اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 6, 2022
17:03 شنبه، 15ام مردادماه 1401
کد خبر: 138127

فناوری وای فای 7 با سرعت ۵.۸ گیگابیت‌برثانیه‌ای تا سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود

اینتل با بهره‌گیری از فناوری بی‌سیم درحال توسعه‌ی وای فای 7 به‌دنبال افزایش سرعت پردازش و تولید محصولاتی با سرعت 5.8 گیگابیت‌برثانیه است.
همچنان که کار روی ویژگی‌های وای فای 7 ادامه پیدا می‌کند، محصولاتی در راه هستند که امکان پشتیبانی از این استاندارد جدید را دارند. هفته جاری، اینتل اعلام کرد کامپیوترهایی که امکان استفاده از ماژول وای فای 7 را داشته باشند طی دو سال آینده به بازار عرضه می‌شوند.
 
اریک مک‌لافلین، معاون گروه محاسبات مشتریان و مدیراجرایی گروه ابزارهای بی‌سیم اینتل، در کنفرانس خبری که اخیراً برگزار شد اعلام کرد:
 
درحال‌حاضر‌، درحال توسعه‌ی Wi-Fi '802.11be اینتل هستیم تا گواهینامه Wi-Fi Alliance را دریافت کرده و تا سال ۲۰۲۴ آن را روی محصولات کامپیوتری مثل لپ‌تاپ‌ها نصب کنیم. انتظار داریم این فناوری در سال ۲۰۲۵ در بازارهای جهانی ظاهر شود.
 
انتظار می‌رود استاندارد 802.11be مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک که با نام Wi-Fi 7 نیز شناخته می‌شود، با استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی در کنار باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی حداکثر پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتزی را ارائه دهد که درمقایسه با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی Wi-Fi 6/6E پیشرفت چشمگیری دارد.
 
همچنین، Wi-Fi 7 با مهاجرت از مدولاسیون کیوآام ۱۰۲۴ استاندارد Wi-Fi 6/6E به کیوآام ۴۰۹۶ و بهره‌مندی از قابلیت عملیات چندپیوندی و واحدهای منبع چندگانه توان‌عملیاتی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
به‌گفته مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، استاندارد جدید می‌تواند نرخ‌داده‌ای تا ۴۰ گیگابیت‌برثانیه به کاربران ارائه دهد که از نرخ‌داده‌ی ۹.۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای Wi-Fi 6/6E بسیار بالاتر است. اگرچه این ارقام برای دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر و لپ‍‌تاپ مقداری کمتر است، هنوز هم شاهد ارتقای سرعت درمقایسه با Wi-Fi 6E هستیم.
 
درحال‌حاضر، اینتل انتظار دارد که لپ‌تاپ‌های مجهز به فناوری Wi-Fi 7 آینده‌اش درصورت پشتیبانی سیستم از کانال ۳۲۰ مگاهرتزی، کیوآام ۴۰۹۶ و قابلیت عملیات چندپیوندی بتواند نرخ‌داده‌ای تا ۵.۷۶ گیگابیت‌بر‌ثانیه به‌ارمغان بیاورد. بنابراظهارات اینتل، با فرض راندمان ۹۰ درصدی محصولات وای‌فای جدیدی که در باند ۶ گیگاهرتز کار می‌کنند، حداکثر سرعت بی‌سیم تخمینی فناوری جدید ۵.۱۹ گیابیت‌بر‌ثانیه است که درمقایسه با سرعت ۲.۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه‌ای تراشه‌های اینتل با استاندارد Wi-Fi 6E رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
 
به‌گفته‌ی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، انتظار می‌رود استاندارد 802.11be تا سال ۲۰۲۴ آماده شود. در‌همین‌حال، اینتل و سایر شرکت‌ها درحال توسعه‌ی فناوری‌های خود براساس ویژگی‌های اولیه این استاندارد هستند. اینتل معتقد است می‌تواند به‌خوبی از این زمان استفاده کرده و سرعت نهایی قابل استفاده در استاندارد Wi-Fi 7 را افزایش دهد. مک‌لافلین معتقد است:
 
ازآنجاکه بیش از یک سال تا انتشار 802.11be باقی مانده است، هنوز هم شانس ارتقای بیشتر سرعت پردازش وجود دارد.
 
درهمین‌حال، محصولات Wi-Fi 7 دیگری نیز در حال توسعه است. برای مثال، شرکت‌های تولیدکننده‌ی نیمه‌رساناها همچون برودکام و مدیاتک Wi-Fi 7 را به‌نمایش گذاشته‌اند و کوالکام نیز به روترهای شبکه‌خانگی با سرعت ۳۳ گیگابیت‌بر‌ثانیه اشاره کرده است. پیشرفت Wi-Fi 7 آنقدر به‌خوبی پیش می‌رود که بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این فناوری کاملاً Wi-Fi 6E را پشت سر بگذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.