اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 3, 2022
19:31 چهارشنبه، 12ام مردادماه 1401
کد خبر: 138060

نشست علمی تخصصی پیاده سازی شبکه فیبر نوری برگزار شد

نشست علمی تخصصی با موضوع "روند فناوری، چالش ها و راهکارهای پیاده سازی FTTx در کشور" با حضور پژوهشگران و مدیران بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست علمی تخصصی با موضوع "روند فناوری، چالش ها و راهکارهای پیاده سازی FTTx در کشور" با حضور و سخنرانی عباسی شاهکوه معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رنجبر مدیر گروه ارتباطات نوری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران و همچنین پژوهشگران، مدیران بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و دانشگاهای کشور برگزار شد.
 
بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست تخصصی عباسی شاهکوه، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با نقش رگولاتوری و سیاست‌های کلان حاکمیت و توسعه و اجرای طرح FTTx به صحبت پرداخت؛ وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه شهرها پوشش نسل چهارم اینترنت موبایل را دارا هستند، گفت: از برنامه ارتباطات و توسعه ارتباطی در کشور پیش افتاده ایم و سرعت قابل قبولی برای رسیدن به اهداف در این حوزه داریم ولی با این اوصاف، اینترنت موبایل کشور در جهان رتبه ۷۲ را دارد، در صورتی که باید به رتبه ۲۰ یا ۳۰ ارتقا پیدا کنیم. دکتر عباسی شاهکوه با بیان اینکه میزان حجم مصرفی اینترنت موبایل در کشورهای اروپایی توسعه یافته ۵ گیگابایت در ماه است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که ما رتبه خوبی در اینترنت موبایل نداریم به این دلیل است که کاربران استفاده های حجمی خود را به سمت موبایل برده اند، درصورتی که اگر زیرساخت اینترنت ثابت بهبود پیدا کند با انتقال استفاده های حجمی زیاد به اینترنت ثابت توسط کاربران رتبه اینترنت موبایلی کشور نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.
 
وی در ادامه در خصوص تبیین چارچوب فعالیت بخش خصوصی و تکالیف رگولاتوری حمایت های مالی و دولتی کاهش هزینه توسعه و تحریک تقاضا و اقدامات اجرایی سازمان تنظیم درحوزه FTTx و تعاملات فرا دستگاهی با استفاده از ظرفیت های زیرساختی موجود مباحثی را مطرح کرد. ایشان همچنین در خصوص سیاستهای حاکمیتی در زمینه بومی سازی تجهیزات، شاخص های کلیدی سازمان در حوزه توسعه و داشبورد طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها مباحث اساسی را عنوان نمودند.
 
همچنین در بخش دوم این نشست رنجبر، مدیر گروه ارتباطات نوری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با روند توسعه فناوری های نوین نوری در FTTx به سخنرانی پرداخت. رنجبر در این سخنرانی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای جهان به سمت توسعه فیبر نوری حرکت کرده اند، گفت: در حال حاضر در جهان ۷۷۳ میلیون مشترک در جهان دارای اتصال فیبر نوری هستند و مقرر شده است این میزان در سال جاری به یک میلیارد مشترک ارتقا پیدا کند. رنجبر در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به اسناد بالادستی که یکی از مباحث اصلی حکمرانی یکپارچه شبکه است، عنوان کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به حضور گروه ارتباطات نوری در بخش فنی می تواند مشاوره های لازم در راستای پیاده سازی هر چه بهتر FTTx  در کشور را به سازمان های مربوطه و بخش خصوصی ارائه دهد.
 
گفتنی است در بخش سوم این نشست رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در ارتباط با چالش های پیاده سازی و سرمایه گذاری در اجرا و پیاده سازی شبکه FFTx به صحبت پرداخت. رستگار با اشاره به فعالیت های بخش خصوصی در این حوزه عنوان کرد: بازار بخش خصوصی در این مورد بسیار هوشیار است، این بازار شامل تمام تولیدکنندگان، مشاوران و وارد کنندگان کل کشور در صنعت مخابرات است که می تواند تاثیر بسیاری در حوزه توسعه FTTx کشور داشته باشد. امسال نیمی از پتانسیل این بازار در این حوزه را شاهد هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده بتوانیم این پتانسیل را در سال های آینده چند برابر خرج کنیم، تا دولت بتواند به اهداف ۳ سال آینده خود در شبکه فیبر نوری کشور دست پیدا کنید. وی همچنین در ارتباط با تولید تجهیزات شبکه در داخل کشور، گفت: تجهیزات فنی در این حوزه با توجه به نیاز مشتری ساخته و تولید می شود، لذا منتظر مشخصات تجهیزات فنی از دولت و اپراتورها هستیم تا آنچه مورد نیاز شبکه است را تولید کنیم.
 
 گفتنی است این نشست همزمان به صورت برخط نیز بیش از ۵۰ مخاطب را به دنبال داشت، همچنین با اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سلسله نشست‌های علمی تخصصی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه شبکه ملی اطلاعات از این پس به صورت مستمر و منظم برگزار و از طریق وب سایت و سایر کانال های ارتباطی پژوهشگاه، اطلاع رسانی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.