اپلیکیشن

تلفن همراه

August 6, 2022
17:08 شنبه، 15ام مردادماه 1401
کد خبر: 138128

اسپاتیفای قابلیتی را که همه منتظرش بودند پس از ۱۶ سال، اضافه کرد

اکثر اوقات خوشحال کردن مشتری ایده خوبی است. خبر خوب اینکه معمولاً برای خوشحال کردن مشتری تنها کافی است خواسته آنها را برآورده کنید. به جز چند مورد استثنا، وقتی مشتریان به مشکلی قابل حل اشاره می‌کنند، شما باید این مشکل را به فرصتی برای بهبود تجربه مشتری تبدیل کنید.
در اولین نگاه، به نظر می‌رسد اسپاتیفای همین‌ کار را در به‌روزرسانی جدیدش انجام داده است. این پلتفرم پخش موسیقی، اول آگوست خبر ارائه یکی از پردرخواست‌ترین قابلیت‌ها را منتشر کرد: «موسیقی و چگونگی گوش دادن آن باید در کنترل شما باشد… پس برای انتخابی شفاف‌تر و ساده‌تر، ما تجربه شنونده را بهبود بخشیده‌ و دکمه‌های shuffle و پخش را برای کاربران پریمیوم اسپاتیفای تفکیک کرده‌ایم.»
 
اسپاتیفای این تغییر را با هدف «بهبود تجربه شنونده» اعمال می‌کند. چطور؟ با «جدا کردن دکمه‌های shuffle و پخش».
 
کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما شاید کمی محتوا به درک بهتر موضوع کمک کند.
 
یکی از بهترین ویژگی‌های طرح‌های پولی اسپاتیفای، امکان ساخت پلی‌لیست است.  می‌توانید هنرمند و موسیقی‌های مورد علاقه‌تان را به یک پلی‌لیست اضافه و خیلی ساده به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید پلی‌لیست‌های مختلفی برای کارها و حس و حال مختلف‌تان ایجاد کنید. اسپاتیفای هم پلی‌لیست‌های ویژه‌ای برای شنونده‌ها دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.
 
در بالای صفحه پلی‌لیست، یک دکمه سبز بزرگ شبیه به دکمه «پخش» یا «Play» وجود دارد، البته با کاربردی متفاوت. پیش از تغییری که اسپاتیفای اخیراً اعمال کرد، دکمه پخش بالای پلی‌لیست، ترکیبی از shuffle/پخش بود. با لمس این دکمه، پلی‌لیست شما به ترتیبی که اسپاتیفای مشخص کرده بود پخش می‌شد. اگر می‌خواستید به ترتیب مورد نظرتان به پلی‌لیست گوش کنید، باید اولین آهنگ پلی‌لیست را انتخاب می‌کردید.
 
تجربه عجیبی است که دکمه پخش بزرگ بالای صفحه، موسیقی را با ترتیبی متفاوت پخش کند. بالاخره لیست شما ترتیب مشخصی دارد و معمولاً ترتیب یک لیست از بالا به پایین است. حالا پس از ۱۶ سال، به نظر می‌رسد اسپاتیفای پیام کاربران را دریافت کرده است. کاربران ترتیبی برای پلی‌لیست‌شان مشخص می‌کنند و می‌خواهند با همان ترتیب پخش شود.
 
البته عده‌ای هم از به هم ریختن ترتیب خوششان می‌آید. شاید بخواهید هنگام دویدن، آهنگ‌ها با ترتیب متفاوتی پخش شوند. آیا بهتر نیست یک دکمه جداگانه برای این کار در نظر گرفته شود؟ بی‌اطلاعی و سردرگمی در هیچ شرایطی مطلوب نیست.
 
با این حال تغییر انجام‌گرفته منفعتی هم برای اسپاتیفای دارد. این تغییر تنها مختص کاربران پریمیوم است. در اصل منظور اسپاتیفای این است که موسیقی باید در کنترل شما باشد، اما با پرداخت هزینه‌ای اضافی.
 
این جبهه همیشگی اسپاتیفای است. نسخه رایگان همیشه محدودیت‌هایی دارد. شما نمی‌توانید آهنگی را برای پخش انتخاب کنید و گزینه‌هایتان محدود به «پلی‌لیست‌های شخصی‌سازی‌شده» اسپاتیفای است. اما اسپاتیفایی که برایم پلی‌لیستی ترتیب داده، چرا دکمه پخش را در اختیارم نمی‌گذارد؟
 
اضافه کردن قابلیت‌های خاص برای اشتراک پولی موضوع عجیبی نیست. در واقع روال عادی کار همین است. راهکار خوبی است که مردم را به خرید اشتراک پولی مجاب می‌کند. اما اگر اپلیکیشن شما نقصی از لحاظ طراحی دارد، باید مشکل را برای همه برطرف کنید. وقتی کاربران به شما می‌گویند «هر بار دکمه پخش را فشار می‌دهم دقیقاً برعکس کاری که می‌خواهم را انجام می‌دهد»، گزینه اول باید رفع مشکل باشد نه اینکه از خودتان بپرسید «چطور می‌توانم از این مساله برای درآمد بیشتر استفاده کنم؟»
 
حتی اگر بگویید این تغییر با رویکرد همیشگی اسپاتیفای نسبت به حساب‌های پولی و رایگان همخوانی دارد، باز هم دلیل بر رضایت مردم نیست. به نظر می‌رسد اسپاتیفای می‌خواهد محصول رایگانش را آن‌قدر مشکل‌دار کند تا مردم هزینه محصول پولی را بپردازند. اما روش درست، ارائه محصولی فوق‌العاده است که نسخه پریمیومش، قابلیت‌های ویژه‌ای را در خود دارد. مطمئن نیستم که جدا کردن یک دکمه می‌تواند قابلیتی پریمیوم باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.