولز مصمم است بیت‌کوین‌هایی را که در سال ۲۰۰۹ استخراج کرده بازیابی کند. هاولز ۳۶ ساله امیدوار است بتواند نظر مقامات محلی را برای یک طرح گنج‌یابی پیشرفته جلب کند. مشکل اینجاست که او اجازه ورود به قبرستان زباله‌ها را ندارد.
هاولز امیدوار است به زباله‌های شهری دسترسی پیدا کند.
شورای شهر نیوپورت در یک دهه گذشته درخواست او را برای پیدا کردن این هارد درایو رد کرده؛ به گفته آنها، این کار بسیار پرهزینه و برای محیط‌زیست مضر است. اما هاولز با تمام وجود برای این کار تلاش می‌کند. او در مصاحبه با اینسایدر، پیشنهاد ۱۱ میلیون دلاری خود، به پشتوانه صندوق سرمایه جسورانه برای جست‌وجوی ۱۱۰ هزار تن زباله، را مطرح کرد.
 
هاولز امیدوار است در چند هفته آینده با ارائه این طرح به شورای شهر بتواند رضایت آنها را برای آغاز جست‌وجو جلب کند.
 
یافتن یک هارددرایو در ۱۱۰ هزار تن زباله
پیدا کردن هارد درایو از بین صدها تن زباله کار دشواری به نظر می‌رسد. اما هاولز که پیشتر در حوزه IT فعالیت داشته می‌گوید، به نظر او این کار با ترکیب انسان، سگ‌های ر,باتی و هوش مصنوعی که برای پیدا کردن هارد درایو طراحی شده باشد امکان‌پذیر است.
 
با توجه به اندازه زمینی که شورای شهر اجازه جست‌وجو به او بدهد، دو طرح در ذهن هاولز هست.
 
بر اساس برآورد او، سخت‌ترین گزینه سه سال زمان می‌برد و باید ۱۰۰ هزار تن زباله را با هزینه ۱۱ میلیون دلار دسته‌بندی کرد. با این حال بنا بر نسخه‌ای محدود‌تر، این برنامه ۱۸ ماه زمان می‌برد و ۶ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
 
او تیمی هشت‌نفره متشکل از متخصصان حوزه‌هایی مثل دسته‌بندی با هوش مصنوعی، حفاری، مدیریت زباله و استخراج داده را گرد هم آورده است. در صورت اجرا، این متخصصان و شرکت‌هایشان طی قراردادی وظیفه اجرای طرح و حفاری را بر عهده می‌گیرند و در صورت یافتن بیت‌کوین‌ها، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.
 
هاولز می‌گوید: «سعی داریم این پروژه را در سطح استاندارد کامل تجاری به انجام برسانیم.»
 
او توضیح می‌دهد که ماشین‌ها زباله را استخراج می‌کنند و سپس این زباله در زمینی در همان نزدیکی مرتب می‌شود. افرادی با کمک ماشینی به نام Max-AI از شرکت Oregon این زباله‌ها را بررسی می‌کنند. این ماشین شبیه به اسکنری است که روی یک تسمه قرار می‌گیرد.
 
رمی لی گراند، در رابطه با Max-AI به اینسایدر گفت این شرکت، الگوریتم‌های هوش مصنوعی را به گونه‌ای آموزش می‌دهد تا هارددرایو‌های مشابه هارددرایو هاولز را شناسایی کنند. یک بازوی مکانیکی هم گزینه‌های احتمالی را برمی‌دارد و جدا می‌کند.
 
هاولز همچنین از ترس تلاش دیگر افراد برای پیدا کردن این هارددرایو، مواردی را برای حفظ امنیت در نظر گرفته است. او بودجه‌ای را به دوربین‌های ۲۴ساعته CCTV و سگ‌های روباتی از شرکت Boston Dynamics اختصاص داده که در واقع نقش CCTV متحرک و گشت شبانه را ایفا می‌کنند و در طور روز هم به دنبال هارددرایو می‌گردند.
 
تصویری از یک سگ روباتی ساخته بوستون داینامیک
هاولز در مصاحبه با اینسایدر اعلام کرد تیم او در ماه مه در اقامتگاه سلتیک در خارج از نیوپورت برای ارائه برنامه خود با شورا دیدار می‌کنند.
 
داستانی از اتفاقات پیش‌پا‌افتاده تا مهیب
ریچارد هاموند، میزبان برنامه «Top Gear» که قرار است مستندی در مورد هاولز منتشر کند، در جلسه شورای شهر حضور داشت.
 
هاموند در مصاحبه با اینسایدر در مورد تیم هاولز گفت: «روشن است که آنها افرادی بسیار متعهد هستند و به او و برنامه‌اش ایمان دارند.»
 
او ادامه داد: «این داستانی است که از چیزی پیش‌پاافتاده به چیزی عظیم تبدیل می‌شود، اگر من جای او بودم، فکر نمی‌کنم قدرت بازی کردن در زمین خودم را هم داشتم.»
 
هاولز می‌گوید، پس از حفاری، زباله‌ها پاکسازی و تا حد ممکن بازیافت می‌شود. بقیه زباله‌ها مجدداً دفن می‌شوند.
 
او می‌گوید: «ما به‌هیچ‌وجه قصد آسیب زدن به محیط‌زیست را نداریم، برعکس می‌خواهیم شرایط همه‌ چیز را بهتر کنیم.»
 
او همچنین قصد دارد پس از تکمیل پروژه، یک مزرعه انرژی بادی یا خورشیدی در محل انجام پروژه احداث کند. با این حال به نظر نمی‌رسد شورا به این زودی‌ها با این طرح موافقت کند.
 
یکی از نمایندگان شورا به اینسایدر گفته است: «هاولز نمی‌تواند چیزی به ما ارائه کند که موافقت شورا را جلب کند. پیشنهادهای او خطر محیط‌زیستی بزرگی به دنبال دارند که ما قادر به پذیرش آن نیستیم و در واقع با توجه به شرایط کارمان هم اجازه این کار را نداریم.»
 
حتی در صورت پیدا شدن، آیا هارددرایو کار خواهد کرد؟
کار کردن هارددرایو به «Platter» بستگی دارد. پلتر در واقع صفحه‌ای ساخته‌‌شده از شیشه یا فلز است که داده را در خود نگهداری می‌کند. هاولز می‌گوید تا زمانی که پلتر شکسته نباشد، احتمال بازیابی داده‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد است.
 
فیل بریدج، متخصص بازیابی داده که در این پروژه به هاولز مشاوره می‌دهد، در مصاحبه با اینسایدر این احتمال را تایید کرد. اما به گفته بریدج، اگر پلتر آسیب دیده باشد احتمالاً بازیابی داده‌ها بسیار پایین است.
 
بریدج می‌گوید به دلیل جذابیت این پروژه در آن حضور دارد. او می‌گوید: «از آن مواردی است که توجه هر کسی را جلب می‌کند. اینکه به بازیابی داده‌ها کمک کنیم و به همه نشان دهیم که اشتباه می‌کردند قصه شاهکاری است.»
 
بودجه از کجا تامین می‌شود؟
هنسپیتر جابرگ و کارل وندبورن، دو سرمایه‌گذار جسور که به ترتیب در سوئیس و آلمان مستقرند، در مصاحبه با اینسایدر اعلام کردند که در صورت کسب رضایت شورا، وعده تامین بودجه ۱۱ میلیون دلاری را به هاولز داده‌اند.
 
جابرگ می‌گوید: «مشخصاً به دنبال سوزنی در انبار کاه هستند و سرمایه‌گذاری بسیار بسیار پرخطری است.»
 
هاولز می‌گوید هنوز قراردادی با این سرمایه‌گذاران منعقد نکرده اما در جلساتی از طریق زوم این موضوع را بررسی کرده است. او می‌گوید: «تا زمانی که سند مکتوبی از شورای شهر نیوپورت نداشته باشم، قراردادی برای امضا کردن وجود ندارد.»
 
هاولز در صورت پیدا کردن بیت‌کوین‌ها چه می‌کند؟
هاولز می‌گوید در صورت بازیابی داده، حدود ۳۰ درصد این بیت‌کوین‌ها، یعنی نزدیک به ۵۴ میلیون دلار، را برای خودش نگه می‌دارد.
 
او می‌گوید حدود یک‌سوم به تیم بازیابی می‌رسد و ۳۰ درصد هم به سرمایه‌گذاران و باقیمانده هم به فعالیت‌های منطقه‌ای، از جمله ۵۰ پوند یا حدود ۶۱ دلار بیت‌کوین به همه ۱۵۰ هزار شهروند نیوپورت اختصاص می‌یابد.
 
این مبلغ از ۲۴۰ دلار، که در ژانویه ۲۰۲۱ از سوی CNN گزارش شد، به حدود ۶۱ دلار کاهش یافته است؛ هاولز می‌گوید تصمیم گرفته پول بیشتری به «شرکت‌های متخصص» برای حفاری اختصاص دهد تا احتمال رضایت شورا بیشتر شود.
 
در صورت مخالفت شورا با برنامه‌های او چه خواهد شد؟
هاولز می‌گوید در صورت مخالفت شورا، آخرین راهکارش کشاندن مقامات محلی به دادگاه با این ادعاست که اقدامات شورا به معنی «تحریم غیرقانونی» هارددرایو است. او می‌گوید: «پیشتر به این دلیل که قصد ایجاد دردسر نداشتم از این کار خودداری کردم. قصدم این بود که با شورای شهر نیوپورت همکاری کنم.»
 
هاولز می‌گوید هیچ‌وقت نتوانسته به صورت حضوری با شورا دیدار کند. او می‌گوید در ماه مه ۲۰۲۱، یک فرصت ۲۰ دقیقه‌ای از طریق زوم داشت، اما امیدوار است طرح تجاری او باعث گشایش کار شود.
 
او می‌گوید با جسیکا ماردن، نماینده مجلس منطقه، در ۲۴ ژوئن دیدار کرده است. دفتر ماردن نیز ملاقات آنها را تایید کرد.
 
او بعد از ارائه برنامه جدید به شورا باید منتظر تصمیم آنها باشد. هاولز می‌گوید: «این بهترین شرایط من تا به امروز است. این حرفه‌ای‌ترین عملیاتی است که ترتیب داده‌ام و ما بهترین افراد را گرد هم آوردیم.»
 
این «طرفدار بزرگ کریپتو» می‌گوید با خریدوفروش بیت‌کوین زندگی خود را می‌گذراند.
 
او کمتر به سهمش از بیت‌کوین‌های مفقودی فکر می‌کند و اگر این کار را نکند «دیوانه می‌شود».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.