لبه تکنولوژی

July 27, 2022
16:45 چهارشنبه، 5ام مردادماه 1401
کد خبر: 137864

روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ از مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد

یوری بوریسف، مدیر جدید روسکاسموس می‌گوید روسیه قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود و ساخت سکونتگاه مداری خود را آغاز کند.
خبرگزاری دولتی تاس روسیه روز سه‌شنبه گزارش داد که این کشور قصد دارد پس از سال ۲۰۲۴ از برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خارج شود. یوری بوریسف، رئیس جدید روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه این خبر را درجریان نشستی در روز گذشته به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد.
 
بوریسف به‌نقل از متن خبر تاس گفت: «ولادیمیر ولادیمیروویچ، می‌دانید که ما در چارچوب همکاری بین‌المللی در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کنیم. البته به تمام تعهدات خود در قبال شریکانمان عمل خواهیم کرد؛ اما تصمیم گرفته‌ایم پس از سال ۲۰۲۴، ایستگاه را ترک کنیم.»
 
تصمیم روس‌ها تکرار اظهارات دیمیتری راگوزین، مدیر سابق روسکاسموس محسوب می‌شود. راگوزین در بحبوحه‌ی تنش‌های فزاینده بین روسیه و ایالات متحده بر سر تهاجم روسیه به اوکراین، آشکارا درباره‌ی احتمال خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی صحبت کرده بود. این اظهارات تا حدی شک‌برانگیز به‌نظر می‌آمد؛‌ زیرا مدیر سابق سازمان فضایی روسیه به بیان اظهارات غیرعادی و مبالغه‌گویی عادت داشت. علاوه‌براین، ناسا با کم‌اهمیت جلوه‌دادن تهدیدهای روسیه، تأکید داشت که روسکاسموس همچنان درحال تلاش برای تمدید همکاری خود با ناسا در ISS تا پایان سال ۲۰۳۰ است.
 
حتی درحال‌حاضر دقیقاً مشخص نیست که این تصمیم چگونه به ایالات متحده ابلاغ شده است. ناسا به درخواست ورج برای اظهارنظر پاسخ نداد؛ اما مقام‌های ارشد این سازمان دیروز در کنفرانس تحقیق و توسعه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISSRDC) در واشنگتن ‌دی‌سی گفتند هیچ پیامی از روسکاسموس دریافت نکرده‌اند.
 
روسکاسموس و ناسا دو شریک بزرگ در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند که هردو روزانه به‌طور مشترک این سازه‌ی فضایی را عملیاتی نگه می‌دارند. درواقع، اگر یکی از آن‌ها از مشارکت در برنامه ایستگاه فضایی خارج شود، کار کردن در ISS بسیار دشوار خواهد شد. ناسا مسئول تولید برق برای ایستگاه است و به حفظ موقعیت آن کمک می‌کند؛ درحالی‌که روسکاسموس مسئولیت بالابردن دوره‌ای ایستگاه در مدار را برعهده دارد و از خروج تدریجی آن از مدار جلوگیری می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.