سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 31, 2022
10:40 یکشنبه، 9ام مردادماه 1401
کد خبر: 137949

تراشه VPU برگ‌برنده اینتل در پردازنده‌های Meteor Lake خواهد بود

اینتل در سکوت‌خبری واحد پردازشی جدیدی به نام VPU معرفی کرده است که در پردازنده‌های نسل‌چهاردهمی استفاده می‌شود و می‌تواند برگ‌برنده‌ی تیم آبی در پردازش‌های هوش مصنوعی باشد.
به‌گزارش تامز هاردور، اینتل در سکوت خبری با انتشار درایور به‌روزشده‌ی لینوکس، تولید نوع جدیدی از مدارهای ای‌سیک (ASIC یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) را تأیید کرده است. اینتل از این ای‌سیک با نام واحد پردازشی چندمنظوره (VPU) یاد می‌کند. به‌نظر می‌رسد واحد پردازشی VPU قرار است توانایی‌های پردازنده‌ی اصلی در پردازش‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را تقویت کند. VPU تیم آبی نخستین‌بار در پردازنده‌های نسل‌چهاردهمی سری Intel Meteor Lake استفاده خواهد شد.
 
به‌طور مشخص‌تر گفته می‌شود که VPU وظیفه دارد «تداخل هوش مصنوعی» را در پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری عمیق تقویت کند. تداخل هوش مصنوعی به استفاده از شبکه‌های تعلیم‌دیده‌ی هوش مصنوعی با هدف پیش‌بینی پردازش‌های بعدی اشاره می‌کند و بخشی اساسی از تمامی پردازش‌های امروزی مبتنی‌بر AI است.
 
امروزه صنعت فناوری به الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار وابسته است؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از واحدهای VPU یا بهتر بگوییم هسته‌های هوش مصنوعی در پردازنده‌های اینتل منطقی است. با گذر زمان نیاز مشتریان عادی و سازمانی به پردازش‌های هوش مصنوعی افزایش پیدا می‌کند و اینتل ناچار است توجه بیشتری به این حوزه نشان دهد.
 
واحد پردازشی VPU اینتل را می‌توانیم جایگزینی برای هسته‌های Tensor انویدیا به‌حساب بیاوریم. واحد پردازشی VPU در حالی معرفی می‌شود که حدودا ۶ سال از فروش Movidius به اینتل می‌گذرد. Movidius در دوران فعالیتش روی واحدهای پردازشی مبتنی‌بر هوش مصنوعی متمرکز بود و به دستاوردهای زیادی در این حوزه رسید.
 
تراشه‌ی Movidius در آن زمان بسیار انقلابی بود. VPUهای این شرکت عملکرد به‌ازای وات بسیار خوبی داشتند و از چند هسته‌ی پردازشی دیگر استفاده می‌کردند که هر‌کدام برای پردازش‌هایی ویژه طراحی شده بودند. به‌لطف این معماری ویژه، پردازنده‌ی Movidius می‌توانست با توان تنها ۱٫۵ وات ۴ تراعملیات‌برثانیه (TOPS) انجام دهد. به‌بیان بهتر، بهره‌وری انرژی پردازنده‌ی شرکت Movidius به‌حدی رضایت‌بخش بود که شرکت‌های دیگر ازجمله انویدیا حتی خوابش را هم نمی‌دیدند.
 
شکی نداریم که اعضای سابق Movidius تا حدی در تولید پردازنده‌ی VPU اینتل ایفای نقش کرده‌اند. متأسفانه نمی‌دانیم که VPU موجود در تراشه‌های نسل‌چهاردهمی Meteor Lake قرار است چقدر پرقدرت باشد. بعد از پنج سال تحقیق‌و‌توسعه، انتظار داریم ای‌سیک جدید اینتل و Movidius عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.
 
به‌لطف جزئیات درایور لینوکسی جدید اینتل، اطلاعات از VPU این شرکت را نیز می‌دانیم. ظاهراً این VPU واحد مدیریت حافظه‌ای دارد تا داده‌های VPU را ترجمه و از آدرس‌های DMA میزبانی و پردازش‌های کاربر را ایزوله کند. VPU شامل ریزکنترلر برپایه‌ی معماری RISC و ساب‌سیستم محاسبات عصبی و واحد دیگری با عنوان شبکه-روی-چیپ (NoC) است. اینتل قصد دارد امسال پردازنده‌‌های نسل‌سیزدهمی سری Raptor Lake را دردسترس مشتریان قرار دهد و این یعنی هنوز دو نسل تا از راه رسیدن پردازنده‌های Meteor Lake فاصله داریم.
 
Meteor Lake از جوانب زیادی می‌تواند مهم‌ترین محصول چند سال اخیر اینتل باشد. پردازنده‌های این خانواده برای اولین‌بار در تاریخ CPUهای مصرفی اینتل سراغ لیتوگرافی ۷ نانومتری می‌روند و احتمالاً به سه نوع هسته مجهز خواهند بود. براساس برخی از شایعه‌ها، VPU اینتل در نمونه‌های مصرفی پردازنده‌های Meteor Lake استفاده خواهد شد و فعلاً مشخص نیست که واحد پردازشی جدید در پردازنده‌های کلاس سرور هم حضور پیدا می‌کند یا نه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.