تلفن همراه

گوشی

July 31, 2022
10:56 یکشنبه، 9ام مردادماه 1401
کد خبر: 137952

سنسور یک اینچی شیائومی ۱۲S اولترا واقعا یک اینچی نیست

یک نکته‌ی عجیب و جالب که از ویدیوی کالبدشکافی شیائومی ۱۲S اولترا متوجه شدیم این است که سنسور دوربین این گوشی واقعا ۱ اینچی نیست، اما سوال اینجاست که آیا این یک دروغ از سوی شرکت چینی بوده است؟
شیائومی چند وقت پیش از گوشی ۱۲S اولترا به عنوان بهترین، قدرتمندترین، باکیفیت‌ترین و در واقع می‌توان گفت حرفه‌ای ترین گوشی تاریخ خود رونمایی کرد. این صفات هم فقط به خاطر قدرت پردازشی و امکانات نرم‌افزاری گوشی نیست، بلکه ببیشتر به سنسوری برمی‌گردد که گفته می‌شود بزرگ‌ترین سنسور بکار رفته در گوشی‌های هوشمند از ابتدا تاکنون است. سنسوری ۱ اینچی که سر و صدای زیادی هم به پا کرده است.
 
اگر خبرها را دنبال کرده باشید، می‌دانید شیائومی در ساخت این سنسور با سونی وارد همکاری شده است. این همکاری هم به معنای واقعی کلمه صورت گرفته چون تیمی از مهندسین دو شرکت روی این پروژه کار کردند و در واقع می‌توان گفت این سنسور ۱ اینچی باید به نام هر دو شرکت باشد.
 
از این موارد گذشته، در عمل هم دیده‌ایم که چقدر این سنسور قدرتمند توانسته بهتر از سایر گوشی‌های موجود درون بازار نظیر آیفون ۱۳ پرو مکس، گلکسی S22 اولترا، پیکسل ۶ پرو و… عکاسی و فیلم‌برداری کند. این یعنی تأثیر استفاده از آن واقعا مشهود بوده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما آنچه که باعث شده اندکی متعجب شویم، اندازه‌ی واقعی سنسور است!
 
شاید با خود بگویید وقتی شیائومی و سونی اعلام کرده‌اند ۱ اینچ، سنسور یادشده واقعا ۱ اینچی است. اما اگر بخواهیم با معیار منطقی و مدرن در نظر بگیریم، اصلا اینطور نیست! یعنی وقتی می‌گوییم ۱ اینچ، باید در واقعیت، آن را ۰٫۶ اینچ در نظر بگیرید یا همین حوالی.
چند وقت پیش، ویدیوی تست مقاومت شیائومی ۱۲S اولترا را در برابر خط و خش، آتش و خمیدگی منتشر کردیم که JerryRigEverything (زک نلسون) هم میزبان آن بود. اما در ادامه‌ی آن ویدیو، گوشی به صورت کامل توسط زک نلسون کالبد شکافی شد تا اجزای داخلی آن و همچنین چگونگی در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها مشخص شود. در همان ویدیو بود که زک نلسون متوجه شد اندازه‌ی سنسور دوربین واقعا ۱ اینچی نیست و بسیار کمتر است.
 
این یعنی وقتی شما سنسور اصلی را در دست می‌گیرید، از هیچ سمتی ۱ اینچی نیست. اما سوال مهم‌تر این است که آیا شیائومی در این رابطه دروغ گفته تا مردم را فریب بدهد؟ اگر اینطور باشد، پس تمام شرکت‌ها در حال حاضر دارند دروغ می‌گویند و آیا منطقی است؟ قطعا خیر. به نظر می‌رسد روش اندازه‌گیری سنسورها خیلی برای ما معقول و منطقی نیست.
در واقع ۱ اینچ نه اندازه‌ی خود سنسور بلکه اندازه‌ی قطر مداری است که سنسور روی آن سوار شده است. همچنین ظاهرا چند دهه‌ی قبل، (طبق گفته‌ی نلسون، حدودا ۸۰ سال پیش)، شرکت‌ها برای اندازه‌گیری ابعاد دقیق سنسور دوربین از یک لوله‌ی استوانه‌ای استفاده می‌کردند که دقیقا روی سنسور را می‌پوشاند. حال با اندازه‌گیری قطر بیرونی این استوانه، اندازه‌ی سنسور را مشخص می‌کردند.
تصویری که ثابت می‌کند شیائومی برای تعیین اندازه‌ی سنسور ۱ اینچی گوشی ۱۲S اولترا، از روش قدیمی استفاده کرده است.
 
این روش با توجه به پیشرفت علم، اصلا روش درستی برای اندازه‌گیری سنسورها نیست و در واقع اطلاعات اشتباهی به ما می‌دهد. اما پیشرفت واضحی که ۱۲S اولترا در مقایسه با سایر گوشی‌های شیائومی در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری داشته و همچنین عملکرد بهترش در مقایسه با گوشی‌های رقیب نشان می‌دهد سایر شرکت‌ها هم ظاهرا از همین روش برای اندازه‌گیری سنسور استفاده می‌کنند و در نتیجه شیائومی دروغ نگفته است.
 
اگرچه اندازه‌ی دور استوانه و مداری که سنسور روی آن تعبیه شده ۱ اینچی هستند اما وقتی بخواهیم در رابطه با عکاسی و فیلم‌برداری صحبت کنیم، اندازه‌ی واقعی اصلا به این عدد نمی‌رسد؛ در واقع به نظر می‌رسد باید تا زمانی که این معیار منسوخ شود، به آن عادت کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.