لبه تکنولوژی

August 9, 2022
17:50 سه شنبه، 18ام مردادماه 1401
کد خبر: 138169

گشت‌زنی سگ‌های رباتیک در تاسیسات فضایی آمریکا

نیروی فضایی آمریکا قصد دارد از سگ‌های رباتیک برای گشت‌زنی و نظارت در پایگاه فضایی کیپ کاناورال استفاده کند.
به گزارش اسپیس، این ربات‌های چهارپا برای انجام کارهای تکراری مناسب هستند. نیروی فضایی آمریکا قابلیت این سگ‌های رباتیک چهارپای بدون سرنشین(Q-UGV) را برای انجام گشت‌های امنیتی و سایر وظایف تکراری به نمایش گذاشته است. در نمایشی که در تاریخ ۲۷ و ۲۸ ژوئیه(پنجم و ششم مرداد) در پایگاه فضایی کیپ کاناورال اجرا شد، از دستکم دو سگ ربات استفاده شد که توسط شرکت "Ghost Robotics" ساخته شده‌اند.
 
بر اساس بیانیه‌ای از وزارت دفاع، "واحد پرتاب فضایی دلتا ۴۵" از سگ‌های رباتیک برای ارزیابی آسیب‌ها و گشت‌زنی برای صرفه‌جویی در ساعات کاری قابل توجه کارمندان استفاده خواهد کرد. این واحد مسئول کلیه عملیات‌های پرتاب فضایی از مرکز فضایی کندی و کیپ کاناورال است.
تصاویری که از این نمایش به دست آمده نشان می‌دهد که کارمندان در حال کار با ربات‌ها با یک کنترل‌کننده دستی در داخل آشیانه(ساختمانی جهت نگهداری هواگردها) هستند. سگ رباتیک شرکت "Ghost Robotics" را می‌توان به طیف گسترده‌ای از حسگرهای نوری و صوتی مجهز کرد که آنها را قادر می‌سازد تا "چشم و گوشی" خودکار در تاسیسات حساسی مانند پایگاه‌های فضایی باشند. این ربات‌ها می‌توانند به صورت مستقل یا توسط یک کنترل کننده انسانی کار کنند و حتی می‌توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند.
 
سگ‌های رباتیک همچنین می‌توانند به عنوان شبکه‌های ارتباطی کوچک عمل کنند و آنتن‌هایی را برای گسترش سریع شبکه‌های ارتباطی، فراتر از زیرساخت‌های موجود یا در مکان‌هایی که چنین زیرساخت‌هایی وجود ندارد، با خود حمل کنند.
این ربات‌ها پیش از این توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای انجام وظایف دفاعی و به عنوان بخشی از آزمایش بزرگ سیستم پیشرفته مدیریت جنگ(ABMS) مورد استفاده قرار گرفته بودند. "جیرن پریخ"(Jiren Parikh)، مدیرعامل وقت شرکت "Ghost Robotics" می‌گوید: در آزمایشی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، سگ‌های رباتیک در پایگاه نیروی هوایی نلیس در نوادا داده‌های هدف‌گیری حملات را در لحظه به اپراتورهای نیروی هوایی در فلوریدا با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک منتقل کردند.
 
سگ‌های رباتیک این شرکت مقاوم در برابر آب و شرایط جوی مختلف طراحی شده‌اند و به تازگی از یک محموله دُم‌مانند رونمایی شده که آنها را قادر می‌سازد تا زیر آب نیز حرکت کنند و جابه‌جا شوند.
 
جدا از کاربردهای نظامی، استفاده از این سگ‌های رباتیک برای استفاده در شرایط اضطراری، امنیت عمومی و بازرسی صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.