لبه تکنولوژی

July 31, 2022
11:03 یکشنبه، 9ام مردادماه 1401
کد خبر: 137954

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” تصویر نخستین ابرنواختر خود را منتشر کرد

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به صورت کاملاً غیرمنتظره نخستین ابرنواختر خود را شناسایی و تصویر آن را ثبت کرده است. ابرنواختر به انفجار ستاره‌های در حال مرگ گفته می‌شود.
تلسکوپ فضایی "جیمز وبگ به صورت کاملاً غیرمنتظره، نخستین ابرنواختر را شناسایی و تصویر آن را ثبت کرده است. ابرنواختر به انفجار ستاره‌های در حال مرگ گفته می‌شود. دانشمندان معتقدند که این کشف احتمالاً‌ می‌تواند حوزه جدیدی از  تحقیقات علمی را آغاز کند.
 
اَبَرنُواَختَر یک انفجار عظیم و درخشان ستاره‌ای است. این انفجار زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره پرجرم در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند.
 
طی این انفجار، ستاره، ماده خود را به سوی فضا پرتاب می‌کند و ممکن است درخشندگی آن، به مدت چند روز، از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد. هنوز هم می‌توان بقایای درخشان ستاره‌های منفجر شده را (که صدها یا هزاران سال پیش از هم پاشیده‌اند) مشاهده کرد.
 
جیمز وب با دوربین NIRCam یک جسم درخشان غیرمنتظره را در کهکشانی در فاصله 3 تا 4 میلیارد سال نوری از زمین را رصد کرده است. نور این شی درخشان در طی 5 روز بسیار کاهش پیدا کرد تا این فرضیه برای دانشمندان تقویت شود که که این شی درخشان یک ابرنواختر است.
 
این کشف از این جهت شگفت‌آور است که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای جستجوی ابرنواخترها ساخته نشده است و این وظیفه توسط تلسکوپ‌های پیمایشی در مقیاس بزرگ انجام می‌شود که بخش‌هایی از آسمان را در فواصل زمانی کوتاه اسکن می‌کنند.
 
ابرنواختر کشف‌شده، نشان‌دهنده مرگ ستاره‌ای بسیار جوان‌تر است، ستاره‌ای که تنها 3 تا 4 میلیارد سال سن دارد، اما شروع امیدوارکننده‌ای برای تلسکوپی است که برای انجام کاری متفاوت ساخته شده است. 
 
تشخیص ابرنواخترها دشوار است چراکه خود انفجار تنها کسری از ثانیه طول می‌کشد. حباب درخشان غبار و گازی که این مرگ‌های ستاره‌ای ایجاد می‌کنند تنها پس از چند روز محو می‌شود، بنابراین تلسکوپ برای گرفتن آن باید در زمان مناسب و در جهت درستی نگاه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.