سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 2, 2022
16:31 سه شنبه، 11ام مردادماه 1401
کد خبر: 138040

آمریکا در پی محدود سازی قدرت تراشه سازی چین

به گفته منابع آگاه، آمریکا تصمیم دارد محموله های تجهیزات تراشه سازی به تولید کنندگان حافظه های الکترونیکی در چین از جمله «YMTC» را محدود کند.
به گزارش رویترز، این اقدام بخشی از تلاش آمریکا برای متوقف کردن پیشرفت های بخش نیمه رسانای چین و محافظت از پیشرفت شرکت های آمریکایی است.
 
به گفته یکی از این منابع، اگر دولت جوبایدن، رییس جمهور آمریکا اقداماتی در این زمینه انجام دهد، احتمالا شرکت تراشه سازیSK Hynix و یک شرکت کره ای دیگر نیز در نتیجه آن آسیب ببینند. یک تولید کننده محصولات الکترونیکی کره ای دو کارخانه بزرگ تراشه سازی در چین دارد و از سوی دیگرSK Hynix نیز قصد دارد کسب و کار تولید فلش مموری های NAND متعلق به اینتل در چین را بخرد.
 
در صورتیکه اقدام مذکور علیه چین تایید شود، احتمالا ورود محموله های تجهیزات تراشه سازی به کارخانه های چینی تولید کننده تراشه های پیشرفته NAND منع می شود.
 
این نخستین باری است که آمریکا قصد دارد تولید تراشه حافظه چین که کاربردهای نظامی ندارند را کنترل کند. این روند نشان دهنده چشم اندازی وسیع تر از دیدگاه آمریکا درباره امنیت ملی است.
 
علاوه بر آن چنین اقدامی از تولید کنندگان تراشه های حافظه آمریکایی مانند وسترن دیجیتال کورپ و میکرون تکنولوژی محافظت می کند که با یک چهارم بازار تراشه های NAND را در اختیار دارند.
 
این نوع تراشه داده ها را در دستگاههایی مانند موبایل و رایانه های شخصی و همچنین در مراکز داده مانند نمونه هایی که در آمازون، فیس بوک و گوگل قرار دارد، ذخیره می کند.
 
طبق اقدام مورد نظر دولت آمریکا، صادرات ابزارهایی که برای ساخت تراشه های NAND با ظرفیت بیش از ۱۲۸ لایه به کار می روند، به چین ممنوع خواهد شد. دو شرکت «ال ای ام ریسرچ» و «آپلاید متریالز» در سیلیکون ولی از تهیه کنندگان چنین ابزارهایی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.