بازار سرمایه

رمز ارز

July 27, 2022
18:41 چهارشنبه، 5ام مردادماه 1401
کد خبر: 137867

سهم استخراج رمز ارز در مصرف برق ناچیز است/ تامین برق کشور ارتباطی به قیمت بیت‌کوین ندارد

یک کارشناس حوزه برق گفت: با همان استدلالی که خاموشی برق در سال گذشته را نمی‌توان بر گردن استخراج رمز ارز انداخت، در سال جاری نیز نمی‌توان تامین برق بدون خاموشی برای بخش خانگی را ناشی از کاهش استخراج رمزارز تلقی کرد.
صادق صفاری، کارشناس حوزه برق در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به نقش استخراج رمزارزها در مصرف برق کشور گفت: تا این لحاظ هیچ نهاد رسمی و بین‌المللی با ارائه سند و مدرک عدد دقیقی از میزان استحراج رمز ارز غیرمجاز در کشور ارائه نداده و کلیه اظهارنظرها در این زمینه بیشتر در حد یک برآورد است.
 
این کارشناس حوزه برق با اشاره به عدد و رقم‌های مطرح شده پیرامون مسئله استخراج رمز ارز گفت: تا این لحظه بیشترین عددی که در رابطه با مصرف برق مرتبط با استخراج رمز ارز عنوان شده، عدد 2000 مگاوات است که توسط وزیر نیرو دولت قبل بیان شد.
 
وی افزود: این عدد نمی‌تواند دقیق تلقی شود، زیرا زمانی وزیر نیرو گذشته مصرف رمزارز را حدود 2000 مگاوات برآورد که ما در کشور مسئله خاموشی گسترده را داشتیم و احتمال می‌رود، استخراج رمز ارز به عنوان یک بهانه برای توجیه خاموشی به کار رفته باشد.
 
*تامین برق کشور ارتباطی به استخراج رمز ارز ندارد
صفاری، ضمن تشریح نقش استخراج رمزارز در مصرف برق کشور گفت: اگر فرض کنیم، اطلاعات ارائه شده توسط وزیر نیرو دولت قبل، بدون جانب‌داری سیاسی بوده و بپذیریم میزان حداکثر مصرف برق برای استخراج رمزارز 2000 مگاوات بوده است، مقایسه این عدد با اوج بار 69 هزار مگاواتی یعنی، کمتر از 3 درصد مصرف برق کشور ناشی از استحراج رمز ارز است.
 
این کارشناس حوزه برق تاکید کرد: استخراج رمز ارز در مقابل مصارف بزرگی نظیر بخش خانگی، اداری، صنایع و کشاورزی عملا بسیار ناچیز است و عملا اتصالی میان این مسئله یا مسائلی نظیر قیمت بیت کوین با خاموشی‌ها به طور قابل توجهی وجود ندارد.
 
صفاری در پایان تاکید کرد: با همان استدلالی که خاموشی برق در سال گذشته را نمی‌توان بر گردن استخراج رمز ارز انداخت، در سال جاری نیز نمی‌توان تامین برق بدون خاموشی برای بخش خانگی را ناشی از کاهش استخراج رمزارز تلقی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.